A kolléga

Hisz abban, hogy kultúrával el lehet adni egy újságot. Promotálhatna bulvárosan, sztárok népszerűségével is, ez most a biztos siker. De ő a világirodalom klasszikusait árulja harmad áron a Népszabadság előfizetése mellé. Tizenöt éve ül a Népszabadság vezérigazgatói székében Lengyel L. László. Él-hal a Népszabadságért. Pedig hitét egyszer nagyon is próbára tették.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

- Megmondom őszintén, kicsit meglepett az elmúlt hetekben elindított előfizetési akciójuk, melyben a világirodalom klasszikusainak huszonhat kötetét árulják, darabonként kilencszázkilencven forintért, de ebből is öt-hat kötetet ajándékba adnak előfizetésért cserébe. Hisz ön abban, hogy kell a kultúra az embereknek, s összeköthető egy napilap értékével a könyvekben levő érték?

- Lehet, hogy elavultnak tűnik a szemléletem, de hiszem, hogy kulturális missziót teljesíteni kötelességünk, mint ahogyan meggyőződésem szerint a Népszabadság vezérigazgatójaként szolgálatot teljesítek. Mindig is az hajtott, hogy megőrizzük a lapban levő kulturális értékeket, a színvonalat, a minőséget akkor, amikor a körülöttünk levő világban a bulvár, ócska, primitív tartalmú újságok világa egyre terebélyesedik.

- Elég nehéz misszió ez manapság. Minőséghez ragaszkodni, mely egyelőre csak példányszámcsökkenéshez vezet.

- Amikor 2002 év végén visszajöttem, mert az új tulajdonos, a Ringier visszahívott a vezérigazgatói posztra, egy szétzilált kiadót találtam, üzleti eredményeiben is sokkal rosszabb volt a korábbiaknál: a hirdetési bevétel jelentősen csökkent, az eladott példányszám is jóval alacsonyabb volt. Ami azért is történt, mert a Népszabadság előző tulajdonosa, a Bertelsmann nem osztotta a véleményünket a lappiac gyökeres átalakulásáról, illetve az arra való felkészülésről.

Már akkor látható volt, hogy a médiapiacon megjelenő kereskedelmi televíziók átrendezik a piacot az olvasók és a hirdetők oldaláról egyaránt. Az olvasók és nézők érdeklődését nagyon is gyorsan sikerült áthangolniuk a bulvár felé. Az érdeklődés értelemszerűen csökkent a hiteles és minőségi lapok iránt. Ezt a drasztikus csökkenési hullámot sikerült lefékezni az utóbbi másfél évben. Azóta is nagyon sok kutatást, olvasói felmérést végeztetünk, mert folyamatosan keressük az optimális alkalmazkodást az olvasók igényeihez.

- A napilapot olvasókat a legnehezebb elcsábítani megszokott lapjuktól. Új olvasótábort inkább lapolvasók közé újonnan beállók közül lehet toborozni?

- Kutatások sora igazolja, hogy növekszik a szakadék a generációk és a kulturálisan aktív érdeklődők között. A fiatalok például alig olvasnak napilapot. Minden kiöregedett száz olvasó helyére mindösszesen tizenöt fiatal lép be. A média nagy része - mint a világon mindenütt - az amerikai modellt követi, mely az emberek primitívebb élményigényére épít. Tudjuk, hogy a bulvár azoknak az embereknek szól, akik menekülnek a valóságból, álomvilággal, irigyelt ideálokkal szeretnek találkozni, azokkal azonosulni. A minőségi sajtó pedig a valóságról tájékozódni akaró embereket szólítja meg.

- Hol a kitörési pont a Népszabadság számára?

- Egyértelműen igazolható, hogy olvasóink a márkához, a brandhez kötődnek erősen. Erre kell építenünk. S mellette nagy hangsúlyt kell helyeznünk az on-line szolgáltatásra. Az off-line és on-line olvasóink kiszolgálása egymással párhuzamosan történik, folyton igazodva az igényekhez. A világon sok helyen egy lap olvasószámát már az írott és elektronikus lapja olvasóinak összeadásával mérik. Nálunk ez még elkülönül.

- Térjünk vissza karrierje elejére. Hogyan lett önből első számú vezető annál a lapnál, ahol újságíróként dolgozott?

- Soha életemben nem volt más munkahelyem, mint a Népszabadság. Újságíró szakon végeztem Moszkvában, külpolitikai újságíróként kezdtem dolgozni 1982-ben. A harmadik világ volt a szakterületem, nagyon sokat utaztam. A véletlen azonban közbeszólt, s vége lett a kreatív, alkotó munkának. Mert szerintem az újságírás mindennap tartogatott egy katartikus élményt. A kiadói munka hozzá képest iszapbirkózás. 1989 őszétől már világossá vált, hogy a Népszabadság csak úgy tudja túlélni a rendszerváltást, ha befektető után néz. Befektetők keresésére és a velük való tárgyalásra a szerkesztőség is delegálhatott képviselőt. Engem választottak.

1990-ben alakult meg a Népszabadság Rt. A mai napig érvényes statútum megfogalmazásában már komoly részem volt. Ez a szerződés mindmáig biztosítja a szerkesztőség alkotóközössége számára a függetlenséget. Mivel a Bertelsmann, a negyvenegy százalékos tulajdonos nem akarta elfoglalni az igazgatótanácsban a harmadik, neki szánt helyet, rám mutattak, legyek én ott Eötvös Pál és Breitner Miklós mellett. 1994-ben, Breitner távozásakor én lettem a vezérigazgató, aki az operatív ügyekért felelt.

Teljes cikk a Piac és Profit októberi számában.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo