A felszólaló EP-képviselők közül Becsey Zsolt (Fidesz-MPSZ) egyetértett a javaslattal, amely szerinte az "uniós belső piac céljaival ellentétes mechanizmus" megszüntetésre irányul. Kovács László emlékeztetett arra, hogy a tervezet tartalmazza a regisztrációs adó fokozatos, 5-10 éven belüli eltörlését, és javasolja, hogy az Európai Unió tagállamaiban 2008-tól a gépkocsiadó 25 százalékát, 2010-től pedig 50 százalékát az autó károsanyag-kibocsátása határozza meg. Mindenképpen el kell kerülni a kettős díjfizetést is - hangoztatta a magyar biztos.
A felszólaló képviselők alapjában véve támogatták a javaslatot, különösen annak környezetvédelmi előnyei miatt, de ezzel együtt több tucat módosító indítványt nyújtottak be ahhoz a keddi szavazásra. Akadt olyan felszólaló is, aki nem értett egyet az adó teljes megszüntetésével, például arra hivatkozva, hogy az abból eredő bevétel egy részét fel lehet használni a technikai fejlesztésben.
Klíma, Kiotó
A javaslattal foglalkozó EP-jelentést készítő, dán Karin Riis-Jorgensen hangoztatta, hogy a javaslat a klímavédelmet szolgáló kiotói egyezmény teljesítése felé is lépést jelenthet. Az EP-vélemény szerint kiemelten sürgetni kell az EU-tagállamokat arra, hogy alkalmazzanak költségvetési ösztönzőket az energiatakarékossági és energiahatékonysági követelményeknek megfelelő személygépkocsik és járműfelszerelések forgalmazásának megkönnyítése érdekében.#page#
Egyenlő bánásmódot sért
Az Európai Bizottság már az irányelvtervezet tavalyi kibocsátásakor jelezte, hogy jelenleg teljesen eltérőek a regisztrációs adóra vonatkozó tagállami szabályok. Van olyan ország, ahol ilyesmi nem is létezik, de olyan is, ahol a díj az autó (adók nélküli) értékének 180 százalékát is elérheti. A brüsszeli testület tavaly figyelmeztette mások mellett Magyarországot arra: a más tagállamból behozott használt gépkocsikra vonatkozó adózási szabályait úgy alkalmazza, hogy az sérti a termékek egyenlő bánásmódjáról szóló uniós rendelkezéseket.
A regisztrációs adók rendszere a brüsszeli megítélése szerint az európai polgárokat sújtó kettős adóztatáshoz és az európai autóipar megosztottságához vezet, emellett az uniós belső piacot is torzítja, túl sok adminisztrációval jár, és adóelkerülésre ösztönöz. Az adó eltörlésével párhuzamosan a tagállamok emelhetnék a többi gépkocsiforgalmi, illetve egyéb adókat, tehát átalakulna az autók után fizetendő adók rendszere, miközben az országok sem esnének el bevételeiktől - mutat rá a brüsszeli bizottság.
Adóügyi függetlenség
A javaslat további lényeges eleme, hogy a környezetvédelmi szempontok érvényre juttatása érdekében a károsanyag-kibocsátáshoz kötnék az éves gépkocsiforgalmi, illetve a regisztrációs adót. Az Európai Bizottság eredeti javaslata csak a széndioxid-kibocsátást venné figyelembe, a képviselők azonban más szennyezőanyagokat (nitrogén-dioxid és korom) is figyelnének, sőt - mint a vitában is többen jelezték - álláspontjuk szerint az autó üzemanyag-fogyasztásától is függenie kellene a kocsi után fizetendő adó szintjének. Kovács László a vita végén ezzel nem értett egyet, emlékeztetve arra, hogy az üzemanyag-hatékonyság közvetlenül kapcsolódik a széndioxid-kibocsátáshoz. A strasbourgi EP-vitában utaltak a tagállamok adóügyi függetlenségére is. Kovács László ezzel kapcsolatban leszögezte, hogy a javaslat nem tartalmaz harmonizációs lépést, és nem változtatja az adók rátáját sem, csupán azok szerkezetét.
Nem értett egyet a biztos azzal a módosító indítvánnyal, hogy az adó eltörlése tíz év után, egy időben történjék. Mint mondta, a bizottság különös hangsúlyt helyez a fokozatosságra.