Egészségpénztár és kafetéria: Alkalmazottbarátok

A vállalati kafetériacsomag jellemzője, hogy egy évre szól: az alkalmazottak meghatározott bruttó keret erejéig kedvükre szemezgethetnek a rendszer elemeiből. Nem csak egészséggel kapcsolatos szolgáltatásokra használható fel. A kafetériarendszer lényege, hogy a választás szabadságát adja meg a dolgozónak.

A kafetériarendszerbe került vállalatok az eddig is kifizetett béren kívüli juttatásokat - nagyon demokratikusan - egy összegbe fogalmazzák, és egyformán osztják el a munkavállalók között. Ők pedig arra használják fel a keretüket, amire akarják. Hogy az egyes cégek dolgozói miből választhatnak, az a munkaerő-piaci, iparági körülményektől, a vállalatvezetéstől és a tulajdonosi szerkezettől, no és persze a kafetériarendszer által kínált, egyre bővülő szolgáltatásoktól függ.

A lehetőségek tárháza egyre gazdagabb. A főként nagyvállalatok által kedvelt rendszerben az optimálisnak tartott évi 100-120 ezer forintos keretet fel lehet használni akár kultúrára, lakáscélú támogatásra, üdülésre, étkezésre, gépkocsi-használatra, benzinköltségre stb. De el lehet költeni egészségpénztári tagságra is.

Rövid távon akár adózva is

 

A hazai helyzetre kezdettől fogva - és jelenleg is - az jellemző, hogy azok az elemek a legkedveltebbek, amelyek közvetlenül pénzre válthatók, azaz a készpénzt helyettesítő utalványokat "viszik" legszívesebben az alkalmazottak.

Külföldön ezzel szemben a választék egyre szélesebb, és a munkatársak nem veszik annyira figyelembe a juttatás közvetlen pénzre váltható jellegét. A házimunka elvégzése például annál népszerűbb: takarítószolgálatot vehetnek igénybe többek közt a Microsoft, a KPMG vagy az UBS Warburg beosztottai.

Itthon elsőként a Mol Rt. nyújtott a dolgozóknak a fizetésükön túl pluszjuttatásokat. A vállalatnál 1996 óta létezik a kafetériarendszer, és itt is megfigyelték az általános tendenciát, miszerint a munkatársak azokat a juttatásokat kedvelik, amelyek rövid távúak és közvetlenül pénzre válthatók. Az üzemanyag-hozzájárulásnak például hiába nagy az adóvonzata, mégis az egyik legkedveltebb elem. Az elemek ugyanis törvényileg eltérő adózási kötelezettség alá esnek. A keretből igénybe vett összegből a nettó, kézhez kapott értékén felül az adót is levonják, ami az üzemanyag-hozzájárulás esetén már tetemes összeg. A munkavállaló elvileg akkor járna jól, ha minél kisebb adójú elemeket választana, mert akkor bruttó keretének nagy részét kézhez kapná. A biztonság azonban a hazai alkalmazottak számára általában fontosabb tényezőnek bizonyul.

A kicsik étkeztetnek, a multik sportoltatnak

Az egyik legrészletesebb kutatást a Dimenzió Csoport és a Fact Intézet végezte tavaly. Az elemzés során 251 vállalat közép- és felsővezetőinek béren kívüli juttatási csomagját vették górcső alá, és megállapították: az állami szektorba sorolható vállalatok leginkább a "klasszikus" juttatásokat - étkezési jegy, utazási támogatás - nyújtják, és különösen fontos számukra a nyugdíj-előtakarékosság. A legnagyobb létszámú, többségében multinacionális cégek elsősorban az egészségmegőrzés támogatására összpontosítanak. Ezek a vállalatok a klasszikus elemeket is kínálják, és emellett elsősorban szakorvosi ellátást és szűrővizsgálatokat biztosítanak.

A dolgozóknak kafetériacsomagot kínáló kisvállalatok a kutatás szerint jellemzően a minimális juttatásokat nyújtják, jellemzően étkezési hozzájárulást és a tömegközlekedési támogatást, ám egészségbiztosítási és nyugdíjpénztári támogatást nem. E csoportba a vizsgálatba bevont cégek 40 százaléka tartozik, és ezek az elemzők szerint alapvetően nem törekednek a munkavállalók megtartására. A jellemző tendencia, hogy minél nagyobb a cég, annál gyakoribbak a megszokottól eltérő, pluszelemek a kafetériában.

A legjobb helyzetben levő hazai vállalatok tekintetbe veszik a kínálat tervezésénél, kiválasztásánál, hogy ma már csak a legmodernebb, újdonságnak számító juttatásoknak van motiváló ereje, például az egészségpénztári hozzájárulásnak, egészségbiztosításnak vagy sporttámogatásnak.

Csúcsvezetőknek autó

A hazai középvezetők legkedveltebb és megszokott juttatásai a mobiltelefon, a laptop és az autó. Ezek olyan elterjedtek, hogy már nem is bírnak motivációs hatással. A csúcsvezetők körében a tipikus juttatási típus a mobiltelefon és az autó. A munkaadók 80,1 százaléka ad céges gépkocsit felsővezetőinek, míg a középvezetőknél ugyanez a mutató csak 38,6 százalék. A csúcson levők juttatásai azonban sokkal rejtettebbek, mint az alsóbb pozícióban levő munkatársaké: a legtöbb cég nem szívesen fitogtatja, milyen - esetleg luxuskategóriás - pluszt nyújt a vezetőinek.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo