Először egyensúly kell

Október elején megbillenni látszik a Brüsszelben éppen elfogadott egyensúlyteremtő konvergenciaprogram. Hazánk a hónap végén nyújtotta volna be az uniónak a felzárkózási programra épülő Új Magyarország fejlesztési tervet, a belpolitikai események azonban felülírták a menetrendet. Elmaradt az erről tervezett parlamenti vitanap - az MTV elleni vandál támadás másnapján lett volna -, s a parlamenti pártok előreláthatólag három-négy hét késéssel vitatják meg az ország szempontjából meghatározó jelentőségű tervezetet, amely a 2007-2013 között Magyarország rendelkezésére álló 8000 milliárd forintos európai uniós támogatás felhasználásáról szól.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A 2007-2013 közötti időszakban 22,4 milliárd eurót, vagyis 8000-9000 milliárd forintot fordíthatunk fejlesztésre, de csak akkor, ha ezt pályázatokon elnyerjük - hangsúlyozta Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke egy szeptember végi sajtótájékoztatón, amelyen az Új Magyarország - korábban második nemzeti - fejlesztési tervről (ÚMFT) az Akadémia és a kormány között folytatott konzultáció megállapításait összegezték.

Az Európai Unió költségvetéséhez igazodóan hétéves ciklusra vonatkozó, de az ország fejlődését ennél jóval hosszabb időre meghatározó ÚMFT társadalmi egyeztetésének folyamatában az MTA, az akadémiai bizottságok és több száz kutató dolgoztak együtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel, és véleményezték az Új Magyarország fejlesztési tervet, amelyet alkalmasnak tartanak arra, hogy azt a kormány Brüsszelnek benyújtsa. Az MTA elnöke szerint további javításokkal olyan nemzeti terv készülhet, amely alapul szolgálhat "egy modern Magyarország megteremtéséhez". Ha jól pályázunk - mondta Vizi E. Szilveszter -, évente a nemzeti jövedelem 3-3,2 százalékának megfelelő összeget fordíthatunk beruházásra, és ha jól invesztálunk, néhány év múlva a GDP eddigi éves 3-3,4 százalékos növekedéséhez további 3-3,5 százalékos növekedés adódik hozzá. Ez pedig azt jelenti, hogy a bérek terén is közel kerülhetünk az uniós átlaghoz.

Szép, biztató szavak. Jó lenne, ha valóra is válnának.

Elmaradt vitanap

A kkv-k az Új Magyarország fejlesztési tervben
Az ÚMFT külön, egyoldalas alfejezetben foglalkozik a kis- és középvállalkozásokkal. Ez inkább csak gesztus, de azért kifejezi azt a törekvést, hogy az eddiginél nagyobb figyelmet fordítsanak arra a vállalkozói rétegre, amelynek igen jelentős a szerepe a GDP előállításában, de még inkább a foglalkoztatásban.
Kiemelt célként szerepel a tervben, hogy kialakuljon a kkv-k növekedéséhez, erősödéséhez, együttműködéséhez és stabilitásához szükséges gazdasági környezet. Az eszközök: a jövőben kiemelten támogatják a fejlődésüket, külön támogatási csatornákat működtetnek számukra, és javítják tőkeellátottságukat.
A kkv-k segítségre számíthatnak még többek között a vállalkozói kultúra, az üzleti ismeretek elsajátítása terén, az infokommunikáció és a vállalatirányítási rendszerek alkalmazásában, a technológiafejlesztésben, valamint információs és tanácsadási szolgáltatások is támogatják majd együttműködésüket, különösen a regionális ágazati klaszterek és beszállítói hálózatok kialakításában.

Saját menetrendünkhöz képest ugyanis késésben vagyunk. Igaz, szeptember végére gyakorlatilag befejeződött az Új Magyarország fejlesztési terv társadalmi vitája - ezt megelőzte egy másfél évig tartó "első forduló", amelynek során nagyszámú szakmai, érdek-képviseleti, gazdasági, társadalmi szervezet, intézmény, az önkormányzati, a tudományos és a civil szféra képviselői tettek javaslatot -, ám az e tárgyban előirányzott parlamenti vitanapra már nem került sor: kitűzött időpontja az MTV elleni vandál támadás másnapja volt. Ezt követően, október közepén küldte volna Brüsszelbe a kormány a magyar elképzeléseket arról, mire használnánk fel a 2007-2013 között hazánkba érkező uniós forrásokat. Október végére kellett volna elkészíteni a konkrét ágazati, regionális operatív terveket - amelyekről szintén lesz külön társadalmi egyeztetés -, ezek tartalmazzák majd, hogy az elkövetkező hét évben konkrétan milyen fejlesztésekre kerül sor; az operatív programokat szintén be kell nyújtani Brüsszelnek. Novemberben pedig - erről korábban Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos beszélt - már két évre szóló akciótervek készültek volna konkrét projektekről.

A késés talán nem végzetes. A kormány azt kezdeményezte, hogy a parlament október 12-én tartsa meg az elmaradt vitanapot az Új Magyarország fejlesztési tervről. Ezt követően a kabinet a Nemzeti Fejlesztési Tanácsban egyeztet a javaslatról a régiós fejlesztési tanácsok képviselőivel és független szakértőkkel, majd átdolgozás után véglegesíti az Európai Uniónak benyújtandó tervet.

#page#

Helyzetkép és teendők

Az európai tapasztalatok azt mutatják, hogy azok az országok voltak sikeresek a fejlesztésben, ahol képesek voltak összpontosítani - vagyis leszűkíteni a célrendszert -, és képesek voltak arra is, hogy fölvállalják a konfliktusokat. Erről a Magyar Kereskedelmi Kamara szeptember végi elnökségi ülésén beszélt a fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos, aki elmondta: az Új Magyarország fejlesztési terv fókuszában a foglalkoztatás és a növekedés áll, de az ÚMFT tulajdonképpen egy hárompillérű program egyik eleme. Az elsőbbség a konvergenciaprogramé, amely az egyensúlyteremtést szolgálja, és erre épülhet az Új Magyarország fejlesztési terv. S ha az új egyensúly kialakul, egyre gyorsabb növekedésre lesz lehetőség. A harmadik pillér pedig az elosztás reformja, az államreform.

Bajnai Gordon kiemelte: az egyensúlyteremtés minden jövedelemtulajdonostól áldozatokat követel. Ezt egészíti ki a kormányszóvivő október eleji közleménye, amelyben leszögezte: nem felesleges áldozatokról van szó, hanem értelmes befektetésről, a következő években ugyanis minden egyes megtakarított forintra öt forint fejlesztési forrás jut. Igaz, a kormánybiztos szerint a konvergenciaprogram és az ÚMFT kölcsönhatásában rövidtávon épp a fejlesztési terv két legfontosabb célja, a foglalkoztatás és a növekedés esik leginkább áldozatul.

A nagyobb gondot a foglalkoztatás, vagy még inkább a foglalkoztathatóság jelenti. Nem elegendő ugyanis a tartalék-munkaerő megléte, mert a foglalkoztathatóságot olyan tényezők is befolyásolják, mint a képzettség vagy az egészségügyi állapot. Emiatt is szükség van a képzési rendszer reformjára: jelenleg a közoktatás ahelyett, hogy fölzárkóztatna, növeli a meglévő különbségeket, egyre több diplomást képzünk feleslegesen, ugyanakkor leépült a szakoktatás. A foglalkoztatás mai szintje - a népesség közel 50 százaléka inaktív, és körülbelül kétmillióan fizetnek adót - az aktuális demográfiai trendek mellett nem tartható. A hazai foglalkoztatási ráta több mint 8 százalékkal elmarad az európai uniós átlagtól.

Ami a növekedést illeti: hiába kedvező a mutató, ha nincs egészséges kkv-piramis, nincs széles bázis. A növekedés szigetszerű, elsősorban a multiktól, adott földrajzi környezettől függ. A jelenlegi kép egy szétszakadó országot mutat. Éppen ezért prioritás a vállalkozói bázis szélesítése, és a leszakadó országrészek - Dél-Alföld, Észak-Magyarország - fölzárkóztatása.

A kormánybiztos tájékoztatása szerint az unós forrásokból 600-800 milliárd forint közvetlenül a gazdaságnak jut majd. Olyan tőkehelyzetet kívánnak létrehozni, amely megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a vállalkozások direkt módon be tudjanak kapcsolódni a 8000 milliárd forint elköltésébe. Bajnai Gordon első számú kedvezményezettként a kis- és középvállalkozásokat jelölte meg. Emellett nagyon fontos terület a kutatás-fejlesztés, a tudásközpontok, klaszterek létrehozása is. Infrastruktúra-fejlesztéssel, képzéssel kívánják ösztönözni a vállalkozásokat arra, hogy a ma még hátrányos térségekben letelepedjenek.

Kamarai összegzés
Az Új Magyarország fejlesztési terv társadalmi egyeztetésének folyamatában a Magyar Kereskedelmi Kamara elnökségi ülésén - a kamarai konzultációsorozat záróakkordjaként -Parragh László elnök összegezte a véleményeket. Szerinte kényes pont az egyensúlyteremtés és a növekedés összehangolása, mert - miután az egyensúlyteremtő konvergenciaprogram hűti a gazdaságot - a kettő akár ki is olthatja egymást; de ha a felzárkózási programot megfelelően összefésülik az ÚMFT-vel, ha jó az egyensúlyteremtő hatás, akkor a fejlesztési terv ezt a növekedésben is kihasználhatja, és akár egy évvel is lerövidítheti a növekedés megtorpanásának időtartamát.
Az elnök hangsúlyozta: az uniós pénzeknek a GDP növekedési görbéjére kell hatniuk, vagyis nem elkölteni kell ezeket, hanem úgy elhelyezni, hogy "beindítsák a motorokat". Ehhez pedig az kell, hogy a fejlesztési források zöme a vállalati szférába érkezzék.
Parragh értékelése szerint ennek akadálya lehet, hogy "rosszul állunk az érdekérvényesítésben", túl erős a politika, szükség lenne a gazdasági szereplők nagyobb részvételére többek között a területfejlesztésben, és a kis- és középvállalatok szervezeteit, tudásukat is integrálni kellene a döntéshozatalba. Kiemelte: ne csak kamattámogatás legyen, a hitelképesség növelése nem elegendő, mert a cégek tőkeszegények, ezért vissza nem térítendő forrásokra is szükség van. Úgy vélekedett, hogy a nagy feladat még csak most következik: az ÚMFT-ben lefektetett konszenzusos elvek alapján ki kell dolgozni az operatív programokat.

Melyik támogatás a jobb?

Fontos eleme a programnak, hogy az új egyensúly létrejötte szerkezetváltást is eredményez: bővül a magánszektor az állam csökkenő szerepvállalása mellett. Emiatt is fontos a vállalkozások támogatása: képessé kell válniuk arra, hogy fölszívják a nagy ütemben érkező forrásokat.

Régi dilemma, hogy mi segíti igazán a hazai vállalkozásokat: a visszatérítendő vagy a vissza nem térítendő támogatás. E téren nagyon figyelni kell az arányokra, hangsúlyozta Bajnai Gordon, aki szerint a visszatérítendő támogatások fenntartható módon eredményeznek gazdasági növekedést, míg a vissza nem térítendők csak keveseket hoznak kedvezőbb helyzetbe, a többségnek nem jut ilyen pénz.

A visszatérítendő támogatásokból visszaáramló összegek ugyanis alapba terelhetők, így folyamatosan működtethető, kihelyezhető tartós forrást jelenthetnek. A kormánybiztos e körbe sorolta a kockázati tőkét is, amelynek a jelenleginél hangsúlyosabb szerepet szánnak a jövőben. A vissza nem térítendő támogatások odaítélésénél pedig fontos szempont lesz: a pénznek olyan helyre kell kerülnie, ahol a hatása tovagyűrűzik a gazdaságban.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo