A hipermarketekben továbbra is 3 530 forint a kosárérték

A hipermarketek és a lánchoz tartozó kis boltok főleg a gyakoribb vásárlásoknak köszönhetik piaci pozíciójuk kiemelkedő erősödését. A hipermarketekben ugyanis egy-egy háztartás tavaly 35-ször vett valamit, a tavalyelőtti 29 alkalommal szemben.

A GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek 2002” című tanulmánya a napi fogyasztási cikkek összesen 1940 milliárd forintos forgalmának megoszlását elemzi. Többek között megállapítja, hogy a magyar háztartások nagy része továbbra is szinte minden nap vásárol valamilyen napi fogyasztási cikket. Bolttípusonként azonban jelentősen eltér a vásárlás gyakorisága. Legtöbbször az önálló kis boltokat keresik fel, évente átlagosan 145-ször. Legritkábban pedig C+C áruházban vesznek valamit a háztartások.

Különösen a lánchoz tartozó kis boltokban növekedett a vásárlás gyakorisága. Amíg tavaly a háztartások átlagosan már 64-szer vásároltak valamely országos lánchoz tartozó kis boltban, addig tavalyelőtt még csak 49-szer. A fejlődés a lakóhelyhez közeli boltok létjogosultságát igazolja. Érdekes, hogy az egy vásárlásra jutó költés összege a hipermarketben változatlanul 3 530 forint. A lánchoz tartozó kis boltokban a növekedés 970-ről 1 010 forintra szintén nem jelentős.

Országosan egy vásárlásra átlagosan 1 200 forint költés jut. Az üzlethálózatok terjeszkedésének sikerét jelzi a vásárlói hatókör növekedése. A láncba szervezett kereskedelem piaci részesedése egy év alatt 60-ról 62 százalékra nőtt.

Múlt évben már a magyar háztartások 78 százaléka vett valamit legalább egyszer hipermarketben. Ugyanez a mutató 80 százalékos a lánchoz tartozó kis boltokban.

A vásárlási szokások változása következtében a hipermarketekben a vásárlási intenzitás 2002-ben csaknem 20 százalékkal, 121 900 forintra növekedett. Ez azt jelenti, hogy a háztartások napi fogyasztási cikkre átlagosan ennyit adtak ki ebben a bolttípusban.

Még nagyobb ütemben, 36 százalékkal nőtt a vásárlási intenzitás a lánchoz tartozó kis üzletekben, és elérte a 64 500 forintot. Mivel a napi fogyasztási cikkek forgalma összességében 16 százalékkal haladta meg 2002-ben az egy évvel korábbit, az egyes bolttípusok szinte mindegyik mutatójának trendje pozitív.

A hipermarket a GfK meghatározása szerint olyan 2 500 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet, több tízezer cikkelemből álló választékkal, amelynek legalább 30 százaléka non food. További kritérium, hogy tíznél több pénztárgép működjön benne. Ezt a bolttípust működteti hazánkban az Auchan, Cora, Interspar és Tesco.

A lánchoz tartozó kis boltok közül a GfK az országosan elterjedt CBA, Coop és Reál 400 négyzetméternél kisebb alapterületű üzleteit vizsgálja. Egy-két pénztárgép működik bennük, és választékukat élelmiszerek, illetve úgynevezett near food termékek adják.

Az egyes bolttípusok adatai közül figyelemre méltó, hogy a diszkont is csaknem 20 százalékkal növelni tudta a vásárlási intenzitást. Tavaly a diszkontokban (is) vásárló háztartások 96 900 forintot adtak ki ebben a bolttípusban.

A drogériában a vásárlásonkénti költés emelkedett egyik évről a másikra 16 százalékkal, 1 240 forintra.

A szupermarket mutatói közül a vásárlási gyakoriság nőtt a legnagyobb ütemben. Hiszen tavalyelőtt még a háztartások 65 százaléka vásárolt legalább egyszer ebben a bolttípusban, múlt évben viszont már 73 százalék.

Az adatokat a 3,8 millió magyar háztartást reprezentáló 2 000 háztartás bevásárlási naplója alapján számítják ki a GfK Piackutató Intézetnél. A háztartásokban a bevásárlásért felelős személy a naplóban rögzíti, hogy mely napi fogyasztási cikkből, mennyit, milyen áron, mikor, hol vásároltak, milyen körülmények között.

Véleményvezér

Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo