Az augusztusi 3,4 százalékos infláció pozitív meglepetést okozott a 3,6-3,7 százalékos várakozásokhoz képest. Ezzel idén éves átlagban 3,9 százalékos lehet a fogyasztói árak emelkedése, és a várakozások szerint jövőre is hasonló szinten, 4 százalék körül lehet számítani a jelenlegi kilátások alapján. Habár ez az érték nem tűnik magasnak a korábbi, kétszámjegyű értékek mellett, a cégek számára még ezen a szinten is nehézséget jelent a fogyasztói árak emelkedése.
„A hazai nagyvállalatok esetében azt látjuk, hogy trendszerűen emelkedik azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek a működésére jelentős negatív hatással van az infláció. Legutóbb a cégek 79 százaléka jelezte azt, hogy az idei infláció negatívan befolyásolja a cég működését. Ennek az az oka, hogy az inflációt egyre kevésbé tudják beépíteni az értékesítési áraikba, 2021 év vége óta gyakorlatilag folyamatosan emelkedik azoknak a vállalatoknak az aránya, ahol már csak az inflációnál kisebb mértékben tudnak árat emelni” – tájékoztatott Bodor Tibor, a K&H Vállalati divízió vezetője a kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező hazai cégek körében végzett kutatás eredményei alapján.
A fogyasztói árak emelkedésének hatása a folytatásban is meghatározó lehet. A legtöbb cég ugyanis ezt jelölte meg a legfontosabb tényezőnek, ami a következő 12 hónap során hatással lesz nyereségességére. „Jól látható, hogy míg három évvel ezelőtt az infláció csupán marginális volt a cégek eredményessége szempontjából, addig az elmúlt egy évben a legmeghatározóbb tényezővé vált, még a beszállítói áraknál és a vevői kapcsolatoknál is nagyobb hatással bír” – emelte ki Bodor Tibor.