A Magyar Telekom, a MOL illetve a TVK lettek a legnagyobb magyarországi vállalatok közül a társadalmi, gazdasági és környezeti kihívások szempontjából legjobban teljesítő cégek 2008-ban. Idén a Figyelő Top200 előzetes listája alapján összesen hatvan nagyvállalatot, a 40 legnagyobb vállalatot, valamint az olajipar, a pénzügyi piacok, a távközlés és elektronikai, az energetikai és közüzemi, valamint az autóipar további 20 legnagyobb vállalatát értékelték.
CSR kihívások és reakciók
A nemzetközi módszertan alapján készülő, a világ számos országa mellett Magyarországon is megjelenő Accountability Rating Hungary (ARH) azt méri fel, hogy a legjelentősebb magyar vállalatok - nyilvánosan, a vállalatok érintettjei számára elérhető információk alapján - mennyire tartják fontosnak társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezelését, hogyan építik be ezeket a szempontokat üzleti stratégiájukba, vállalatirányításukba, és milyen mértékben vonják be érintettjeiket a döntési folyamatokba. Az Accountability Rating a társadalmi felelősségvállalás legfontosabb átfogó értékelő rendszere Magyarországon és nemzetközileg egyaránt. Az értékelésben részt vevő vállalatok idén aktívabban segítették az értékelők munkáját, valamint jelentősen több dokumentumot hoztak nyilvánosságra.
Az értékelés dimenziói (stratégia, menedzsment és vállalatirányítás, érintettek bevonása) mellett idén a hatásokat is vizsgálták egy negyedik kategóriában. Ebben a dimenzióban a vállalat környezeti és társadalmi hatásait kutatták, azok időbeli változását, adatokra támaszkodva, a többi dimenzióhoz hasonlóan a nyilvánosan elérhető információk alapján.
OTP nagyot ugrott előre
Az ARH 2008 lista első helyezettje ismét a Magyar Telekom lett, 62,7 pontos teljesítménnyel. A Magyar Villamos Művek idén lecsúszott a dobogóról, a MOL és a TVK ezzel megszerezte a második és harmadik helyet. A tavalyi értékelés óta a legnagyobb mértékben a pénzügyi szektor nyerteseként OTP Bank teljesítménye javult (12 pontról közel 50 pontra) - legnagyobb részt első ízben, GRI (Global reporting Initiative) szabvány alapján készített jelentésének köszönhetően.
Az értékelt vállalatok átlagos teljesítménye a 2007-es 17 pontról 27,3 pontra nőtt - ennek egyik oka a cégek teljesítményének fejlődése, a másik nemzetközi módszertan változása. Ezen tényezők hatása miatt valamennyi, a tavalyi felmérésben is részt vevő cégnek nőtt a pontszáma a tavalyihoz képest.
Öt cég 50 pont felett
Ötven pont feletti teljesítményt csupán öt cég ért el, amelyek messze felülmúlják a magyar átlagot. A lista további vállalatai két főbb csoportba sorolhatók: a 15 és 50 pont közötti eredményt elért cégek már értékelhető teljesítményt mutatnak fel az Accountability Rating négy területén (iparági és területi eltérésekkel). A 15 pontnál alacsonyabb pontszámú vállalatok semmilyen, nem-pénzügyi publikációval nem rendelkeznek, sokszor még üzleti jelentésük sem nyilvános.
A tavalyi évhez hasonlóan, a magyarországi vállalatok idén is a stratégia területén érték el a legjobb teljesítményt, leggyengébben pedig a menedzsment és vállalatirányítás terén szerepeltek. Amennyiben a következő évek során az átláthatósági szempontok a menedzsment és vállalatirányítási rendszerekbe is jobban beépülnek, az várhatóan a vállalatok ezirányú teljesítményét is javítani fogja.