Hosszas, mindmáig lezáratlan szakértői vita után 1997 nyarán elfogadták az új nyugdíjtörvényt, amely 1998. január 1-jén hatályba is lépett. Ez nem kevesebbet jelentett, mint a nyugdíjrendszer gyökeres reformját, népszerű elnevezéssel a hárompilléres rendszer bevezetését. A korábban kizárólagos felosztó-kirovó (pay as you go) rendszer csak a nevében volt biztosítás. A munkavállaló nem magának (pontosabban saját generációjának, mint kockázatközösségnek) előtakarékoskodott, hanem épp annyi pénzt fizetett be, amennyi elegendő a jelen nyugdíjasok eltartására, bízva abban, hogy majd a következő generáció is méltányos lesz és ugyanezt fogja tenni, amikor ő maga válik nyugdíjassá. A kapott nyugdíj mértéke csak igen kevéssé függött a korábbi befizetésektől (akik aktív életük során többet fizettek be szemlátomást rosszul jártak, különösen inflációs periódusokban, amikor a kormányzat - más szempontból érthetően - a minimál-nyugdíj védelmét tekintette elsődleges feladatának, miközben a magas nyugdíjak értékállóságáról nem gondoskodott).
Az új, hárompilléres rendszerben (amelynek bevezetése együtt járt a nyugdíjkorhatár növelésével és a női nyugdíjkorhatár fokozatos közelítésével a férfi korhatárhoz, valamint az un. svájci index bevezetésével a nyugdíjak indexálásánál, ami részben az átlagbéren részben az inflációs rátán alapul)
• Az első pillér változatlanul felosztó-kirovó, választhatják a már munkaviszonyban állók, kötelező azok számára, akik hátralévő munkaviszonya nem éri el a 15 évet (egyébként számukra nem is lenne értelmes választás a másik alternatíva).
• A második pillér a tőkefedezeti (fully funded) elven alapuló magán nyugdíjpénztár. A munkavállalók befizetései a működési költségek levonása után egyéni számlára kerülnek, amelyet a nyugdíjpénztár pénzalapjának befektetési eredményei - a biztonságos működéshez szükséges tartalék képzése után gyarapítanak. A magán nyugdíjpénztári tagok rendszeres tájékoztatást kapnak számlájuk pozíciójáról. A magán nyugdíjpénztárban felhalmozódott összegek örökölhetőek. A nyugdíj mértéke a pénztár hozamának és a várható életkornak a függvénye, szigorúan biztosításmatematikai kérdés. A nemzetközi tapasztalatok szerint a pénztárak hozamai igen jelentősek lehetnek. A nyugdíjreform előkészítése során végzett felmérés szerint 1984-93. között a nyugdíjalapok átlagos reálhozama Írországban és Angliában meghaladta a 10 %-ot, Belgiumban közelítette a 9 %-ot, Hollandiában meghaladta a 7,5 %-ot, de még a legszerényebb eredményt produkáló Svájcban is a nem megvetendő 4 %-ra rúgott. (A magyar tapasztalatok egyelőre még nem értékelhetőek.)
A második pillérbe a szabályok szerint az újonnan munkába menőknek kötelező belépni, míg a már munkában állók választhatnak. A magán nyugdíjpénztárak piacán verseny van: a pénztártagoknak joguk van pénztárat változtatni, ha elégedetlenek a hozammal. Ez esetben az egyéni számlán felgyülemlett összegeket magukkal viszik. A magán nyugdíjpénztárak mögött állami garancia áll.
• Végül a harmadik pillér a korábban is létező önkéntes nyugdíjpénztár áll, amelyet részben a munkáltatók, részben a munkavállalók befizetései táplálnak és az utóbbiakat – igaz csökkenő mértékben – adókedvezmény is támogatja. Emellett kiegészítő forrást jelentenek az adományok. Az önkéntes nyugdíjpénztárak már a nyugdíjreformot megelőzően is léteztek. Önkéntes jellegükből adódóan kiegészítő forrást jelentenek az időskorúak számára. Szerepük azonban rohamosan növekvő.
A nyugdíjreform mellett számos érv szólt. A három legfontosabbnak a következőket tekintem. Az inaktívak arányának növekedésével (ami sajnos nem elsősorban az átlagéletkor emelkedésére vezethető vissza) a felosztó-kirovó rendszer egyre nehezebben finanszírozható. Ez volt a változtatás kényszer eleme. Pozitív érvként fogalmazódik meg, hogy az új rendszer a felhalmozódó megtakarítások révén a szerény likviditású tőkepiacot táplálja a minimálisan 15 évre lekötött, tehát hosszú távú befektetésekre felhasználható forrásaival.
Ami az állampolgárt illeti, a változás lényege körülbelül az, hogy amíg a felosztó-kirovó rendszerben fizetett nyugdíjjárulékot lényegében adónak tekintették – a befizetett nyugdíjjáruléknak nem sok köze van az érte kapott szolgáltatásnak – addig a magán nyugdíjpénztári befizetés a munkavállaló szemszögéből megtakarításnak minősül. Ez óriási különbség. Ennek tulajdonítható az új rendszert választóknak a kormányzati tisztviselőket is meghökkentő hatalmas száma. Az elmúlt év harmadik negyedévének végén 2 millió 133 ezer fő volt a magánpénztárak taglétszáma, amelyből mindössze 234 ezer volt a pályakezdő, míg a tagok csaknem 90 %-a önkéntes döntés eredményeként került ebbe a csoportba. 1998 első negyedéve végén a tagok száma még nem érte el a 700 ezret, s ez a szám 1999 őszére 2 millió fölé emelkedett. Amint az várható volt, a tagok körülbelül 80%-a 20 és 40 év közötti. (Az önkéntes belépés határideje az elmúlt év augusztusának végén lezárult, mostantól csak az újonnan munkába állókkal gyarapszik a tagság.) Annak ellenére, hogy a visszalépés határidejét a kormányzat fokozatosan kitolja, ugyancsak kitolja azt a határidőt is 2003-ra, amikor a magán nyugdíjpénztárba áramló munkavállalói hozzájárulás 6%-ról 8%-ra emelkedik, ami egyoldalú szerződésmódosításnak tekinthető a régi nyugdíjrendszerbe való visszalépések száma alacsony, mindössze 26 ezer.
Erre indokot éppen a váratlanul nagyszámú átlépő szolgáltatott. Az I. pillér kifizetéseit a már nyugdíjban lévők határozzák meg, miközben a befizetéseknek az előrejelzettnél jóval nagyobb hányada most már a II. pillér pénzalapjába csorog. A különbséget nyilvánvalóan a központi költségvetésnek kell kipótolni.
Ez az érvelés bár igaz, de mégsem teljesen meggyőző. Ugyanis amennyivel nő az I. pillér deficitje épp annyival emelkednek a másodiknak a valóban hosszú távú megtakarításai. (Ellentétben pl. a tartós betétekkel ez a pénzforrás ugyanis biztosan nem fog fogyasztási célokat szolgálni, hanem befektetésként funkcionál, jelentős részben állampapír vásárlásra használják fel.)
Az 1999 végén még 30 nyugdíjpénztár 2000 őszére 25-re csökkent fúziók és akvizíciók következtében. Valószínű azonban, hogy ez a piac még most is túlnépesedett, így további piactisztulásra kell számítani. A nyugdíjpénztárak vagyonában 80%-os részt képviselnek az állampapírok, 14%-ot a részvény, a maradék befektetési jegyekben és kötvényekben testesül meg. A nyugdíjpénztárak vagyona még nem jelentős (mindössze a GDP 1,2%-a), de rohamosan növekszik. A pénztárak befektetési tevékenysége egyelőre nem nevezhető túlságosan sikeresnek. Ez részben a tőkepiaci hozamok alakulásának következménye, részben annak, hogy a pénztárak most tanulják a befektetési tevékenységet, mint szakmát. Ez még akkor is igaz, ha a nyugdíjpénztárak fele mögött bank vagy biztosítótársaság áll. Az eredmények alakulásában azonban nyilván szerepet játszik a jogi háttér instabilitása is. A hatékonyság alakulásáról csak 1999 év végi adatokkal rendelkezünk. Ezek szerint a reálhozam és a vagyon aránya szerénynek mondható, mindössze 3,3%-ra rúg.
Az önkéntes nyugdíjpénztárak ugyancsak népszerűek, taglétszámuk meghaladja az egymilliót. A pénztárak száma 122, ami ebben a körben is felveti a méretgazdaságosság kérdését. A vagyon 80%-a az önkéntes pénztárakban is állampapírokba került befektetésre.
A problémák és a még a pénztárak előtt álló piaci racionalizáció (piactisztulás) ellenére az új rendszer sikeresnek tekinthető. Ezt bizonyítja a II. és III. pillérek nagy népszerűsége, ami valóban abból fakad, hogy a pénztártagok befizetéseiket ellentétben a hagyományos rendszerrel nem adónak, hanem hosszú távú megtakarításnak tekintik. A tőkefedezeti rendszer tőkepiacot éltető hatása várhatóan már 2-3 év múlva ki fog bontakozni. Erre abból lehet következtetni, hogy már jó néhány év óta a bankbetétek rovására nő a nem banki pénzügyi közvetítők által képviselt megtakarítások, ezek között a nyugdíjpénztári megtakarítások aránya. Ezek 1994-ben még alig haladták meg a GDP 2%-át, 1999-ben viszont már a 7%-ot közelíti, miközben a bankbetétek a GDP 30%-án stabilizálódtak. A folyamat a gazdaságpolitika olykor szeszélyes fordulataitól függetlenül tartós. Különösen érvényes ez a nyugdíjpénztárak esetében, ahol az állampolgári döntések időintervalluma több évtizedes.
Írta: dr. Antal László közgaszdász:, az MKB szakértője
Kapcsolódó cikkek:
Az MKB Nyugdíjpénztár fejlődése
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.