Belyó Pál, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet vezetője szerdán, az Országos Kereskedelmi Szövetség szakmai rendezvényén elmondta: a magyarországi kereskedelem az elmúlt hónapok adatai alapján változatlanul növekszik, két-háromszorosát éri el az Európai Unió kereskedelmi bővülésének, ez azt mutatja, hogy vannak tartalékok az ágazatban. Jövőre változhat a helyzet, hiszen a reáljövedelmek csökkenni fognak, a várható bérnövekedéseket mintegy 1,5 százalékkal meg fogja haladni a 6 százalék feletti infláció.
A másfél-két éves nehezebb kiigazítási periódus után jelentősen közeledhetnek a maastrichti mutatók az elvárt küszöbértékhez. Az Ecostat szerint 2009-2010-re elérhető az a szint, hogy az eurózóna előszobájába lépjen Magyarország, és 2011 körül reálissá válhat az euró bevezetése. Belyó Pál szerint a magyarországi kereskedelem középtávon nagyon jó kilátásokkal rendelkezik.
Nevihostényi Éva, az ACNielsen marketing igazgatója a piackutató vállalat július közepén készült felmérését ismertetve elmondta: a megszorító intézkedések következtében a megkérdezettek 61 százaléka fog kevesebbet vásárolni. Továbbá azok, akik fogyasztás-csökkentést terveznek, valószínűleg olcsóbb termékekre is váltanak. A szakember hozzátette: az alapszükségletnek tartott árucsoportok esetében a megkérdezettek 30-35 százaléka tervezi olcsóbb áru vásárlását, míg az élvezeti cikkek esetében nagyobb arány tervezi a fogyasztás visszafogását és az olcsóbb termékre váltást. Ez alapján fogyasztáscsökkenés és fogyasztási szerkezetváltozás várható. De a megszorítások tényleges hatásaival kapcsolatban nagy a bizonytalanság.
Nevihostényi Éva kiemelte: a külső tényezők hatására nyitottá válnak a fogyasztók a váltásra, a preferált márkák, üzletek változtatására. az elmúlt évek tendenciáját várhatóan erősítik a megszorítások, így tovább nő a sajátmárkás termékek részaránya a forgalomban, és a diszkontok térhódítása is folytatódik. Felhívta a figyelmet arra, hogy a visszarendeződés lehetőségei korlátozottak és költségesek. Ezért a gyártóknak, kereskedőknek egyaránt invesztálniuk kell a márkák és a profitabilitás védelmében.