Balkáni gyors

Az Európai Bizottság várhatóan májusi jelentésében javasolni fogja Románia és Bulgária 2007-es csatlakozását, Horvátország pedig 2009-re teszi uniós tagságát. A balkáni országok utóbbi években felgyorsult fejlődése kiváló lehetőségeket nyújthat a külföldi vállalkozások számára, és e téren komoly előnyben vannak a magyar befektetők.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tavaly világossá vált, hogy Románia és Bulgária mellett Horvátország is rövid időn belül tagja lehet az Európai Uniónak. A kontinens parlamentjei egymás után ratifikálják a román és a bolgár csatlakozási szerződéseket - a magyar parlament ezt az elsők között tette meg -, Horvátországgal pedig a hágai törvényszékkel való együttműködése megkezdése után elindultak a csatlakozási tárgyalások. Amennyiben nagyobb probléma nem merül fel, Bulgária és Románia 2007. január elsején - vagy legkésőbb 2008-ban -, Horvátország pedig egy évvel később az unió teljes jogú tagja lesz.

Felmentések sokasága

A bővítés legújabb köre a 2004-esnél ugyan kisebb változást okoz a jelenleg 25 tagú közösségnek, ám a tíz csatlakozóhoz képest az új belépők meglehetősen elmaradott országnak tekinthetők.

Romániát, miként Bulgáriát is, elmaradott gazdaság, nehézkes közigazgatás és virágzó korrupció jellemzi, a kisebbségek helyzete és a környezetvédelem gyenge teljesítménye pedig minden uniós országjelentésben kemény kritikákat kap. A kilencvenes évek lassú reformokkal, hatalmas munkanélküliséggel, komoly inflációval teltek el, ám a balkáni országok kormányzatai végül nekiláttak az átalakításnak. A megszorító intézkedéseknek és a strukturális átalakításoknak köszönhetően Bulgária stabil valutát teremtett, a korábbi évek óriási hiányait pedig felváltotta a költségvetési többlet. Romániában, a bolgárnál ugyan lassabban, de elindult az átalakulás.

Idén a kormányoknak a közösségi jog átvétele után a joganyag tényleges végrehajtására kell koncentrálniuk. Az elmaradottságra jellemző azonban, hogy mindkét állam elég sok témakörben kért és kapott átmeneti felmentést az uniós előírások teljesítése alól, főleg az állam befolyása, a környezetvédelem, valamint a tőke és a szolgáltatások szabad áramlása terén.

Megfigyelők szerint a bolgár csatlakozás könnyebb, míg a 22 milliós Románia beilleszkedése nehezebb lesz. Mindenesetre Brüsszel óvatos: a belépés feltételeinek nem teljesülése esetén a csatlakozási szerződés végzáradéka szerint egy évet csúszhat Románia és Bulgária tagsága.

Majd később

Az ötmilliós, kelet-európai összehasonlításban fejlettnek számító Horvátország csatlakozása elől 2005 őszén az utolsó politikai akadály is elhárult: a háborús bűnökkel vádolt - hazájában nemzeti hős - Gotovina tábornok jelenleg Hágában várja tárgyalását, így a zágrábi kabinet teljes erővel koncentrálhat a gazdasági, intézményi reformokra, valamint a közösségi joganyag átvételére.

Horvátországnak - szemben Romániával és Bulgáriával - a brüsszeli kritikák szerint még meglehetősen sok területen kell változtatnia. Déli szomszédunk ugyan jól áll az áruk szabad mozgása, a közbeszerzés vagy az információs társadalom területén, ám meglehetősen sok feladat vár rá a versenypolitika, az állami befolyás, a mezőgazdaság, a fogyasztóvédelem vagy a privatizáció terén.

Az optimista horvátok 2009-et jelölték meg a teljes jogú tagság megszerzésének dátumaként, a tárgyalásokat velük együtt megkezdett Törökországnak viszont - pedig Ankara 1972-ben jelezte először Brüsszelnek csatlakozási szándékát - még legalább nyolc-tíz évet kell várnia, míg az unió tagja lehet.

Magyar tőke is

Hasonlóan a Monarchia 19. századbeli gazdasági szerepvállalásához, napjainkban is erős az osztrák és a magyar jelenlét a Balkánon. A magyar vállalatok - különösen a budapesti tőzsdén is jegyzett nagyok - igen komoly szereplőkké váltak az elmúlt évek román és bolgár privatizációiban és beruházásaiban. A magyar tőkekivitelt a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézete mintegy 6 milliárd dollárra (1200 milliárd forintra) becsüli, ami nem kevés: a Magyarországra a rendszerváltás óta érkezett tőke 10 százalékát teszi ki.

Magyarország aktívabb az új csatlakozóknál is, bár Lengyelország és Csehország hagyományos gazdasági érdekszférája nem ér el a Balkánig. Romániában elsősorban a német, a francia, az osztrák, az olasz és a ciprusi tőke a számottevő, míg Bulgáriában az előzőek mellett - a franciák kivételével - a belga és holland is erős.

Az elmúlt években elindult privatizációs folyamatok főszereplői ugyan a nagy külföldi - köztük magyar - vállalatok voltak, ám egyáltalán nem elhanyagolhatók a kisebb cégek jövőbeni lehetőségei sem a magyarnál kétszerte nagyobb román piacon. Ma az ingatlanpiac és építőipar, a turizmus és a kiskereskedelem is a leggyorsabban fejlődő román ágazatok közé tartozik. A turizmus számára különösen kedvező lehet a román - pontosabban az erdélyi - helyzet, hiszen a beutazók között a magyarok jelentik a legnagyobb csoportot, 30 százalékos részaránnyal.

A lassan, de biztosan fejlődő úthálózat mellett a lehetőségeket nagyban segíti a román jogszabályok megengedő volta: jogi személy - a magyar szabályozástól eltérően - korlátozás nélkül vehet ingatlant vagy akár erdőt is. Nem kevés magyar vállalkozás vásárol nagy kiterjedésű területeket, nem titkoltan arra számítva, hogy a csatlakozás után a román agráriumnak komoly uniós források állnak majd rendelkezésére mind a termelést, mind a beruházási támogatásokat tekintve.

Cégalapítási előnyök

Romániában 2006-ban - a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) becslései szerint - a magyar tőkeállomány elérheti a 2 milliárd eurót, ami több mint 5500 magyar tőkéjű vállalkozást jelent. A nagy cégek (OTP, Mol, Pannonplast) mellett kis- és középvállalatok is meghatározó szerepet vállalnak a román gazdasági életben, főleg a magyarok lakta területeken.

A tömeges megjelenés nem véletlen: az erdélyi városokban a magyar vállalkozások sokkal könnyebb helyzetben vannak, mint nyugat-európai versenytársaik. A magyar kormányzat is komoly pályázati rendszert hozott létre a határokon kívüli magyar gazdasági aktivitás erősítésére, ahogyan az ITDH is jelentős szerepet játszik a tanácsadásban: Bukarest mellett hat romániai városban működtet képviseleteket. A magyar cégek számára - a nyelvismeret mellett - más előnyök is kínálkoznak: a hazainál alacsonyabb bérek, az olcsó szolgáltatások, és a cégalapítási költségek sem magasak. Egy kft. alapításához Magyarországon hárommilliós törzstőkére van szükség, Romániában 2000 lejre (körülbelül 300 ezer forintra), az alapítás eljárási költsége 100 ezer forint körüli összegből megúszható.

A hivatali ügyintézés - amit az Európai Unió is kifogásol - egyelőre meglehetősen nehézkes, a szabályozás sokszor félreérthető, legalábbis ezeket a problémákat jelezték a magyar vállalkozások az ITDH-nak. Így mindenképpen szükség van helyismerettel bíró könyvelőre és ügyvédi irodára, szerencsére ezek, hasonlóan más romániai szolgáltatásokhoz, szintén olcsóbbak a magyar társaiknál. A csatlakozással megnyugtatóbbá válhat a helyzet, hiszen a magyar - és az uniós - érdekérvényesítés is erősebb lesz.

Horvátország az elmúlt években a magyar turisták fő nyaralási célpontja lett: 2005-ben több mint félmillió magyar töltötte szabadságát az Adria partján, és ez nem kevés magyar céget vonz, többek között a turizmus erőteljes növekedése révén (is). Az ITDH és a zágrábi magyar nagykövetség adati szerint évente 3-4 ezer magyar cég keres lehetőségeket déli szomszédunknál, a magyar tulajdonú ingatlanok aránya több ezerre tehető.

A cégalapítás itt sem kerül sokba: a minimális tőke 20 ezer kuna (nagyjából 700 ezer forint), míg a cégbejegyzéshez kapcsolódó költségek 100 ezer forint körül mozognak, függően a tőke nagyságától és a tevékenységek számától. A cégalapításhoz nincs szükség ügyvédre sem. Igaz, az illetékes magyar hatóságokhoz folyamatosan érkeznek információk a nem túl baráti horvát ügyintézésről, a Világgazdasági Kutatóintézet tanulmánya szerint pedig a horvát hatóságok számos esetben változtattak a pályázati feltételeken vagy a privatizációs kiírásokon (az is előfordult, hogy a magánosítási eljárásban győztes pályázónak más céget ajánlottak fel megvételre), ám a helyzet lassan, de biztosan változik.

A befektetésösztönzés jelen van az adórendszerben is: nagyobb invesztíciók esetén kedvezményes - akár 0 százalékos - a nyereségadó kulcsa, a termelőeszköz apportja vámmentes, és a magas munkanélküliség elleni fellépés jegyében foglalkoztatási hozzájárulást is kaphat a külföldi befektető.

Kiugrás előtt

A Világgazdasági Kutatóintézet Balkánról szóló legfrissebb tanulmánya szerint az érintett országokban a csatlakozás közeledtével felgyorsul a fejlődés, a felzárkózást segítő pénzügyi segítség pedig egyre nagyobb szerepet tölt majd be az infrastruktúra és a gazdasági élet modernizálásában.

Románia és Bulgária már ma is jelentős összegeket kap Brüsszeltől: a Kelet-Közép-Európa gazdaságait elemző ICEG Európai Központ adatai szerint a két ország 2004-ig több mint 7 milliárd eurót kapott az előcsatlakozási alapokból, a 2004-2006-os időszakban pedig a pénzügyi transzferek Bulgária esetében a GDP 2, Románia esetében pedig a GDP 1,5 százalékát teszik ki. Mindez, kiegészülve a reformintézkedésekkel, az egyre bővülő állami beruházásokkal, valamint a fogyasztásnak az elmúlt években Magyarországon is végbement emelkedésével, komoly gazdasági növekedést produkálhat.

Az uniós szinthez való felzárkózás ugyan sok évet vesz igénybe, miként a korábbi tíz új tagállam esetében is, ám a helyzet is hasonló: egy európai dekonjunktúra esetén is messze az átlag fölött növekednek ezek az országok, így a külföldi - közte a magyar - vállalkozások akár a saját piacuk stagnálása esetén is növelni tudják bevételeiket és profitjukat.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo