A megszorítások hatásai

A kiskereskedelmi forgalom volumene jövőre várhatóan az idei 5 százalék után 3,0-3,5 százalékkal bővül az Ecostat számításai szerint, amit a gazdaságelemző intézet a megszorító intézkedések hatásának tulajdonít.

Belyó Pál, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet vezetője szerdán, az Országos Kereskedelmi Szövetség szakmai rendezvényén elmondta: a magyarországi kereskedelem az elmúlt hónapok adatai alapján változatlanul növekszik, két-háromszorosát éri el az Európai Unió kereskedelmi bővülésének, ez azt mutatja, hogy vannak tartalékok az ágazatban. Jövőre változhat a helyzet, hiszen a reáljövedelmek csökkenni fognak, a várható bérnövekedéseket mintegy 1,5 százalékkal meg fogja haladni a 6 százalék feletti infláció.

A másfél-két éves nehezebb kiigazítási periódus után jelentősen közeledhetnek a maastrichti mutatók az elvárt küszöbértékhez. Az Ecostat szerint 2009-2010-re elérhető az a szint, hogy az eurózóna előszobájába lépjen Magyarország, és 2011 körül reálissá válhat az euró bevezetése. Belyó Pál szerint a magyarországi kereskedelem középtávon nagyon jó kilátásokkal rendelkezik.

Nevihostényi Éva, az ACNielsen marketing igazgatója a piackutató vállalat július közepén készült felmérését ismertetve elmondta: a megszorító intézkedések következtében a megkérdezettek 61 százaléka fog kevesebbet vásárolni. Továbbá azok, akik fogyasztás-csökkentést terveznek, valószínűleg olcsóbb termékekre is váltanak. A szakember hozzátette: az alapszükségletnek tartott árucsoportok esetében a megkérdezettek 30-35 százaléka tervezi olcsóbb áru vásárlását, míg az élvezeti cikkek esetében nagyobb arány tervezi a fogyasztás visszafogását és az olcsóbb termékre váltást. Ez alapján fogyasztáscsökkenés és fogyasztási szerkezetváltozás várható. De a megszorítások tényleges hatásaival kapcsolatban nagy a bizonytalanság.

Nevihostényi Éva kiemelte: a külső tényezők hatására nyitottá válnak a fogyasztók a váltásra, a preferált márkák, üzletek változtatására. az elmúlt évek tendenciáját várhatóan erősítik a megszorítások, így tovább nő a sajátmárkás termékek részaránya a forgalomban, és a diszkontok térhódítása is folytatódik. Felhívta a figyelmet arra, hogy a visszarendeződés lehetőségei korlátozottak és költségesek. Ezért a gyártóknak, kereskedőknek egyaránt invesztálniuk kell a márkák és a profitabilitás védelmében.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo