Kéthetenként egyszer - A modern fogyasztók itala a sör

Ön 29–49 év közötti férfi, az ország északkeleti részéről? Akkor nagy valószínűséggel kedveli és kedvvel issza is a sört, igaz, ritkábban és kisebb mértékben, mint tette azt tíz évvel ezelőtt. És ha jön a kánikula…!

A sör kedveltsége a férfiak körében jóval nagyobb, mint a nőkében – többek között ezt nem meglepő következtetést vonható le a GfK Piackutató Intézet felmérései alapján. A legelső, 1989-es kutatás során a válaszadók 34 százaléka kedvelte a sört, a nők 19 százaléka és minden második a férfi. Tíz évvel később a felnőtt lakosság 28 százaléka számára tartozik a sör a különösen kedvelt italfélék közé, ezen belül a nők közül 17, a férfiaknál 39 százalék a pozitívan vélekedők aránya.

Júniusban jóval több fogy

Életkor szerint az átlagosnál jobban kedvelik a sört a 29–49 évesek, a fogyasztás gyakoriságát tekintve pedig az 50–59 évesek emelkednek ki az átlagból.
Jövedelem szerint kevés eltérést mutat a kedveltség és a fogyasztás gyakorisága is. Regionális összehasonlításban azonban már vannak különbségek. Az átlagosnál kevésbé kedvelik a sört a dél-dunántúliak, a fővárosiak és a Pest megyeiek, pozitív mutatóival pedig az ország északkeleti része emelkedik ki. A fogyasztás gyakorisága azonban ezt nem tükrözi, mert az kiegyenlítettebb. Az adatok szerint ez a gyakoriság is csökken: 1989-ben a megkérdezettek még hetenként átlagosan 1,2 alkalommal ittak sört, tíz év múlva viszont már csak 0,6-szor.
Persze minden évben megugrik a sörfogyasztás, ha jön a kánikula. Tavaly például a magyar háztartások májusi 16,3 millió literes sörfogyasztása júniusban 23,1 millió literre nőtt. Egyébként avaly az első féléves sörfogyasztás mennyiségben 3, értékben 13 százalékkal növekedett az előző évi hasonló időszakhoz képest; az idén pedig… majd meglátjuk.
Érdekes változást látunk, ha hosszabb távon összehasonlítjuk a sör és a bor megítélését. A GfK tíz évvel ezelőtti felmérésekor még a bornál többen kedvelték a sört (a megkérdezettek 34 százaléka), mára viszont megfordult a helyzet. A fogyasztás is ezt tükrözi: 1990-ben az egy főre jutó sörfogyasztás a borénak csaknem négyszerese volt, jelenleg körülbelül a duplája.

Egységes Európa?

Az egységes európai élelmiszer-fogyasztás egyrészt valóság, másrészt utópia – mondja Wolfgang Twardawa, a GfK Piackutató Intézet nürnbergi központja fogyasztáskutató divíziójának vezetője. Bizonyos fokig már létezik, mert a különböző országok lakosságának egyes csoportjai fogékonyak az európai, sőt a globális piaci kínálatra. A nemzetközi márkák ismertsége és kedveltsége, a multinacionális kereskedelmi cégek terjeszkedése uniformizálja a vásárlási és az étkezési-italozási szokásokat., de az éghajlati különbségek következtében eltérő élelmiszer-termelés nyomán kialakult étkezési és ivási hagyományok megváltozása nem várható egyik napról a másikra.
A gabonatermesztésre alkalmas régiókban, így Magyarországon és tőlünk északabbra, a fogyasztók a sört részesítik előnyben, míg délebbre, ahol a szőlőtermesztés átlagon felüli feltételekkel rendelkezik, inkább isznak bort. A változásokat jelzi azonban, hogy míg például Franciaországban az egy főre jutó éves borfogyasztás 1950-ben elérte a 135 litert, ez a mutató ma 73 liter; Olaszországban pedig az elmúlt húsz év során 40 százalékkal esett vissza az egy főre jutó borfogyasztás.
Az élelmiszer-fogyasztási szokásokat természetesen társadalmi és gazdasági körülmények is befolyásolják. Ezek az egységesülő Európában általában közelítenek egymáshoz.

Úttörők és hagyományőrzők

Az étkezési-ivási szokások európai térképét tovább színezik az életstílus és a fogyasztási kultúra eltérései.
Ebből a szempontból egy hét európai országban végzett piackutatás három, mindenütt jellemző csoportot tárt fel: az elsőt alkotják az úttörők, akik diktálják a fejlődést és a legújabb trendeket, s szívesen próbálnak ki újdonságokat; átlagosan a hét ország lakosságának egyharmada tartozik ide, arányuk Olaszországban és Nagy-Britanniában ennél magasabb. A fogyasztók 48 százaléka viszont csak akkor követi és fogadja el az új fogyasztási divatokat, ha mások már kipróbálták és dicsérik azokat; ez a felfogás főleg a svédekre és a franciákra jellemző. És végül a legkisebb csoport a hagyományőrzőké. Ők elzárkóznak a változásoktól; átlagosan a vizsgált országok felnőtt lakosságának 19 százalékát teszik ki.
A magyar fogyasztók zömmel az első és a harmadik csoportba sorolhatók.
A különböző fogyasztói típusok közül az úgynevezett modernek a legritkább, míg az ínyencek a leggyakoribb borfogyasztók. A sör esetében ez éppen fordítva van.

Bajai-Eller

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo