30 pont a fenntarthatóságért

Új koncepciót fogalmazott meg az Európai Bizottság a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról. A 30 pontból álló akcióterv sokmindenre kitér, de elmaradt az egységes monitoring rendszer felállítása és vita van még abban is, hogy a vállalatok nem-pénzügyi jelentéstétele a jövőben önkéntes vagy kötelező lesz-e.

Az Európai Bizottság a CSR Europe 2000-ben közzétett javaslatára reagálva, a vállalkozásokkal, az érdekelt felekkel és a tagállamokkal együttműködésben először 2002-ben, majd 2006-ban hozott nyilvánosságra európai szintű CSR stratégiát. A stratégia megújított változatát 2011. október 25-én vehették kezükbe az érdeklődők. (A CSR nem csak a nagyvállalatok kiváltsága.)



A bizottság értékelte a jelenlegi európai CSR politika hatásait, majd úgy döntött, új CSR definícióra van szükség annak érdekében, hogy az európai cégek működésükkel – az Európa 2020 stratégiának megfelelően – valóban az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedést támogassák. Az új vállalati társadalmi felelősségvállalás definíció szerint „a CSR a vállalkozásoknak a társadalomra gyakorolt hatásaiért vállalt felelőssége”. A Bizottság véleménye szerint ahhoz, hogy a vállalkozások teljes mértékben vállalják társadalmi felelősségüket, folyamatszinten kell kezelniük a szociális, a környezetvédelmi, az etikai és az emberi jogi szempontok érvényesítését üzleti tevékenységükben és alapvető stratégiájukban, szoros együttműködésben érdekelt feleikkel.

A bizottság reményei szerint az új stratégia hozzájárul ahhoz, hogy megerősödjön az EU CSR terén betöltött globális vezető szerepe. Ha az egyes tagállamokban működő vállalkozások összehangolják CSR stratégiáikat, csökken annak a kockázata, hogy a több országban is működő vállalkozásoknál az eltérő CSR értelmezésekből fakadóan többletköltségek merüljenek fel. Útmutatásként a bizottság kiemelte, hogy biztosítani kell azt a rugalmasságot, amely lehetővé teszi, hogy a vállalkozások folyamatosan fejlődjenek, és maguk dolgozzák ki a saját körülményeiknek megfelelő egyedi CSR megközelítésüket. A közlemény a vállalatok felelősségén túl kitér a kormányzat, a hatóságok, a szakszervezetek, a civil szervezetek, a fogyasztók, a befektetők és a média szerepvállalására is.

Az üzleti előny növelése

A stratégiában közzétett akcióterv mintegy 30 CSR kötelezettség vállalására tesz javaslatot a tagállamok kormányai és a vállalkozások számára, melyek nyolc téma köré csoportosíthatóak. Fontos a jó gyakorlatok megosztása, a vállalatok iránti bizalom megerősítése, a szabályozási folyamatok fejlesztése, a CSR-ból fakadó üzleti előny növelése, a nem-pénzügyi jelentéstétel kiterjesztése, a CSR integrációja a képzésekbe és kutatásokba. A bizottság a nemzeti és regionális CSR politikák megalkotására és további fejlesztésére is felszólította a tagállamokat valamint arra, hogy egységesítsék a CSR megközelítéseket. (A legtöbb magyarországi CSR program a munkavállalóknak szól.)

– Reményteli számunkra, hogy az Európai Bizottság kiemelt figyelmet szentel a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának erősítésére. Az új definíció egy mélyebb CSR megközelítést tükröz, mely segíti a vállalatokat abban, hogy felelősségvállalásukat kiterjedtebben értelmezzék. Jó lenne, ha a bizottság javaslatával összhangban hazánkban is mielőbb megszületne a nemzeti CSR stratégia – tette hozzá Bodroghelyi Csaba, a KÖVET Egyesület ügyvezető igazgatója.

Jóllehet az új európai szintű CSR stratégia sok aktuális kérdést érint, azért maradnak még kihívások a jövő számára is. Egyelőre nehezen mérhető a stratégia javaslatainak megvalósulása, így szükséges egy egységes monitoring rendszer felállítása. Arról sem dőlt még el a vita, hogy a vállalatok nem-pénzügyi jelentéstétele a jövőben önkéntes vagy kötelező alapon történik.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo