Az ellátási lánc menedzselése (KPMG felmérés)

Az ellátási lánc hatékony kezelése egyre fontosabb a napi fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó cégek körében. A szektorban a beszállítók, gyártók, disztribútorok, kiskereskedők és vevők közötti együttműködés egyre szorosabb és tudatosabb, hangsúlyossá válik a ma még alacsony fokú informatikai integráció fejlesztése, és egyre több cég vezet be hatékony teljesítménymérő rendszereket.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ezek a legfőbb megállapításai annak a felmérésnek, amelyet a KPMG Consulting végzett az iparág hazai cégei között. Ez az első átfogó iparági elemzés hazánkban arról, hogy az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management – SCM) elmélete hogyan valósul meg a gyakorlatban. A KPMG szakértői 2001. november 6-án a cég székházában ismertették a felmérés főbb megállapításait a résztvevő cégekkel.

A KPMG tanácsadói az élelmiszeripari és higiéniai termékeket gyártó és forgalmazó, illetve ezek kereskedelmével foglalkozó iparág (Fast Moving Consumer Goods – FMCG) 74 hazai vállalatánál elemezték az ellátásilánc-menedzsment gyakorlatát. (A vizsgált cégek közül 30 cég a legnagyobb 200 hazai vállalat -Top 200- körébe tartozik.) A felmérés célja annak megállapítása volt, hogy a szektor vállalatai milyen mértékben működnek együtt az ellátási lánc területén, milyen informatikai támogatásokat, illetve teljesítménymutatókat használnak. Először a cégek logisztikai és felsővezetői értékelték a KPMG kérdőíve alapján saját SCM-gyakorlatukat, majd a válaszokat a tanácsadók további 13 iparági szegmensre lebontva összegezték.

Az együttműködést vizsgálva kiderült, hogy a megkérdezettek pozitívan ítélik meg kapcsolatukat tíz legnagyobb beszállítójukkal, illetve vevőjükkel, bár a beszállítókkal kialakított viszonyt egyértelműen jobbnak tartották, mint a vevőkkel kialakított kapcsolatot. A vevők bevonásának mértéke a kereslettervezésben a legerőteljesebb, míg a beszállítókkal a beszerzési igények tervezésében a legszorosabb az együttműködés.
A válaszadók jelentős többsége elégedett vállalatuk ellátási láncának struktúrájával (84%-uk szerint az támogatja a vállalati stratégia megvalósítását), és a cég belső együttműködésével (82%-uk szerint a részlegek együttműködése lehetővé teszi az ellátási lánc optimalizálását).
Nagyobbak az eltérések az SCM informatikai támogatottságában.

A vállalatok 62%-a használ valamilyen Integrált Vállalatirányítási Rendszert (Enterprise Resource Planning – ERP), a Top 200-as cégek esetében ez arány még magasabb, 83%. Ugyanakkor 38%-uk nem használ integrált, operatív rendszert, ennek egyik legfőbb oka az, hogy a válaszadó kis- és középméretű cégek inkább szigetszerű megoldásokat alkalmaznak. Jelentős a különbség az egyes szegmensek között is: a konzerv- és egyéb élelmiszer-, a higiéniai termékek, a húsfeldolgozás és a kereskedelem szegmensben az ERP-rendszert használók aránya magasabb 80%-nál, míg a tejtermék- vagy a malom- és sütőiparban 30% alatti. Az ERP rendszerek közül piacvezető alkalmazás az SAP R/3 31%-os részesedéssel, a többi rendszer, a Scala (6%), a JD Edwards (5%), a BPCS (5%), az Apollo (5%), a PRISM (5%) egyike sem tudta megközelíteni az SAP-t. Igen sokan használnak ugyanakkor saját fejlesztésű vagy egyedi rendszereket.

Az ERP rendszereket kiegészítő, úgynevezett Fejlett Tervezési Rendszerek (Advanced Planning Systems) alkalmazása már jóval ritkább: a cégek 17%-a százaléka használ tervező, döntéstámogató megoldásokat (a Top 200-as cégek 33%-a). A piacvezető alkalmazás egy középkategóriás rendszer, a SKEP, a nagy APS rendszerek (i2, Manugistics, SAP APO) közül egyedül a Manugistics-nek van hazai referenciája.
A legnagyobb kihívásnak az informatikai rendszerek integrálása bizonyult: a cégek és partnereik közötti IT-integráció alacsony fokú, a válaszadók 88%-a az “egyáltalán nem”, vagy a “korlátozottan integrált” kategóriát jelölte meg. Jobb a helyzet a cégeken belül: ott a többség részben (57%) vagy teljesen (13%) integráltnak tartja a rendszert. A vállalatok e-Business kezdeményezései többnyire a vállalatok közötti együttműködést -B2B- (32%), illetve az Intranet alkalmazását (37%) célozzák. A megoldásokat leginkább az információk közzétételére, kommunikációra és a tranzakciók feldolgozásra használják.

Az ellátási lánc hatékonyságának biztosítása szempontjából fontos a teljesítmény rendszeres mérése , ezen belül is elsősorban olyan versenytényezőké, mint a gyorsaság, a rugalmasság, a minőség és az ár. A beszállítók teljesítményének mérését szolgálják a szolgáltatási szintre vonatkozó megállapodások. A felmérés szerint a cégek ezért beszállítóikkal szerződésben rögzítik a még megengedhető minőségi hibák arányát (a cégek 90%-ának van ilyen szerződése legfontosabb beszállítóival), és a mennyiségileg pontos szállítások arányát (a cégek 84%-a rögzíti ezt is). Az időben pontos szállítások arányát, a rendelésteljesítési rátát és a számlapontosságot valamivel kevésbé kritikusnak vélik a válaszadók, azonban az átlag ezek esetében is 75% fölött volt.

A szektorban a vevők kiszolgálási szintje igen magas – főként a kiélezett versenynek köszönhetően a mennyiségileg, illetve időben pontos szállítások aránya egyaránt 94%, ami megfelel a nemzetközi átlagnak.
A felmérés szerint az iparág cégei a hatékony készletgazdálkodást tekintik az ellátási lánc eredményes menedzselése egyik legfontosabb elemének. Bár a készletezés nagyban különbözik az egyes szegmensek esetében, a szektor átlagos készletszintje alapanyagoknál 33 nap, csomagoló anyagoknál 31, félkész termékek esetében 19, készterméknél 25 nap.

A pénzügyi mutatók elemzésekor kiderült, hogy a magyarországi FMCG-vállalatok átlagosan 7%-os működési eredménnyel tevékenykednek. A hazai gyártásból származó termékeket alapvetően a magyar piacon értékesítik – a vállalatok árbevételének 78%-a belföldi értékesítésből származik, az export aránya 18%, a vállalaton belüli transzferé 4%.
A cégek kiemelten kezelik a logisztikai kiadások csökkentését: a költségek a vállalat árbevételének 11,5%-át teszik ki, amelyből az értékesítési szállítási költség 4,2%, míg a raktározás és készlettartási költség együtt az árbevétel 5,4%-a.
Az elosztási csatornák közül az Internetet nem használják a szektor cégei (B2C megoldások alig találhatók). Termékeik értékesítésére a vállalatok döntő mértékben a kis- és nagykereskedelmi csatornákat használják (arányuk 82%), míg a közvetlen fogyasztói értékesítés aránya 15%, a vendéglátásé átlagosan 3%.
A teljesítménymérés további fontos területe a fő folyamatok (beszerzés, termelés és rendelésteljesítés) átfutási idejének értékelése. A vállalatok 85%-a 3 napnál rövidebb idő alatt szállít, a beszerzések átfutási ideje átlagosan 15, míg a gyártásé 7 nap. A termelési és a rendelésteljesítési átfutási időket elemezve látszik, hogy csak néhány vállalat van abban a helyzetben, hogy a fogyasztói igényeket pontosan a rendelésre gyártva elégítse ki.
A felmérésből kiderült az is, hogy a kiskereskedelmi márkák (pl.: Spar-tejföl, Tesco-üdítők) aránya növekszik (jelenleg 11%), és elsősorban az üdítőital- és állateledel-gyártásban jelentősebb (23%, illetve 18%). A gyártói márkák a higiéniai termékek piacán a legstabilabbak, itt arányuk 99%.

Mi az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management – SCM)?
Az ellátási lánc a beszállítók, gyártók, disztribútorok, kiskereskedők és végső fogyasztók közötti kapcsolatot jelenti. Az ellátási láncok teljesítménye nagymértékben javítható, ha a lánc tagjai hatékonyan együttműködnek: segítségével olcsóbb és testre szabottabb termékeket kínálhatnak, magasabb lehet a kiszolgálási színvonal és rövidebb a teljesítési idő.
Az együttműködési készségen és képességen túl az ellátási lánc menedzselése akkor lehet sikeres, ha az információk áramlása gyors és átlátható, a lánc működésének tervezése és optimalizálása kellően alapos, illetve megfelelő rendszer méri folyamatosan a legfőbb teljesítménymutatókat.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo