Magyarországnak, a magyar társadalomnak nincs jövőképe, hiányzik a koherens országstratégia. Az utóbbi években, de akár az elmúlt húsz évben is fejlődését napi aktualitású, nem kellően összehangolt részpolitikák határozták meg, amelyek között nem volt igazi, érdemi kapcsolat. Még a viszonylag átfogó konvergenciaprogram sem foglalkozik az országgal a maga komplexitásában, előterében a gazdasági egyensúly megteremtése áll, s ráadásul csak azokra a területekre koncentrál, amelyek fejlesztéséhez uniós források állnak rendelkezésre. A társadalom itt is csak a gazdaságfejlesztés szemszögéből kerül a képbe, nem a maga összetettségében. A Fideszt és az MSZP-t a párt stratégiai elképzeléseiről és jövőképéről kérdeztük, előbbi nevében dr. Matolcsy György, a Fidesz gazdaságpolitikai kabinetének vezetője, volt gazdasági miniszter fejtette ki véleményét, utóbbi képviseletében Szekeres Imre honvédelmi miniszter, az MSZP elnökhelyettese válaszolt a Piac & Profit kérdéseire.
Fidesz: Egymillió adózó munkahely hiányzik
„Negyedszázad után most véget ért az a neoliberális korszak, amelyben a piac mindenhatóságába vetett hit játszotta a legjelentősebb szerepet. Az első és legfontosabb, hogy szakítani kell a neoliberális felfogással és a szabadpiac szentségével, mert az a nyolcéves szocialista kormányzással kiegészülve csapdahelyzetek egész sorába sodorta a magyar gazdaságot. A jövőben felértékelődik majd a belföldi piac, a helyi tőke, a közösség szerepe. A gazdaságot a szociális piacgazdaság elvei mentén kell újjáépíteni. Négy lényegi építőelem van, ami a megújuláshoz elengedhetetlen: a magyar értékrend, az állam, a regionalizáció és az erkölcs.
A magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás óta a növekedés és az egyensúly párharcát éli át. Az eltelt mintegy két évtizedben hol a növekedés gyorsult az egyensúly kárára, hol az egyensúly javítása rontotta le a gazdasági növekedést. A rendszerváltástól eltelt két évtizedben a magyar gazdaságpolitika szinte folyamatosan - az 1998 és 2002 közötti rövid időszakot kivéve - hibázott, mert a felborult egyensúlyt pénzügyi megszorító programmal kezelte, ami növelte a munkanélküliséget, megakadályozta a foglalkoztatás bővülését, csökkentette a fogyasztást, és rontotta a hazai vállalkozások üzleti környezetét. Ennek következtében az egyensúly javítása minden esetben növekedési áldozattal járt, ami átmenetivé tette az egyensúlyjavulást.
A 21. században a gazdasági siker már döntően nem gazdasági tényezőkön alapul, hanem az erkölcs, a közbizalom, az önbizalom, az együttműködés, az optimizmus, a családi értékátadás, a megbízhatóság társadalmi tényezőin. Gazdasági siker nélkül ezek fogynak, és a lelki-fizikai betegségek óriási gazdasági veszteséget okoznak. Szűkülő társadalmi tőkével nem lehet gyorsan növekedni.
A magyar gazdaság mai problémáinak gyökere az, hogy mintegy egymillió adózó munkahely hiányzik a gazdaságból. Ez a lehetségesnél kisebb GDP-növekedési ütemet enged csak meg, ennek következtében a költségvetés elesik lehetséges és szükséges bevételeinek jelentős részétől: hol a növekedés, hol az egyensúly romlik el. A pénzügyi egyensúly tartós javulása tehát nem pénzügyi eszközökkel érhető el, hanem első lépésként a foglalkoztatási szint tartós emelésével. Ma a tízmilliós országban kevesebb, mint négymillióan dolgoznak a regisztrált és adózó gazdaságban. A már csak 55 százalékos magyar foglalkoztatási szint az EU27 körében a legalacsonyabb. De a legtöbb társadalmi probléma - az elszegényedés, az inaktívak demográfiailag is növekvő magas aránya, a kisfalvak elnéptelenedése vagy a közszolgáltatások finanszírozása is - szinte egyetlen közös okra vezethető vissza: hogy kirívóan alacsony a foglalkoztatás szintje.
Ráadásul hazánkban nem az elvégzendő feladat, nem önmagában a munka, hanem a munkahely hiányzik. Pontosabban: hiányoznak azok a vállalkozók, akik vállalkozásaikban a sok elvégzésre váró munkát a piacon is versenyképes munkahelyekké alakítják át. Piacgazdasági körülmények között egyedül a vállalkozó képes arra, hogy az elvégzésre váró sok munkából munkahelyet teremtsen.
A növekedéspárti politika - az adóterhek és a bürokrácia csökkentésével, az EU-források gazdaságba való befektetésével, egy zöld fejlesztési program elindításával - elősegíti a gazdaság növekedését, és felfelé húzza az egész országot. Minél kisebb az állami újraelosztás, és ebből fakadóan minél kisebbek az adó- és járulékterhek, annál több jövedelem marad a vállalkozóknál, annál több forrást fordíthatnak fejlesztésre, beruházásra, munkahelyek teremtésére.
A növekedésösztönző lépések között kiemelt jelentősége van a belföldi piacbővítésnek. Ennek egyik eleme lehet például egy energiahatékonysági program, amely például az energiatakarékos ingatlanfelújításra épül. De a piacbővítés eszköze lehet a környezetipar fejlesztése és új közmunkaprogramok elindítása is.
Magyarországon olyan adópolitikára van szükség, amelynek alapelve: az állam nem vesz el a vállalkozóktól és a lakosságtól jövedelmet akkor, ha azt nem tudja értelmesen visszaforgatni annak, akitől elvette. Ez az állami adókivetés egyetlen és kizárólagos alapja. A növekvő gazdaság pedig magával húzhatja a társadalom egészét, idővel annak hátrányos helyzetű rétegeit is. Nem a gazdaságot kell tehát szegényebbé, hanem a szegényeket kell gazdagabbá tenni, amihez nem növekvő újraelosztásra, hanem nagyobb gazdasági növekedésre van szükség.
A belföldi piacbővítés és a többletexport mellett a bürokrácia csökkentése is lehet az adócsökkentés forrása, amelyet, ha jól hajtunk végre, akkor az nemcsak pluszköltségeket, hanem már rövid távon megtakarítást is jelent az ország számára. És mert a GDP arányában mért közkiadás nem sokkal magasabb Szlovákiához, Lengyelországhoz, Csehországhoz képest, ezért nem a bürokrácia költségvetési költsége túlzott, hanem az alacsony hatékonyság miatt nagy a pazarlás. Államreform Magyarországon tehát azért kell, mert a magyar állam szolgáltatásainak minősége tarthatatlanul alacsony.
Magyarországon a mainál kisebb, ugyanakkor erősebb államra van szükség. Kisebb államra, amely korlátozott közszolgáltatási feladatokat vállal fel, de egyben erősebb államra, amely a vállalt feladatokat képes magas színvonalon ellátni. Olyan államra, amely feladatait elsősorban a közszolgáltatások hatékony működtetésére és a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtésére koncentrálja. Nem egyszerűen arról van szó tehát, hogy az állam olcsóbb legyen, mert ami olcsó - mondja a köznapi tapasztalat -, az egyben gyenge minőségű. Hasonlóképpen, nem egyszerűen arról van szó, hogy az állam kisebb legyen, mert ha a sok állami feladat megmarad, az állami kapacitások pedig kisebbek lesznek, akkor csak annyit érünk el, hogy továbbromlik az állami szolgáltatások színvonala.
A politikának és gazdaságnak össze kell fognia, és együtt kell működnie annak érdekében, hogy a spekuláció helyett termelésre alapozzák a jövőt Magyarországon.
Az együttműködés középpontjába a munkát kell helyezni. Ha a gazdaság és a politika is erre törekszik, akkor létre lehet hozni tíz év alatt egymillió munkahelyet, és egyszerre lehet gazdaságösztönző és fegyelmezett költségvetési politikát folytatni."
MSZP: A cél, hogy minél több ember tudjon dolgozni
A kérdésre, hogy Magyarország fejlődésében jelent-e akadályt a megfogalmazott országkép és az erre alapozott országstratégia hiánya, Szekeres Imre kifejtette:
- Az a program, amit megfogalmaztunk, a foglalkoztatási szint növelésére koncentrál. Politikai, társadalmi és gazdasági értelemben is nagyon világos a cél: minél több ember tudjon dolgozni az aktív korosztályból, mert ennek a multiplikátorhatása egyértelmű. „Nagy terv", vagyis mindenre kiterjedő szuperterv nincs, de modern és globalizált világban ilyen nem is lehetséges, vagy ha igen, akkor az nem a demokratikus politikai intézményrendszer keretei között. Van viszont országkép, amelyből tudjuk, Magyarország köztes állapotban - hogy matematikai hasonlattal éljek -, egy inflexiós ponton van, ahonnan több irányba is lehetséges az elmozdulás. Akár kis mozdulattal is nagyon messzire, jó és rossz irányba egyaránt el lehet jutni.
■ Hogyan kívánják ezt megvalósítani?
- Vannak peremfeltételek. Fenn kell tartani például a költségvetési és az államháztartási egyensúlyt, mert különben eszköztelenné válunk egy globalizált pénzpiacokon, vagyis nem tudjuk finanszírozni az országot. De azon belül van szabadságunk. Például mi azt mondjuk, hogy az ERM II-t teljesítenünk kell már 2011 végére, hogy 2014-re Magyarország, ha a nemzeti érdeke megkívánja, bevezesse az eurót. Tudom, érdemi vita van, hogy akkor vagy később történjen, hogy maga a pénzcsere mikor, milyen árfolyamon, hogyan, milyen technikával bonyolódjon le. De az, hogy a feltételeket teljesítsük - hogy ezt a kérdést egyáltalán föl lehessen tenni -, az fontos részcél. Ugyancsak fontos, hogy tudjuk, Magyarország forráshiányos ország, kevés fejlesztést tud megfinanszírozni, ezért saját állami erőforrásait arra fordítja, hogy minél több európai uniós forrást fel tudjon használni. Ebből persze következik, hogy több forrása nem marad, ezért olyan fejlesztéseket nem tud megfinanszírozni, amelyekhez csak saját forrás állna rendelkezésre.
■ Az, hogy az uniós pénzeket milyen struktúrában osztjuk el, ugyancsak döntés kérdése. Ezt a válság mutatta meg leginkább, amikor átcsoportosították ezeket a forrásokat, nagyobb lehetőséget adva a vállalkozásoknak. Vagyis a stratégia változik, a taktika pedig éppen ezért nem konzekvens, ez pedig kevéssé hatékonnyá teszi a fejlődésünket.
- Igen, az a fontos, hogy mire fordítjuk az uniós támogatásokat. Azt tapasztaltuk, hogy infrastruktúrára érdemes fordítani. Az összes négy számjegyű út felújításának gazdasági és társadalmi élénkítő hatása van akkora jelentőségű, mint egy autópálya-szakaszé. Ez is szemléletváltozás. Az infrastrukturális fejlesztések a források nagy részét lekötik Az igazi kérdés az, hogy ha marad pénz, azt mire használjuk. A gazdaság termelő és szolgáltató szektorának a fenntartására és fejlesztésére, vagy más egyéb hasznos közcélra.
■ Miért nem jelenik meg a közvélemény, a társadalom előtt az, hogy az MSZP számára a munkahelyteremtés a legfőbb stratégiai cél, eléréséhez milyen lépések kellenek, s ezeket következetesen végig kellene vinni? Ön négy évvel ezelőtt is a munkahelyteremtés ösztönzését tartotta az egyik legfontosabb feladatnak.
- Közben szétpukkant az a pénzügyi buborék, amely látszólag finanszírozta a reálgazdaságot. Ennek következtében munkahelyek százezrei szűnnek meg Európában. Óriási erőfeszítéseket kívánt tőlünk, hogy nagyjából fönn tudjuk tartani a foglalkoztatottsági szintet. Olyan összehangolt intézkedésekre volt szükség, mint a közmunka. Magyarországon korábban 132 ezer segélyezett volt, most 34 ezer. A különbözet közmunkában vesz részt. Tudom, ez ideiglenes megoldás, de tudatos tevékenység eredménye. Fontos az is, hogy túljutva a válságon, Magyarország rendelkezzen világos és megfinanszírozható munkahelyteremtő programmal. Mert a munkahelyteremtés hatékony eszköze a járulékcsökkentés, a beruházástámogatás és a piac bővítése.
■ Nem tudom, hogy a piacbővítés mennyiben állami feladat, az viszont gazdaságstratégiai kérdés, hogy milyen gazdaságszerkezetet képzelünk el, hogy milyen területeken lenne jó, ha munkahelyek létesülnének.
- Nagyon világos preferenciák vannak. Például arra érdemes pénzt fordítani, és fordítottunk is, hogy beszállítói rendszereket támogassunk, méghozzá olyanokat, amelyek nem csupán a magyarországi gyárba szállítanak be részegységeket, hanem az adott nemzetközi vállalat más európai országbeli gyáraiba is. Ismereteim szerint ma már mind az elsődleges, mind a másodlagos beszállítói kör kitört abból a skatulyából, hogy csak belföldön volt beszállító.
■ Az elmúlt évtizedben ugyan javult a foglalkoztatottsági szint, de nem olyan mértékben, hogy az Magyarországot a sor végéről mondjuk a középmezőnybe emelte volna. Mi az oka annak, hogy az ország fele nem dolgozik?
- Nincs olyan gazdasági növekedés sem Európában, sem itthon, sem a világban - és az elmúlt években sem volt -, amely húzta volna a foglalkoztatási szint növekedését. A kilencvenes évek elején, az igazi európai boom idején a struktúraváltás következtében Magyarországon egymillió munkahely szűnt meg, és a mai napig ezt próbáljuk meg ledolgozni. Sajnos, ehhez idő kell. Szisztematikusan, kis lépésekben lehet haladni előre, amit lehet, meg kell csinálni, és aztán elindulhat egy önmagát erősítő folyamat, amely megváltoztathatja a viszonyokat. Változatlanul állítom: nem nagy tervre van szükség, hanem alkalmazkodóképességre, hogy Magyarország minden lehetőséget kihasználjon.