A hagyományos autók jövője egyáltalán nem kilátástalan

A piac túlhangsúlyozza az elektromos járművekre (EV) való átállás okozta egzisztenciális kockázatot, amely a hagyományos autógyártókat fenyegeti, a Fidelity viszont úgy látja, az előbbiek kiszorulása helyett a piaci részesedés megoszlik a hagyományos autógyártók és az olyan kizárólagos EV-gyártók között, mint a Tesla vagy a BYD. A piac nem osztja ezt a véleményt, és hosszú távon meglehetősen következetesen nullára árazza be a hagyományos autógyártókat. A befektetők túlértékelik az új EV-gyártók komparatív előnyét, és alulértékelik azok hagyományos versenytársait. Időbe telik majd, amíg a piac alkalmazkodik az új helyzethez, de megjutalmazhatja azokat, akik képesek lesznek átvészelni az odáig vezető utat.

A hagyományos autógyárak számára a fő nehézséget a teljes gyártósor és ellátási lánc belső égésű motoros (ICE) modellekről tisztán elektromos (EV) modellekre történő átállítása jelenti. Ezek a cégek nem könnyítették meg a saját helyzetüket azzal, hogy az első EV-k megjelenésekor csak lassan reagáltak, így egyből jókora előnyt adtak azoknak a gyártóknak, amelyek első perctől minden erejükkel az EV-kre összpontosítottak. Az EV-gyártók ki is használják ezt az előnyt, és mostanra egyre fejlettebb szoftvereket építenek be autóikba, amelyek nagy részét házon belül is tervezik. 

Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Fotó: Depositphotos

Mindezek ellenére a hagyományos gyártók szénája sem áll annyira rosszul, mint amennyire látszik. A Volkswagenről és a közelmúltban ott végrehajtott leépítésekről szóló hírek például jócskán túldimenzionálják a problémát. Mára minden autógyárnak csökkentenie kellett a költségeit, hogy lépést tudjon tartani a kínai versenytársakkal.

A Fidelity várakozásai szerint a hagyományos üzleti modellek korrekciója várható: ezentúl nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a szoftverfejlesztésre, az elektronikai architektúrára, az akkumulátorgyártásra és az ellátási láncon belüli vertikális integrációra. Az persze valószínű, hogy lesz néhány vállalat, amelyik a partvonalon kívülre kerül, de olyan vérfürdő nem lesz, mint amilyet a piac jelenleg vízionál. Nem mintha a kizárólag elektromos meghajtású járművekkel foglalkozó cégeknek olyan sima lett volna az idáig vezető útjuk. A bevezetés a vártnál hosszabb időt vett igénybe, és az elterjedtség az Egyesült Államokban 10, Európában 20 százalék körül mozog. Továbbra is aggályos a jelenlegi EV-modellek hatótávolsága, és kemény diónak bizonyult a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítése is.

Véleményvezér

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.
50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében 

Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.
Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo