A megszorítások hatásai

A kiskereskedelmi forgalom volumene jövőre várhatóan az idei 5 százalék után 3,0-3,5 százalékkal bővül az Ecostat számításai szerint, amit a gazdaságelemző intézet a megszorító intézkedések hatásának tulajdonít.

Belyó Pál, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet vezetője szerdán, az Országos Kereskedelmi Szövetség szakmai rendezvényén elmondta: a magyarországi kereskedelem az elmúlt hónapok adatai alapján változatlanul növekszik, két-háromszorosát éri el az Európai Unió kereskedelmi bővülésének, ez azt mutatja, hogy vannak tartalékok az ágazatban. Jövőre változhat a helyzet, hiszen a reáljövedelmek csökkenni fognak, a várható bérnövekedéseket mintegy 1,5 százalékkal meg fogja haladni a 6 százalék feletti infláció.

A másfél-két éves nehezebb kiigazítási periódus után jelentősen közeledhetnek a maastrichti mutatók az elvárt küszöbértékhez. Az Ecostat szerint 2009-2010-re elérhető az a szint, hogy az eurózóna előszobájába lépjen Magyarország, és 2011 körül reálissá válhat az euró bevezetése. Belyó Pál szerint a magyarországi kereskedelem középtávon nagyon jó kilátásokkal rendelkezik.

Nevihostényi Éva, az ACNielsen marketing igazgatója a piackutató vállalat július közepén készült felmérését ismertetve elmondta: a megszorító intézkedések következtében a megkérdezettek 61 százaléka fog kevesebbet vásárolni. Továbbá azok, akik fogyasztás-csökkentést terveznek, valószínűleg olcsóbb termékekre is váltanak. A szakember hozzátette: az alapszükségletnek tartott árucsoportok esetében a megkérdezettek 30-35 százaléka tervezi olcsóbb áru vásárlását, míg az élvezeti cikkek esetében nagyobb arány tervezi a fogyasztás visszafogását és az olcsóbb termékre váltást. Ez alapján fogyasztáscsökkenés és fogyasztási szerkezetváltozás várható. De a megszorítások tényleges hatásaival kapcsolatban nagy a bizonytalanság.

Nevihostényi Éva kiemelte: a külső tényezők hatására nyitottá válnak a fogyasztók a váltásra, a preferált márkák, üzletek változtatására. az elmúlt évek tendenciáját várhatóan erősítik a megszorítások, így tovább nő a sajátmárkás termékek részaránya a forgalomban, és a diszkontok térhódítása is folytatódik. Felhívta a figyelmet arra, hogy a visszarendeződés lehetőségei korlátozottak és költségesek. Ezért a gyártóknak, kereskedőknek egyaránt invesztálniuk kell a márkák és a profitabilitás védelmében.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo