Hatalmas párizsi siker, magyar szállal

Párizsban egy éve még elképzelhetetlen volt, ma viszont már nem ritka látvány a bicikliző kosztümös hivatalnok, vagy a magas sarkú cipőben és szoknyában kerekező. Mindez az egy éve indult Vélib kerékpárkölcsönző rendszernek köszönhető. Ezen a nyáron naponta már átlagosan 110-120 ezren veszik igénybe a szolgáltatást. Mellyel mindenki elégedett.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Szolnokhoz közeli Tószegen, egy holland cég magyarországi leányvállalatánál összeszerelt robusztus, 22 kilogrammos ezüstszürke bérbicikliket egy év alatt 26 milliószor vették igénybe a francia fővárosban. A Vélib kerékpárkölcsönző első éve nem remélt sikertörténet, elsősorban azért, mert a rendszer úgy illeszkedett be a párizsiak mindennapjaiba, hogy közben megváltoztatta a főváros közlekedését. (Itthon eközben visszalépünk a biciklizés területén.)

Van, aki elvi okokból, a környezetvédelem érdekében, van, aki praktikus okokból, a dugók vagy a tömegközlekedési sztrájkok idején használja. Ahogy a Libération című napilap megjegyzi, a Vélib az élhető város utópiájának kelléke: individuális tömegközlekedési jármű, ingyenes tárgy fizetős használattal, senkié és mindenkié egyszerre, köztulajdon, de magáncég működteti. A tavaly nyáron 11 ezer kerékpárral elindított kölcsönző-hálózat jelenleg 16 ezer járművel üzemel, az év végére pedig már 20 ezer bicikli lesz bérelhető a francia város 1500 pontján.

Ezen a nyáron naponta átlagosan 110-120 ezren veszik igénybe a szolgáltatást, alkalmanként - ugyancsak átlagosan - 18 percre. Egy közelmúltban megjelent közvélemény-kutatás szerint a Vélib rendszeres használóinak 94 százaléka elégedett a szolgáltatással. A leleményes párizsiak ráadásul mindenre használják: van, aki munkába jár vele, van, aki bevásárlásra használja, de van, aki este azzal megy moziba, színházba. Ideális és hangulatos éjszakai jármű, amikor már egyéb tömegközlekedési eszköz nem működik. A bérbiciklik harminc százalékát este 10 és hajnali 5 óra között veszik igénybe.

Párizsban egy éve még elképzelhetetlen volt, ma viszont már nem ritka látvány a bicikliző kosztümös hivatalnok, vagy a magas sarkú cipőben és szoknyában kerekező. A városháza adatai szerint a fővárosi tömegközlekedés három százaléka kerékpárral történik, melynek egyharmada bérbicikli. A felmérés szerint a felhasználók két dolgot tartanak a városi bérbiciklizés előnyének: a testmozgást és azt, hogy nagyon olcsó és gyors tömegközlekedési eszköz.

Az éves bérlet - amelyre eddig 200 ezren fizettek elő - 29 euróba (6700 forintba) kerül, amiért korlátlan számban, alkalmanként fél óráig ingyen lehet kerekezni. A napi, illetve heti bérlettel rendelkezők számára is az első 30 perc ingyenes, a második mindenkinek 1 euróba kerül az automatáknál. A harmadik félóráért már 2 eurót kérnek, minden továbbiért pedig 4 eurót.

A fokozatosan emelkedő tarifa miatt senki nem foglalja le órákra vagy egész napokra a bicikliket, hanem inkább egy tárolóban lecseréli egy másik, félóráig ismét ingyenesen használható járgányra. Így a biciklik forognak, és állandóan utast cserélnek. Kivéve a tömegközlekedési sztrájkok idején, amikor sokan előszeretettel lakatolják le a gépeket a tárolókban, nehogy előlük más elvigye az egyetlen, ilyenkor is működő tömegközlekedési járművet.

Az első hónapokban némi gondot okozott, hogy a dombos területek tárolóiban a reggeli munkába indulást követően egész nap nem volt bicikli. Ugyanis felfelé nem kerekezett senki. Ezért azoknak, akik hajlandóak az úgynevezett "magassági tárolókhoz" (száz ilyen van Párizsban) kerekezni és ott letenni a gépet, egy hónapja a szolgáltató további ingyen negyedórát "ajándékoz".

Környezetkímélő hatása mellett a Vélib az első olyan tömegközlekedési eszköz, amely pénzt termel a párizsi önkormányzatnak. A JCDecaux reklámcég ugyanis a pályázaton elnyert működtetési jogért fizet, és cserébe reklámfelületeket kap az önkormányzattól, amelyeket sokszoros áron értékesít. Az éremnek viszont másik oldala is van: a borsos összegű, 150 eurós (35 ezer forintos) letét ellenére egy év alatt háromezer járgányt elloptak és ugyanennyit tönkretettek

 A tél folyamán feltehetően fémtolvajok szerelték le rendszeresen a kerékpárok elején található kosarakat. A felhasználók arra is panaszkodnak, hogy bonyolultan működnek az állomások és gyorsan rongálódnak a biciklik. A "vélibezők" között azonban már külön jelrendszer alakult ki: amennyiben valaki hibát észlel a gépen (leszakadt a lánc, nem működik a váltó, lapos a kerék), kifordított nyereggel teszi vissza a tárolóba a biciklit. Így a következő bérlő nem próbálkozik vele feleslegesen, és a városban közlekedő több száz bicikliellenőr - akik napi 1500 javítást végeznek - pontosan tudhatja, hogy melyik a javítandó jármű.

A szolgáltató szerint egy év alatt a biciklik 40 százalékát teljesen le kellett cserélni. A rendőrség adatai szerint az elmúlt egy évben a bérbiciklik használói közül hárman haltak meg autóbusszal vagy teherautóval való ütközésben, és 21 százalékkal növekedett a balesetet szenvedett biciklisek aránya a fővárosban. Ennek ellenére az önkormányzat szerint a Vélib javított a város közlekedésén, mert az autósok kénytelenek tudomásul venni, hogy Párizs tele van kerekezőkkel.

Bár a fővárosban működik a legjelentősebb hálózat, ma már húsz francia településen igénybe vehetőek bérbiciklik. Az elsőt La Rochelle-ben még 1975-ben állították üzembe, majd több, mint húsz évnyi szünet következett egészen addig, amíg tíz évvel ezelőtt egyre több város nyitott biciklikölcsönzőt. És ez nem is francia módi: hasonló hálózat működik Koppenhágában, Barcelonában, Rómában és Washingtonban is, és hamarosan megnyílik Montrealban, Londonban és Chicagóban. A párizsi önkormányzat a Vélib mintájára 2009 végén négyezer elektromos bérautóval tervezi megnyitni az Autolib hálózatot.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo