Turizmus és agrárium

Több mint egynegyedével csökkent öt év alatt a mezőgazdasági egyéni gazdaságok száma a KSH legfrissebb adatai szerint. Az évtizedekkel korábban elindult folyamatot nem sikerült megállítani. A falusi lakosság átlagéletkora egyre magasabb, a fiatal korosztály máshol keresi boldogulását, az ott maradók megélhetési gondokkal küzdenek. A működő háztáji gazdaságok több mint fele saját ellátásra termel. A sorvadás megakadályozásának egyik lehetséges kiútjaként már a kilencvenes évek elején - a mezőgazdasági nagyüzemek szétesésével és az egyéni parasztgazdaságok kialakulásával egy időben - megfogalmazódott a falusi turizmus rendszere kialakításának és fejlesztésének igénye.

Elnéptelenedő falvak, megszűnő vagy csőd szélén álló mezőgazdasági kisvállalkozások, pincészetekben szunnyadó, eladatlan borkészletek, kivágásra ítélt szőlőültetvények. Jelenthet-e kiutat mindebből a falusi idegenforgalom és a borturizmus fejlesztése, a régi magyar ízek és ételek bevonulása a vendéglátásba?

 Merész vállalkozás

Az európai országok közül az elsősorban Franciaországban és Ausztriában már évtizedekkel korábban kialakult és virágzó falusi üdülési forma kiindulópontja és célja ugyanaz volt, mint nálunk: fenntartani az évszázados hagyományokra visszanyúló életformát, a mezőgazdasági kistermelést, megőrizni a vidéki táj szépségét, s mindezek eredményeképpen helyben tartani a lakosságot, megélhetési és munkalehetőség teremteni számára. Mindezt erősítette az az egyre erősödő turisztikai keresleti trend, amely a csendet, az érintetlen természeti környezetet, a hagyományok megismerését - és némiképpen a globalizációellenességet - helyezi középpontba.

A magyaros vendégszeretet, szívélyesség, az urbanizációs ártalmaktól távoli falu azonban kevés a turisták megnyeréséhez. Ám az elmúlt évtized közepén komoly nemzetközi hírnévre is szert tett Csongrád megyei kis falu, Pusztamérges máig példaértékű modell.

Az eredetileg a falu felszámolására megválasztott polgármester, Börcsök Antal - a falu adottságaira és az osztrák, francia példákra alapozva - merész vállalkozásba fogott. Tervéhez sikerült megnyernie a település megmaradt, kisszámú lakosságát. Pályáztak, és támogatást nyertek, hogy a település utcáit, házait rendbe hozzák, komfortos vendégszobákat alakítsanak ki. Tanfolyamokat szerveztek az asszonyoknak - akik alapszinten megtanultak németül, elsajátították a vendéglátás legfontosabb szabályait, turisztikaimenedzser-képzésen vettek részt -, programokat, rendezvényeket honosítottak meg, hogy a vendégeket szórakozási lehetőségekkel is elláthassák. S természetesen gondoskodtak a megfelelő reklámról is, kevés pénzzel, ám sok ötlettel. Megnyerték a Virágos Magyarországért versenyt a falukategóriában, majd az európai megmérettetésben ugyanezért "Oscar-díjat" kaptak. Azaz, vonzó turisztikai terméket teremtettek a faluból.

A pusztamérgesi modellt számos település követte az országban, de még több van, ahol az önkormányzat, a helyi lakosság és a vállalkozók összefogásából, az érdekek és a turisztikai szempontok összehangolásából megteremthető lenne az ott ma még nem virágzó falusi turizmus.

Borturizmus
Lényegében a falusi turizmus egyik ágának tekinthető a fejlődőben lévő borturizmus. A rendszerváltás után, a megalakuló magánborászatoktevékenységével mennyiségileg nem nőtt, hanem kismértékben csökkent is a hazai bortermelés. A terméskorlátozás azonban komoly minőségi javulást eredményezett.

A nemzetközi versenyeken elért sikerek és a kisebb mennyiség ellenére mégis komoly értékesítési gondokkal küzd a hazai borászatok többsége. Mind a nemzetközi, mind a hazai kereskedelmi borpiacon nagy a túlkínálat, bár világviszonylatban a kereslet - igaz, enyhe - növekedéséről szólnak a statisztikák.
Egyre több hazai borászat ruház be - a termeléstechnológiai, szakmai előrelépés mellett -komoly eszközöket a vendéglátás, a borturizmus fejlesztésébe is. Ez utóbbit szolgálja egy a termelőibor-kimérésre vonatkozó 2000-ben született kormányrendelet is, amelynek nyomán a hazai borvidékeken évről évre két számjegyű növekedést regisztrálnak.
A KSH felmérése szerint 2003. december végén 2180 termelőibor-kimérés működött az országban, 11,2 százalékkal több, mint az előző évben. - Bár a borturizmus keretében eladható mennyiség sem abszolút értékben, sem arányaiban nem fogja tudni soha kiváltani a kiskereskedelmi, a gasztronómiai és az exportforgalmazást, jövedelmezősége az összes értékesítési csatorna közül a legjobb - mondja Polgár Katalin, a villányi Polgár Pincészet társtulajdonosa. - Ha csak közvetlenül a borkóstolók árát vesszük alapul, már kedvezőbb a bevétel. Ha ehhez még hozzászámítjuk az addicionális bevételeket - étkezés, szállás, elvitelre történő vásárlás -, akkor a számok is világosan mutatják, hogy a borturizmus jövedelmező üzletág.
Ráadásul ezt a mennyiséget nem terhelik szállítási költségek, kereskedői jutalékok, az áruházláncoknak adandó marketing-hozzájárulások és polcpénzek. A közvetlen marketingköltségek is alacsonyabbak, az elégedett vendég szájpropagandája pedig nem csupán "ingyen" van, hanem bizonyítottan a leghatékonyabb reklámeszköz - teszi hozzá Polgár Katalin. Az ebből származó adó- és járulékbevételek nyilvánvalóan többet hoznak az államnak is, mint a pincében fekvő eladatlan készletek, és erre a mennyiségre a termelők sem exporttámogatást, sem központi marketingkfinanszírozást nem igényelnek.

 #page#

Segítségek és akadályok

Gazdasági szabályzók, különböző pályázatok is ösztönözték és ösztönzik a falusi turizmus fejlesztését. A regionális, valamint az agrár- és vidékfejlesztési operatív programok (a ROP, illetve az AVOP) a vendégfogadási, infrastrukturális feltételek javításához, szálláshelyek kialakításához nyújtanak segítséget. A falusi turizmussal foglalkozók tevékenysége évi 800 ezer forint bevételig személyi jövedelemadó-mentes, és ez a mentesség 2006-tól már a városok falusias környezetében működő vendégfogadókra is kiterjed.

Ráadásul a falusi vendéglátásban nyújtott étkezés a helyben megtermelt mezőgazdasági termékek leghatékonyabb értékesítési formája: mert nem csupán a termelési költségeik térülnek meg, hanem a megélhetéshez is többletforrást teremt a termelőknek a bevételekből, elsősorban áfatartalmával pedig gyarapítja a központi költségvetést is. Az étkezés azért is fontos eleme a falusi vendéglátásnak, mert a gasztronómia - felmérések és kutatások tanúsága szerint - az első öt vonzerőtényező között szerepel mind a beutazó-, mind a belföldi turizmusban.

Arra viszont már nincs garancia, hogy a feltálalt paprikás csirke magyar szárnyasból, magyar paprikával készül, mert sem a piacgazdasági viszonyok, sem az uniós direktívák nem teszik lehetővé a hazai mezőgazdasági termékek közvetlen védelmét, a pozitív diszkriminációt. A termelők és a vendéglátás közötti közvetlen értékesítési csatorna elsősorban egy-egy régión belül működik, kölcsönös érdekek alapján. A vendéglátók számára persze nagyon fontos szempont a megbízható, jó minőség, és a folyamatos, állandó beszerezhetőség is alapvető tényező, ezért a nyomott, kereskedelmi felvásárlási árnál magasabbat is hajlandók fizetni.

A hazai mezőgazdasági termékek értékesítési arányának növekedése a vendéglátáson keresztül csökkentheti az agráriumban mind a termelés, mind az exporttevékenység támogatási igényét, miközben - ezzel párhuzamosan - magasabb adóbevételekhez juttathatja az állami költségvetést.

Értelmezési gondok

Az, hogy a falusi turizmus és az eredeti magyar termékek bevonulása a hazai vendéglátásba is régiónként eltérően fejlődik, nem csupán a kölcsönös érdekek felismerésén vagy az összefogáson múlik.

A megkérdezett termelők, turisztikai szakemberek véleménye szerint a jogszabályi háttér ugyan biztosított, ám a törvényeket, rendeleteket az érintett állami, önkormányzati hivatalok és intézmények nem egységesen és egyértelműen értelmezik, hajtják végre. Sokan épp ezért nem foglalkoznak falun turisztikai tevékenységgel, vagy ha belevágnak is, nemritkán megszüntetik azt. A kitartóbbak pedig állandó küzdelmet folytatnak, vállalva az ellenőrzések alkalmával felmerülő értelmezési különbözőségek egyeztetését.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo