„A technika forradalmasítja a közigazgatást". Max Weber szociológus, közgazdász gondolatából kiindulva a miniszter az önkormányzatok teljes spektrumát érintő változásokról beszélt. Varga Zoltán leszögezte, szükséges és folyamatban van az önkormányzatok e-közigazgatásának fejlesztése és ezzel párhuzamosan a szolgáltató állam kialakítása. Az e-közigazgatás nem lehet teher, jóllehet az informatikai fejlesztések komoly anyagi ráfordítást igényelnek. Az eredmény azonban hosszú távon lehetőségeket és megtakarítást jelent, ha jól használták a forrásokat.
Ábránd és valóság
- Az e-önkormányzati fejlesztések időben hosszú, jelentős erőforrásokat igénylő feladatok, teljes szemléletváltást és egységes stratégiát igényelnek - magyarázta Varga Zoltán. A miniszter a fő célok között említette az állampolgárok és vállalkozások igényeinek magasabb szintű kielégítését, a hatékonyabb, ügyfélközpontú ügyintézés megvalósítását, a hivatal belső ügyintézési tevékenységének hatékonyabbá tételét és a hatékony forrásfelhasználást. Mindezeken a területeken a kormány elkötelezettségéről biztosította a hallgatóságot a politikus.
„De vajon ábránd ma elektronikus önkormányzatokról beszélni?" - tette fel a kérdést Varga. Egy 2009 májusában lezárt kutatás eredményeire hivatkozva elmondta, a magyarországi önkormányzatok 97 százaléka rendelkezik legalább egy számítógéppel, és a számítógéppel rendelkező helyhatóságok 57 százalékánál működik intranet. Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően az önkormányzatok 97 százaléka rendelkezik internet-kapcsolattal, és ennek a körnek 83 százalékánál van szélessávú hozzáférés. 2300 önkormányzati weboldal működik és a hivatali kapu csatlakozás csaknem teljes körben megtörtént, de mindössze 5 százalékuknál van lehetőség a letöltött űrlapok elektronikus benyújtására. Vagyis ezen a téren komoly fejlesztésekre van szükség.
Az e-közigazgatás keretrendszer kidolgozásakor a kormányzat a minimálisan szükséges szakmai követelmények, előírások, standardok meghatározását tűzte ki célul valamint azt, hogy a kidolgozott szabványok segítségével felszámolják az egyes informatikai fejlesztések szigetszerűségét és biztosítsák az átjárhatóságot. Az elmúlt időszak munkájának eredményeképpen közel 20 új szabvány, 100 körüli új publikáció született és ezek alapján felállt egy egységes keretrendszer.
- Ezek alkalmazása mintegy 140 államigazgatási szervezet számára kötelező, és iránymutatásul szolgálhat az önkormányzatoknak is - emelte ki Varga Zoltán.
Szervezetfejlesztés gőzerővel
Számos pályázat hivatott arra, hogy segítse az önkormányzatokat az e-közigazgatás megvalósításában. A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztését támogatják az ÁROP kiírásai, annak érdekében, hogy minél előbb elterjedjen a modern személetű szervezési-működési kultúra.
- Több mint 300 polgármesteri hivatal nyert jelentős támogatást, hogy a korszerű informatikai folyamattámogatások alkalmazásával javítsák a hivatalok szakmai munkáját - hangsúlyozta Varga.
A szakember a témához kapcsolódóan szólt a Regionális Operatív Program (ROP) keretében az önkormányzati ASP központ létrehozására vonatkozó pályázati kiírásról is, hiszen miután az önkormányzatok nagy része képtelen önálló informatikai rendszer fejlesztésére, ezen a téren komoly kormányzati fejlesztésre van szükség. Régiónként egy ASP központ létrehozására van mód, de új elemként a központ kialakítása mellett a csatlakozás költségeinek finanszírozására is biztosít forrást a program. A kormányzati informatikai fejlesztések körébe szervesen illeszkedő ASP előnye, hogy egységes és megfizethető. (A pályázatról bővebben az ezt követő előadásban Kópiás Bence beszélt.)
Varga Zoltán szólt még az elektronikus, egyablakos ügyintézés bevezetéséről, amely a belső piaci irányelv előírása szerint december 28. után kötelező lesz Magyarországon. A Miniszterelnöki Hivatal és az IRM koordinálja a projektet, amely megvalósítása több fázisban történik. Az első szakaszban megvalósult az elektronikusan a kormányzati portálon keresztül elérhető alapszintű integrált ügyintézési és tájékoztatási pont felállítása. Amikor a rendszer elkészül, körülbelül 250 hatósági eljárás esetében egy ablakon keresztül tudnak majd benyújtani az ügyfelek kérelmeket az európai unió teljes területéből. (Varga Zoltán prezentációját innen letöltheti.)
Az E-Magyarország konferencia teljes programját itt olvashatja.