Lendkerék vagy fék? - Megszületőben az egységes hírközlési törvény

A hazai távközlés fejlődésének és a jövő év január elején életbe lépő liberalizációnak egyik kulcseleme a parlamenti vita alatt levő egységes hírközlési törvény, amely tulajdonképpen kerettörvény, s majd a számos végrehajtási rendelet tölti meg igazi tartalommal. Nemcsak az lényeges tehát, hogy mit mond majd ki, hanem az is, hogy mennyire gumiparagrafusok útján teszi ezt meg: a végrehajtási rendeletek ugyanis ettől függően akár a törvényalkotó eredeti szándékával ellentétes hatást is kiválthatnak.

A rövidítve EHT-nak nevezett egységes hírközlési törvény megszületése nélkül hiába szűnik meg a Matáv (és a helyi telefonszolgáltatók, LTO-k) kizárólagossága a közcélú vezetékes beszédátviteli szolgáltatások piacán. E törvénynek kell biztosítania – az Európai Unió előírásaival összhangban –, hogy a versenytársak piacra lépése ne csak elméleti lehetőség, hanem a gyakorlatban is vonzó tevékenység lehessen.

Egyre több szakértő véli úgy, hogy máris késésben vagyunk. A törvény és a hozzákapcsolódó végrehajtási rendeletek ugyanis számos működési feltételt szabályozhatnak a korábbiaktól eltérően, s emiatt akár egyéves felkészülési időre is szükségük lehet a piaci szereplőknek ahhoz, hogy ténylegesen versenybe szállhassanak.
Az eredeti menetrend szerint egyébként már tavaly ősszel meg kellett volna alkotni az EHT-t. A hírközlési ágazat leválasztása a néhai közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumról egyszerre lassította és gyorsította ezt a folyamatot. Lassította, mert meg kellett várni, amíg az új szervezet, a Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó Informatikai Kormánybiztosság (IKB) kialakult, s gyorsította, mert az IKB nem a korábbi törvénytervezet számos oldalról bírált sokadik verzióját pofozgatta tovább, hanem megpróbált egy új, az EU-előírásokhoz igazodó tervezetet megalkotni.

A parlament előtt levő EHT tervezetével kapcsolatban a piac szereplői - a jelenlegi vezetékes koncessziós társaságok (Matáv, Vivendi és társaik), a leendő versenytársak (PanTel, Antenna Hungária, GTS, Novacom, UPC, British Telecom Hungária, GlobalOne és a többiek), valamint a mobiltelefon-szolgáltatók - jószerével csak egyetlen dologban értenek egyet: örülnek, hogy egyáltalán elkészült és a parlament elé került az EHT tervezete. Az érdekellentétek természetesen éppen azokban a kérdésekben fogalmazódnak meg leginkább, amelyek a verseny elindítása, annak segítése szempontjából kritikusak: az előfizetői hurok megosztása; az egyetemes szolgáltatások finanszírozása; az összekapcsolási díjak.
A telefonhálózat felépítésének sajátosságai miatt közgazdaságilag is ésszerűtlen lenne olyan feltételeket teremteni, amelyekben a leendő új szolgáltatók arra kényszerülnének, hogy az előfizetőkhöz a már meglévő vezetéke(ke)n felül újabbat építsenek ki, húzzanak be. A vezetékes telefonhálózatok kiépítésének ugyanis ez a legdrágább része. Másrészt a modern technológiák lehetővé is teszik, hogy erre ne legyen szükség. Ehhez azonban az kell, hogy a mai monopolhelyzetben levő szolgáltató megossza hálózatának egy részét, a helyi hurkot – értelemszerűen ésszerű díj fizetése mellett – a piacra lépő új szolgáltatóval.
Az EU távközlési szabályozásában az egyik legfontosabb, kötelező erejű előírás a tagállamok és az EU-val csatlakozási szerződést aláírt országok – így Magyarország – számára is a vezetékes telefónia terén a helyi hurok megosztása. Ez az EHT tervezetében benne is van, azonban nem mindegy, hogy a megosztás milyen díjak fizetésére kötelezi a versenytárs szolgáltatókat, illetve van-e időhatár a helyi hurok megosztásának kötelezőségére nézve.
E kérdésekben nagy ellentét van a hazai piaci szereplők között. Érthetően, hiszen a túl magas díj akár lehetetlenné is teheti a versenyt, a túlságosan alacsony viszont a helyi hálózatot kiépítő szolgáltató számára okoz veszteséget, mert a hálózat kiépítésének költsége sem térül meg számára elfogadható időn belül. A helyi hurok kötelező megosztására szabott esetlegesen rövid határidő pedig magát a versenyt erre a rövid időszakra korlátozhatja, hiszen utána a helyi hálózatot birtokló szolgáltató vagy felmondhatja a megosztásra vonatkozó szerződést, vagy olyan mértékben emelheti fel az árat, hogy a versenytárs szolgáltatónak úgy már ne érje meg. Ez pedig elriaszthatja a befektetőket, illetve rövid távú haszonszerzési magatartásra kényszerítheti a piaci szereplőket annak minden hátrányával együtt.
Az alternatív szolgáltatók közül többen joggal vetik fel, hogy a törvénytervezet ugyan kötelezővé teszi a megosztást, de a domináns szolgáltató számára megengedi annak megtagadását a műszaki feltételek hiányára való hivatkozással. Ezt helyesebb lenne úgy megoldani, hogy a hatóság ésszerű időtartamra adhasson felmentést e kötelezettség alól azzal, hogy ez alatt meg kell teremteni a helyi hurok megosztásának lehetőségét.

Egy másik, sok vitát kiváltó pont az összekapcsolási díjak szabályozása. Ezek a díjak a hatósági árszabályozás körébe tartoznak, és évek óta a viták kereszttüzében állnak. Nem véletlenül, ugyanis a hazai gyakorlat - az ez évi szabályozás is! - ellentétes az EU előírásaival.
Miközben az EU-ban és itthon is az összekapcsolási díjak költségalapúvá tételéről szólnak a nyilatkozatok, más-más számítási módszert takarnak a költségalapúsági számítások ott és idehaza. Az unió e téren az úgynevezett hosszú távú előremutató különbözeti költségek (LRIC) számítást fogadja el; aminek az a lényege, hogy az összekapcsolási díjak megállapításakor csak magához az összekapcsolási szolgáltatáshoz kötődően felmerült költségeket szabad figyelembe venni. Például egy telefonközpont költsége nem, mert arra a hálózat működtetéséhez szükség van, de az összekapcsolás miatt megnövekedett forgalmat kiszolgáló telefonközpont bővítése már elszámolható. Az EU-ban minden évben megvizsgálják a tagállamokban használt összekapcsolási díjakat, és mindig a három legalacsonyabbat tekintik irányadónak (ez a „best practice” elv).
Magyarországon ezzel szemben az összekapcsolási díj számításának alapja a szolgáltatók összes múltbeli költségének felosztásán alapul. Vagyis egy nem hatékonyan működő monopolszolgáltató minden költségét – akár egy másfajta szolgáltatásának reklámköltségét is! – ráterhelheti az összekapcsolási díjakra. Így érthető a mobiltelefon-szolgáltatók csalódottsága és érvelése, hogy a hazai összekapcsolási díjakat átlagosan negyedükre-ötödükre kellene csökkenteni ahhoz, hogy azok az EU-gyakorlattal összhangba kerüljenek.

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a távközlési beruházások többnyire hosszú távon térülnek meg. A vezetékes koncessziót szerzett társaságok 1993-94-ben, szerződéseik aláírásakor még nem tudhatták előre, hogy a működésüket -így beruházásaikat s azok megtérülését is - meghatározó körülmények két tekintetben legalábbis számukra nem tervezhetően kedvezőtlenül alakulnak.
Az egyik, hogy a tarifaszerkezet - politikai körülmények hatására - hosszú évekig torz maradt: a hatóságilag megállapított havi előfizetési díjak a tényleges költségekhez képest alacsonyabbak voltak, miközben a percdíjak magasak maradtak. Ráadásul nem lehet egy kalap alá venni egy nagy- és egy kisfogyasztónak épített hálózatrész megtérülését. Mivel a vezetékes telefónia területén jószerivel öt év alatt kellett a beruházásokkal 50 év lemaradását behozni, az LTO-k kérik, hogy a hurokmegosztás díjának megállapítása során a teljes hálózat árának megtérülését vegyék figyelembe.
A másik körülmény a mobiltelefónia viharos ütemű fejlődése. Mára a mobiltelefon egyenrangú versenytársává vált a vezetékes telefonnak, amit a koncessziós szerződések aláírásakor még nem lehetett előre látni. Ezért érthető a vezetékes szolgáltatók kérése, hogy a bevezetendő verseny során vegyék figyelembe azt, hogy eközben a vezetékes és a mobilszektor egymással is versenyez.

Az egyetemes szolgáltatások finanszírozása tekintetében sem teljes az egyetértés.
Az egyetemes szolgáltatások meghatározás az EU-ban is azért született, hogy a távközlési szektorban kialakuló verseny ne fosszon meg társadalmi rétegeket a telefonszolgáltatás igénybevételének lehetőségétől. Ezért e szolgáltatások a rászorultak részére olyan díjcsomagok révén vehetők igénybe, amelyek a szolgáltató számára veszteséget okozhatnak. Ennek mérséklésére, finanszírozására hozná létre az EHT az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapot, amibe minden szolgáltató köteles lenne a távközlési szolgáltatásokból származó éves nettó árbevétele jogszabályban meghatározott hányadát befizetni.
A legnagyobb veszély e szabályozás során az lehet, ha az egyetemes szolgáltatások árait az ésszerűnél alacsonyabban állapítják meg. Ekkor ugyanis az e szolgáltatásokon keletkező veszteséget az egyetemes szolgáltató (mely vélhetően a domináns piaci szereplő lesz) a versenytársakkal finanszíroztathatja meg, ami nem versenyösztönző hatású. Az alapba történő befizetések módját ráadásul egyes alternatív szolgáltatók burkolt adójellegű megoldásnak és így törvényellenesnek is tartják.
Nincs hát könnyű helyzetben sem a szakma, sem a parlament. Egy jó, kiegyensúlyozott, az EU-előírásokhoz igazodó, de azért a hazai körülményeket is figyelembe vevő törvény megalkotásával további lendületet lehet adni a gazdaság fejlődésének és az infláció csökkenésének. De rossz szabályok megalkotásával ezzel ellentétes hatások is kiválthatók.

Több mobil, mint vezetékes

A Hírközlési Főfelügyelet (HiF) gyorsjelentése szerint február végén 3 millió 277 ezer 952 aktív GSM-kártya volt használatban, és 141 ezer 832 SIM-kártyát értékesítettek a szolgáltatók. A növekedési ütemet tekintve feltételezhető, hogy ez év májusában vagy júniusában a mobiltelefon-előfizetők száma meghaladja a vezetékes vonalakra előfizetőkét. A HiF adatai szerint a teljes - több mint 3 milliós - előfizetői állomány 51,68 százaléka a Westel, 40,01 százaléka a Pannon GSM, 6,21 százaléka pedig a Vodafone előfizetői táborából kerül ki. A februári növekedésből a Westel Mobil 75 ezer, a Pannon GSM közel 53 ezer, míg a Vodafone majd 14 ezer új SIM-kártyával részesült. A szolgáltatók az év végére 4,5-5 millió előfizetéssel számolnak.


Az összeállítást a Modem Kor munkatársai készítették a Piac és Profit számára

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo