Az IKEA a tavaly szeptemberi, átlagosan 10%-os árcsökkentésén túl az ÁFA törvény elfogadását követően január 1-jétől egységesen, minden termékére alkalmazza az 5 %-os áfa-csökkentést úgy, hogy termékeinek árát fizetéskor automatikusan csökkenti. A pénztáraknál kiadott nyugtán január 31-ig külön sorban szerepelteti azt az összeget, amennyivel a vásárlók kevesebbet fizetnek. Február 1-jétől pedig már az árcédulákon is a csökkentett összeget találhatják a vásárlók. Az IKEA így kívánja a vásárlók számára minél átláthatóbbá tenni a végrehajtott árcsökkentést.
Szakértők szerint, a január 1-jével bevezetett áfa-csökkentés csak akkor jár a vásárlók számára is érzékelhető előnyökkel, ha a vállalatok az áfa-kulcs mérsékléséből eredő árcsökkentést minden termékük árában és a vásárlók számára is átlátható módon érvényesítik. A vásárlók eligazodását hivatott segíteni az ICSSZEM áfa-védjegye.
A szaktárca áfa-védjegy kampányához kapcsolódóan két, egyenként 4 méter átmérőjű áfa-matrica az IKEA Örs vezér terei és budaörsi áruházainak oldalára került, jelezve, hogy az áruházlánc minden egyes termékének áfa-tartalmát egységesen csökkentette. Az áfa-védjegyet Mesterházy Attila, a tárca politikai államtitkára avatta fel ma délután. A védjegyet alkalmazó cégek listájáról a vásárlók a szaktárca weboldalán is tájékozódhatnak. A honlapra a cégek megkülönböztetetten kerülhetnek fel aszerint, hogy termékeikre nézve milyen mértékben hajtják végre az árcsökkentést. A védjegy használatának feltétele, hogy a kereskedő érvényesítse termékei árában az áfa-csökkentést, illetve, ezt a tényt egy a szaktárcához benyújtott nyilatkozatban rögzítse.