A hagyományos autók jövője egyáltalán nem kilátástalan

A piac túlhangsúlyozza az elektromos járművekre (EV) való átállás okozta egzisztenciális kockázatot, amely a hagyományos autógyártókat fenyegeti, a Fidelity viszont úgy látja, az előbbiek kiszorulása helyett a piaci részesedés megoszlik a hagyományos autógyártók és az olyan kizárólagos EV-gyártók között, mint a Tesla vagy a BYD. A piac nem osztja ezt a véleményt, és hosszú távon meglehetősen következetesen nullára árazza be a hagyományos autógyártókat. A befektetők túlértékelik az új EV-gyártók komparatív előnyét, és alulértékelik azok hagyományos versenytársait. Időbe telik majd, amíg a piac alkalmazkodik az új helyzethez, de megjutalmazhatja azokat, akik képesek lesznek átvészelni az odáig vezető utat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A hagyományos autógyárak számára a fő nehézséget a teljes gyártósor és ellátási lánc belső égésű motoros (ICE) modellekről tisztán elektromos (EV) modellekre történő átállítása jelenti. Ezek a cégek nem könnyítették meg a saját helyzetüket azzal, hogy az első EV-k megjelenésekor csak lassan reagáltak, így egyből jókora előnyt adtak azoknak a gyártóknak, amelyek első perctől minden erejükkel az EV-kre összpontosítottak. Az EV-gyártók ki is használják ezt az előnyt, és mostanra egyre fejlettebb szoftvereket építenek be autóikba, amelyek nagy részét házon belül is tervezik. 

Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Kár még leírni a nem elektromos járműveket
Fotó: Depositphotos

Mindezek ellenére a hagyományos gyártók szénája sem áll annyira rosszul, mint amennyire látszik. A Volkswagenről és a közelmúltban ott végrehajtott leépítésekről szóló hírek például jócskán túldimenzionálják a problémát. Mára minden autógyárnak csökkentenie kellett a költségeit, hogy lépést tudjon tartani a kínai versenytársakkal.

A Fidelity várakozásai szerint a hagyományos üzleti modellek korrekciója várható: ezentúl nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a szoftverfejlesztésre, az elektronikai architektúrára, az akkumulátorgyártásra és az ellátási láncon belüli vertikális integrációra. Az persze valószínű, hogy lesz néhány vállalat, amelyik a partvonalon kívülre kerül, de olyan vérfürdő nem lesz, mint amilyet a piac jelenleg vízionál. Nem mintha a kizárólag elektromos meghajtású járművekkel foglalkozó cégeknek olyan sima lett volna az idáig vezető útjuk. A bevezetés a vártnál hosszabb időt vett igénybe, és az elterjedtség az Egyesült Államokban 10, Európában 20 százalék körül mozog. Továbbra is aggályos a jelenlegi EV-modellek hatótávolsága, és kemény diónak bizonyult a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítése is.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo