A magyar vállalkozó Európa megmentője?

Keletről jövő fiatal farkasok címmel közölt körképet legfrissebb számában a Le Point című francia folyóirat olyan sikeres közép-európai, köztük több magyar vállalkozásról, amelyek a lengyel vízvezeték-szerelő nyugati mítoszát egy pillanat alatt megtörték.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Négy oldalon foglalkozik a párizsi jobboldali lap azzal az a politikai zűrzavarra fittyet hányó kelet-európai generációval, melynek fenomenális sikere a Le Point szerint elsősorban innovációs képességének köszönhető. Az európai támogatások, a gyártótelepek áthelyezése vagy az olcsó munkaerő problémái számukra csak klisék, szerencséjükhez az elmúlt évek gazdasági növekedése és a közép-európai külföldi befektetések járultak hozzá.

A recept egyszerű: a kelet-európai vállalkozóknak egyszerre kellett beletanulniuk a piacgazdaságba, a globalizációba és a kínai konkurenciába, s mindez egy, a gyorsan változó világhoz kiválóan alkalmazkodó új generációt teremtett, amely egyben esély a régi Európa számára is - idézi a lap Horváth Miklóst, az "üzleti világ 59 éves pápáját", akivel minden Magyarországon befektetni szándékozó külföldi szeretne találkozni. A fiatal magyar vállalkozók pedig igazgató tanácsi tagnak kérik fel az egykori mérnököt, akinek "csalhatatlan orra" van, hiszen eddigi mindegyik cége sikertörténet volt - szögezi le a Le Point.

Az egykori Jugoszlávia tagországaiban működő Mercator bevásárlóközpont-lánc, a háztartási gépeket gyártó szlovén Gorenje és a sífelszerelést fejlesztő, szintén szlovén Elan története után a lap a Wizz Air légitársaságot mutatja be. A budapesti repülőtér közelében található irodában dolgozó négyszáz munkatárs átlagéletkora 25 év, és a lap szerint láthatóan nem nagyon izgatja őket a városközpontban hetek óta zajló politikai káosz. A céget három évvel ezelőtt Váradi József vezérigazgató vezetésével hat harmincas fiatal alapította egy lakásban kétmillió euróval. Vásároltak kilenc Airbust, majd hamarosan további húszat egymillárd euróért. Az elmúlt egy évben a Wizz Air 3 millió utast szállított, ami egymilliós növekedést jelent az előző év után, s a céget egy éven belül a londoni tőzsdén is jegyezni fogják.

A Graphisoft egy budapesti külvárosban fejlesztette ki azt a számítógépes programot, amelynek segítségével az építészek három dimenzióban tudják terveiket lerajzolni. A cég szektorában világelsőnek számít: eddig egymillió épületet, jelenleg pedig négy gigantikus tornyot Dubaiban, a 2012-es londoni Olimpia egyik standionját és egy kínai repülőteret terveznek a maroknyi magyar mérnök által kifejlesztett technikával. A The Wall Street Journal idei innovációs díját is kiérdemelte a Graphisoft.

A cég bevételének negyedét kutatásra fordítja azért, hogy a legújabb technológiák birtokában legyen. Dominic Gallello vezérigazgató a lapnak elmondta: a képzetlen munkaerő tényleg előnyösen olcsó lehet Magyarországon egy munkáltatónak, de a Graphisoft New Yorkkal, Párizzsal és Londonnal konkurál, s a magyar mérnökök bére is ehhez igazodik azért, hogy a legjobbak Budapesten maradjanak. A cég munkatársainak hatvan százaléka egyben részvényese is "ennek a szép kalandnak" - írta a Le Point.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo