A jegybanki alapkamat hatása a beruházásokra

A magas kamatszint 2004-ben jelentősen hűtötte a magyar gazdaságot és különösen a kis- és közepes vállalkozások üzleti helyzetére volt negatív hatással.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az MKIK GVI 2004. áprilisi vállalati konjunktúra vizsgálata során 1461 céget kérdezett meg a jegybanki alapkamat szintjének a vállalatok hitelfelvételi lehetőségeire és beruházási aktivitására gyakorolt hatásáról. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a felvételt megelőzően 12,25%-os jegybanki alapkamat mennyire befolyásolta a vállalatok rövid és hosszú lejáratú hitelfelvételi lehetőségeit, illetve hogyan hatott beruházási aktivitásukra.

Az elemzés eredményei szerint minél nagyobb egy cég, illetve minél nagyobb a forintban felvett forgóeszköz-hiteleinek állománya, annál kisebb átlagos hitelkamatláb mellett tudott felvenni forgóeszköz-hiteleket. A tisztán, illetve döntően magyar tulajdonban lévő cégeknél magasabb (13,6%) a külföldi tulajdonban lévő cégek között pedig alacsonyabb (12,8%) az átlagos kamatláb. A fenti különbségek függetlenek egymástól: akkor is megfigyelhetők, ha vállalatok nagyságát és tulajdonosi szerkezetét egyszerre vesszük figyelembe. Harmadrészt a jobb üzleti helyzetű cégek, vagy amelyek beruházási aktivitása nagyobb, számottevően alacsonyabb kamatok mellett tudtak forintban felvenni forgóeszköz hiteleket, mint a rossz üzleti helyzetű, vagy beruházásaikat csökkentő, vagy egyáltalán nem beruházó cégek. Az euróban felvett forgóeszköz hitelek kamatlábainál is a fentiekhez hasonló összefüggéseket figyelhetünk meg: minél nagyobb egy cég, illetve minél magasabb a külföldi tulajdon aránya a cég tulajdonosai között, annál alacsonyabb kamatok mellett vett fel a cég euró-ban rövid lejáratú hitelt.

A hosszú lejáratú hitelek kamatszintje az üzleti helyzet mellett a várható beruházási aktivitással is szorosan összefügg. Minél magasabb a vállalatok által felvett hitelek kamatszintje, annál valószínűbb, hogy a következő fél évben csökkenni fog a cég beruházási aktivitása.

Az eredmények szerint a jegybanki alapkamat magas szintje három úton gyakorol hatást a vállatok hitelfelvételi és beruházási döntéseire: egyrészt a forgóeszköz hitelezése van hatással, azt fogja vissza, míg a hosszú lejáratú hitelek felvételére vonatkozó döntéseket nem érinti; másrészt eltolja a cégek hitelkeresletét a deviza hitelek felé; és harmadrészt, a hitellel rendelkező cégek esetében csökkenti hitelkeresletet és a várható beruházási aktivitást. A hitelfelvételre gyakorolt utóbbi hatása annál inkább érvényesül, minél kisebb a vállalat hitelállománya, illetve minél kisebb a vállalat maga. Továbbá, leginkább a magyar tulajdonban lévő vállalkozások forgóeszköz-hitelfelvételére van hatással, ezt fogja vissza.

Azaz a jegybanki alapkamatnak 2004 I-III. negyedévében meghatározott 12,5-11% között mozgó (csökkenő) szintje a hitelkamatokon keresztül leginkább a már hitellel rendelkező, jellemzően magyar tulajdonban lévő, kisebb cégek forgóeszköz hitelfelvételét korlátozta. Emellett csökkentette a hosszú lejáratú hitellel rendelkező cégek beruházási aktivitását, annál inkább, minél kisebbek voltak ezek a cégek.

A teljes tanulmány a http://www.ktk-ie.hu/~tothij honlapról pdf. formátumban az 'Újdonságok' menűpont alatt letölthető.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo