A valódi felelősség

Lassan eloszlani látszik az a magyar vállalatok gondolkodásmódját eddig meghatározó félreértés, hogy a CSR, a felelős működés egyenlő a jótékony célú pénzosztogatással. A cégek tudatára ébrednek globális felelősségüknek, és a multinacionális vállalatok jó példáit követve lassan a kkv-szektor, majd remélhetőleg a fogyasztók is felismerik: a fenntartható működés és társadalmi felelősségvállalás nem kármentés, nem is egyfajta PR fogás, hanem új, a működés minden területét átható megközelítésmód.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ahogy Radácsi László a B&P CSR Management ügyvezető igazgatója látja, a magyar vállalatok egy részénél tradicionálisan megvan az a felelős gondolkodásmód, amit ma CSR névvel illetünk. Ahhoz, hogy a felelős gondolkodás a hosszú távú stratégia részévé váljon, fontos a felsővezetés elkötelezettsége, a nagyvállalatok esetében pedig, amint Takács János, az Electrolux közép-kelet-európai vezérigazgatója hangsúlyozza, személytől független következetes rendszer kiépülésére van szükség. A tulajdonosi kör, a vezetőség személyes elkötelezettsége könnyen „átfut" az egész szervezeten. Ha a mentális elkötelezettség megvalósul, akkor be kell építeni az üzleti stratégiai tervezésbe azokat a pontokat, amelyek biztosítják, hogy a fenntarthatósági és CSR-szempontok minden üzleti döntést befolyásoljanak. A CSR intézményesüléséhez viszont komoly rendszerfejlesztés, egy ennek megfelelő menedzsmentrendszer kell. Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak kommunikációs igazgatója szerint az elmúlt időszakban a CSR intézményesülése megtörtént Magyarországon: a vállalatokon belül létrejöttek az ezzel foglalkozó szervezeti egységek, pontosan meghatározott feladatokkal és hatáskörökkel, és létrejött egy CSR-szakmai közösség. Ezek a tendenciák is erősítették a CSR-hez kapcsolódó többé-kevésbé egységes fogalomrendszer kialakulását. A CSR attól a kezdeti állapottól, amikor a jótékonykodás és szponzorálás szinonimája volt, a környezettudatosság és munkavállalók egyenlő kezelését követően, mára eljutott oda, hogy a cégek átfogó felelős és etikus viselkedését jelenti, a felelős marketingtől, a partnerkapcsolatok kezelésén át a szociális érzékenységig, s természetesen a klímavédelemig - fogalmazza meg a pozitív összegzést Nagy Bálint, az IBS marketingtanszékének vezetője (a konferencia idején a Vodafone kommunikációs igazgatója).

A jó példa ragadós

A vállalatoknak a gazdasági és társadalmi súlyuknak megfelelően egyértelműen részt kell venniük a társadalmi tudat formálásában - hangsúlyozza Hackl Mónika, ez azonban korántsem PR-akciók megszervezésével, sokkal inkább példamutató magatartással érhető el. Mint Mayer Zsolt, a Mars vállalati kapcsolatokért felelős vezetője mondja, alapvetően hibás elgondolás, ha valaki akár a fenntarthatóságot, akár a CSR-t PR-céloktól vezérelve végzi. Természetesen egy vállalat fennmaradásához nyereségre van szükség, mára azonban korántsem mindegy, hogy azt milyen módon éri el egy cég. A stratégiának kikerülhetetlen eleme a fenntartható működés és tágabb értelemben a CSR. Nagy Bálint szerint viszont a CSR ma még nagyobbrészt a cégek imidzsépítésének része, ám véleménye szerint ez nem baj. Mert a szavak mögött ugyanis tettek is vannak, és minél több vállalat teszi majd ezt, annál kevésbé lesz hírértéke a felelős lépéseknek, azaz fokozatosan lekopik a PR-máz, és marad a társadalmilag hasznos tevékenység.

Bár a szakértők egyetértenek abban, hogy a felelős gondolkodásmód terjesztésében fontos példamutató szerepe van a vállalatoknak, hangsúlyozzák, a felelősség közös. A felelős működés sok szereplőn múlik. Mayer Zsolt szerint nem lehet kizárólag a vállalatoktól várni a megoldást, bár elismeri, hogy a folyamatban a vállalatoknak is részt kell vállalniuk. Takács János úgy látja, a cégek mellett az állam feladata olyan gazdasági és jogi környezetet kialakítani, amelyben senki nem bújhat ki a felelősség alól. Nagy Bálint azt hangsúlyozza, hogy a vállalatok gazdasági erejüknél, trenddiktáló mivoltunknál fogva és munkáltató szerepükből adódóan is rengeteget tehetnek a gondolkodás megváltoztatásáért. Ha a munkahelyen szelektív hulladékgyűjtés folyik, előbb-utóbb vérünkké válik, ha a cég nyitott a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására, és ilyen emberekkel is együtt dolgozunk, a lakókörnyezetünkben is tudunk velük majd mit kezdeni. Ha a munkáltatónk rendszeresen adományoz nemes célokra, nekünk is könnyebben nyílik majd ki a pénztárcánk, és így tovább. Akár munkáltatóként, akár termékek és szolgáltatások előállítóiként a vállalatok nap mint nap kapcsolatba kerülnek a munkavállalókkal, fogyasztókkal, ügyfelekkel - azaz a társadalom tagjaival. Minden ilyen kapcsolódás egyben lehetőség is a társadalmilag fontos üzenetek kommunikálására és az egyéni felelősségvállalás fontosságának a hangsúlyozására.

Jótékonyság helyett felelősség

A gazdasági válság kevés mondhatni pozitív hatása között emlegetik, hogy a fenntartható működés a korábbinál nagyobb hangsúlyt kap, és a cégek nyitottabbá váltak a jótékonykodás helyett a valódi felelősségvállalásra. A Magyar PR Szövetség elnöke, Szeles Péter egy nemzetközi felméréssel szemléltette ezt a tendenciát: a vállalatok prioritási listáján első helyen áll a közösséghez fűződő felelősség, másodikként szerepelnek az alkalmazottak, majd a környezeti szempontok figyelembevétele, ezt követi a minőség iránti elkötelezettség, és csak utolsóként szerepel a jótékony célú adakozás. Ezek közül a cégek saját munkavállalóihoz fűződő kapcsolata értékelődött fel az elmúlt néhány évben, aminek különös jelentősége lehet a válság alatt. A nemzetközi, nagy vállalatcsoportok a felelős gondolkodásmódot hozzák magukkal, és követik az anyavállalat által meghatározott irányvonalakat, legfeljebb csak „lokalizálják", tehát az adott ország körülményeire tekintettel alakítják azt, de alapirányaiban, stratégiában változatlanok az anyavállalatéhoz képest. A kkv-szektorban azonban kicsi az ilyen irányú elkötelezettség - magyarázza Mayer Zsolt. Az üzleti élet súlyosabb szereplőinek értelemszerűen nagyobb a felelőssége a tekintetben is, mint a kisebbeknek - teszi hozzá Nagy Bálint -, hogy náluk a befolyás, náluk a nagyobb tőkeerő, ők a nagy foglalkoztatók, és a hangjuk is messzebb hallatszik. A nagyvállalatok felelőssége tehát, hogy jó példával szolgáljanak nemcsak a társadalom, de a kkv-k számára is. Ezért fontos, hogy legyen olyan szakmai fórumok, ahol közkinccsé válhatnak a tapasztalatok, jó gyakorlatok. A szakmai érdekképviseleteknek is „erkölcsi kötelessége", hogy az ilyen jó gyakorlatok bemutatására lehetőséget adjanak.

Tudatosabbá tett fogyasztók

Fogyasztói kutatások azt mutatják, hogy Magyarországon szűk az a vásárlói réteg, amely számára a vállalatok felelős működése fontos szempont a vásárlási döntéseik meghozatalakor, egyelőre az ár a legfontosabb döntési faktor. Ám látva a nyugat-európai társadalmak fejlettebb fogyasztói kultúráját, nagyobb vásárlói tudatosságát, ez a réteg várhatóan itthon is növekedni fog. Hackl Mónika ezért üzleti szempontból is szükségesnek tartja, hogy felelősen működve felkészüljenek a fogyasztói tudatosság növekedésére. A tudatos fogyasztó azonban nem teremtődik meg magától, hangsúlyozza Radácsi László. A fogyasztói kultúra változásához tényleges céges aktivitásra van szükség, de kommunikálni csak a valóban felelős működést érdemes, hiszen a kétarcúság könnyen visszaüt. A valóban felelős működésért Radácsi szerint jogosan várnak versenyelőnyt a cégek. Így teremthető meg a fogyasztói bizalom, amely megteremti a hűséges vásárlókat, akiknek megtartása viszont folyamatosan felelős működést igényel. A folyamat így nem egyoldalú, hanem önmagát erősítve válik biztos alappá a társadalom működésében.

A Piac és Profit által szervezett "Cégek a fenntartható fejlődésért" című konferencia helyszíni beszámolóit és fotógalériáit itt találja.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo