- Nem csak a Pannon Lapok Társaságát vezeted, a lapkiadói szakma élén is állsz érdek-képviselőként, a Magyar Lapkiadók Egyesületének, az MLE-nek az elnökeként. Vezető szerepben a Lapker társtulajdonosaként funkcionáló Kiadói Vagyonkezelő Kft.-ben a lapterjesztési monopóliumot élvező szervezettel dolgoztál a kiadók érdekeiért. Leszámítva e szerepvállalások PR-értékét, miért vállalsz ilyen sokat?
- Életelemem az újdonság, a változás, és szeretek elébe menni a felelősségnek. A felelősség számomra nem teher, hanem privilégium a döntésekhez. Képtelen vagyok állóvízben dolgozni. A kiadói szakma előremenetele, az érdekek egyeztetése azért is fontos nekem, mert szeretek kiszámítható közegben dolgozni, s nem kiszolgáltatva lenni váratlan helyzeteknek. Egyébként nagyon hiszek az együttműködésben, a kölcsönös érdekek egyeztetésében, s az annak megfelelő világos, kiszámítható üzletvitelben. A szakmai szervezetekben vállalt munkám erről szól. Mindig is az erős stratégiai vonalvezetés volt rám jellemző. Akkor érzem a legjobban magam, ha újjá kell szerveznem egy céget, folyamatot, ha szemléletváltást vihetek egy szervezetbe. Ezért csinálom. A PR-érték csak másodlagos, bár tagadhatatlanul fontos. A cég és lapjaink elismertségét folyamatosan karban kell tartani, és ennek része a személyes PR is, hiszen minden első számú vezető tükörképe cégének.- A saját elképzeléseidet tudod csak megvalósítani, vagy mások által meghatározott célokért is ugyanarra vagy képes?
- Valaha az Axel Springer Kiadó felépítésében vettem részt. Bayer Józseffel együtt hoztuk létre a mára már meghatározó piaci szereplővé vált szervezetet. Ott második emberként dolgoztam, s őszintén szólva biztonságban éreztem magam egy másik vezető és egy nagyobb szervezeti háttér védőernyője alatt. Ma is, a WAZ-csoport német tulajdonosaival, s az általuk kialakított, odakinn is nagyon jól működő modell alapján dolgozom. Természetesen csak olyan célok érdekében tudok működni, amikkel képes vagyok teljesen azonosulni.
- S a Pannon Lapok Társasága ilyen szívügyed?
- Igen. 1995-ben vettem át az akkor Magyar Média Szerviz Kft.-nek nevezett lapcsoportot. Tizenegy cég tartozott hozzá, valamint már kiépültek az önálló terjesztés alapjai. A Nyugat-Magyarország területén meghatározó piaccal bíró szervezetnek új brandet kellett találni. A Pannon Lapok Társasága elnevezés nyert egy pályázaton. Kinevezésem előtt fél évig tanulmányoztam Essenben a WAZ-modellt. Sikerült a következő években a modellt átvenni, és a gyakorlatban megvalósítani. Mit is jelentett ez? Az öt megyei napilapunk egymással is versenyez a lappiacon. A lapok terjesztésében is átfedések vannak, az újságok a megyehatároknál nem állnak meg.
#page#
A kiadói funkciókat egy központ végzi, sőt egységes a hirdetési tarifarendszer is. Megteremtettük a saját nyomdai hátteret is. Veszprémben saját nyomdai beruházást hajtottunk végre. Komplett kiadói vertikumunkból a saját terjesztői hálózatra vagyok a legbüszkébb. Ezernyolcszáz kézbesítőnk viszi ki mindennap száznyolcvanezer előfizetőnknek a lapjainkat. Ebben az évben megvettük a DM Hungaryt, a legnagyobb kapacitású hazai direkt mail terjesztő vállalatot, valamint német tulajdonosunk, a WAZ meghatározó tulajdoni hányadot vásárolt a HVG-ben. Lapkiadási profilunkba még tizenegy hirdetési és városi újság is beletartozik.
- A német tulajdonosok mennyire szólnak bele a cég életébe?
- Évente kétszer találkozunk a tulajdonosokkal. Nagyon elégedettek, mert hetven-nyolcvan százalékos olvasói eléréssel és magas példányszámokkal dolgozunk, likvid a cég, húsz százalék feletti az árbevételrátánk.
- S mindezt mekkora stábbal és vezetőgárdával éritek el?
- Viszonylag kis vezetői létszámmal működik a szervezet. Tizenegyen vagyunk több mint hatszáz alkalmazottra, s 7,2 milliárdos árbevételre. A vezetők nagyon feszített munkatempóban dolgoznak, sűrűn tartunk menedzsmenttréningeket. Nem véletlen, hogy a csapatmunkát és a humán erőforrás menedzselését tartom a legfontosabb feladatnak. 1998 óta egy teljesítménynövekedésre motiváló premizálási rendszert is működtetünk, mely a kézbesítőig bezárólag bónuszokkal jutalmazza a jó munkát.
- Az anyagi érdekeltségen túl mivel lehet elérni a munkatárs elkötelezettségét?
- Ha az emberek az alkotó folyamat részévé válnak, felelősséget is éreznek iránta. Az együtt építkezés a mindennapokban megteremti a lojalitást is a cég és a másik munkatárs iránt. Az emberi problémák finom kezelése, az empátiakészség elengedhetetlen vezetői erény. Nőként ezekkel a tulajdonságokkal nem nehéz rendelkezni. Emberszeretet is kell a nehéz szituációk kezeléséhez. Nekem abból bőven van. Emberismeretben viszont naiv vagyok. Érzelmekkel közelítek az emberek felé, s néha sokkal több jót feltételezek róluk a valóságosnál. De megtanultam kezelni ezt a tulajdonságomat. Üzletasszonyként nagyon jól jön az empátiakészségem. Személyes kommunikációban hasznos, ha valaki közvetlen, nyitott, s alkalmazkodni tud a másik ember temperamentumához.
Teljes cikk a Piac és Profit decemberi számában.