A kiskereskedelmi forgalom biztató adatai

A kiskereskedelmi forgalom 2004 első félévében 6,8%-kal, ezen belül a második negyedévben 7,2%-kal, júniusban 7,4%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet a naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján számítva.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egy hónappal korábbihoz képest júniusban 1,3%-os növekedést mutat a szezonális és naptárhatástól megtisztított kiskereskedelmi volumenindex.

2004. első felében összesen 2 375 milliárd forint értékű árut forgalmazott a bolti és csomagküldő kiskereskedelem, amiből a júniusi eladások értéke 447 milliárd forint.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásai az első hat hónapban 3,5%-kal, júniusban 4,7%-kal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest. Az utóbbin belül a vegyes termékkört forgalmazó üzletek (hipermarketek, szupermarketek) értékesítési volumene 4,8%-kal nőtt, az élelmiszer-szaküzleteké pedig 3,0%-kal.

A nem élelmiszertermékek kiskereskedelmi forgalmának bővülési üteme 2004-ben folyamatosan az átlagost meghaladó volt: az első hat hónapban 12,3%-kal, júniusban 8,8%-kal nőttek az eladások az előző év azonos időszakához képest. Júniusban a legdinamikusabban (16,3%-kal) a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelem, (13,7%-kal)a könyv-, újság-, papíráru- és egyéb iparcikk-kiskereskedelem, valamint (16,0%-kal) – az egyébként kis súlyú – használtcikk-kiskereskedelem eladásai emelkedtek. A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem (8,7%-os) növekedésében főként az illatszerüzletek értékesítésének növekedése játszott szerepet. Mérsékeltebben (5,7%-kal) nőtt a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem.

Az Európai Unióban is élénkült júniusban a kiskereskedelmi konjunktúra. Az eurózónában 1,2%-kal, az eurózónán kívüli régebbi tagországokkal együtt (az EU-15-ben) 2,6%-kal, illetve a májusban csatlakozott országokkal együtt (az EU-25-ben) 2,7%-kal bővült kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbihoz képest. Január óta a júniusiak voltak a legmagasabb publikált kiskereskedelmi növekedési ütemek.

Az Európai Unió tevékenységi besorolása szerint a jármű- és üzemanyag-kereskedelem nem tartozik a kiskereskedelem ágazatba, ezért adatai az eddigiekben tárgyalt kiskereskedelmi forgalomban nincsenek figyelembe véve.A korábbi hazai gyakorlatnak megfelelően azonban a KSH adatgyűjtése erre a területre is kiterjed.

A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem értékesítése 2004-ben jelentős havi ingadozásokat mutatott, főként a regisztrációs adó két lépcsőben történt bevezetésének hatásaként. Az első félévben összességében 13,4%-kal, júniusban 16,6%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyított eladási volumen. A leggyorsabban a motorkerékpár-eladások nőttek. A használt gépjármű importja – a magas adóterhek következtében – februártól jelentősen visszaesett. A belföldi használt gépkocsik továbbértékesítése korábban főként a kiskereskedelmen kívül, magánszemélyek között zajlott le. Újabban - az új gépkocsi vásárlásakor beszámításra kerülő használt autók forgalmazásának köszönhetően – jelentősebb részben a kiskereskedelmi forgalom részévé vált.

A gépjármű-üzemanyag kiskereskedelmiforgalom az első félévben 3,3%-kal, júniusban 6,6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

A szokásos rend szerint megtörtént a 2004. I. negyedévi adatok felülvizsgálata, a pótlólag beérkezett, valamint javított adatokkal való ismételt feldolgozása. Az előzetesen publikálthoz képest a negyedéves összesített kiskereskedelmi forgalom 0,1%-kal emelkedett, a tevékenységcsoportonkénti volumenindexek valamelyest elmozdultak.

A felülvizsgálat adatokból számított országos kiskereskedelmi forgalom területi megoszlására továbbra is a közép-magyarországi régió (37,9%-os) túlsúlya és Budapest kiemelkedő (25,6%) aránya a jellemző. Nem változott a többi régió egyenként 9–12% közötti részesedése sem. Az ellátottsági különbségek kiegyenlítődésére utal ugyanakkor, hogy az I. negyedévben a fejlettebb központi és nyugati régiók forgalmának növekedési üteme az országos átlag alatt maradt, míg a keleti országrész régiói kiskereskedelmi forgalmának növekedési üteme az átlagot meghaladó volt.



Első adatközlés a kiskereskedelmi üzletek 2002. év végi alapterület adatairól

A 153 ezer kiskereskedelmi üzlet eladóterének összesített alapterülete 13,3 millió m2, az egy üzletre jutó átlagos alapterülete 87 m2 volt 2002 végén.

A hazai üzlethálózatban az 1990-es évek közepe óta kétszer olyan gyors ütemben nőtt az 50 m2-nél nagyobb alapterületű üzletek száma, mint az 50 m2 alattiaké. A kis üzletek számszerű túlsúlya – bár jelentősen csökkent –, továbbra is fennmaradt: 1996-ban az 50 m2 alatti üzletek aránya 73%-os volt a teljes üzletállományból, 2002-re részesedése 57%-ra mérséklődött.

2002-ben az összes üzletszámból a 25–49 m2 közötti alapterületű üzletek 48%-ot, a 25 m2 alattiak 9%-ot tettek ki. Viszonylag jelentős volt az 50–119 m2 közötti, valamint a 120–399 m2 közötti kiskereskedelmi üzletek részesedése is (29%, illetve 12%). A legnagyobb alapterülettel rendelkező üzletek között elsősorban hipermarketek, barkácsáruházak, építőanyag-telepek, illetve bútoráruházak szerepeltek.

Üzlettípusonként vizsgálva a legnagyobb átlagos alapterülettel az építőanyag- (272 m2), a bútor-, háztartásicikk- (198 m2) és az iparcikk jellegű vegyes (152 m2) üzletek rendelkeztek, míg a legkisebb méretűek a dohány- (20 m2), hal- (34 m2) és zöldség-gyümölcs (35 m2) üzletek voltak

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo