Az energiabiztonságért

A globális felmelegedés, az energiagazdálkodás és a megújuló energiák arányának a növelése volt a fő téma az Európai Unió állam- és kormányfőinek ez év március eleji találkozóján. Nagyon fontos társadalmi kérdésről van szó. Ám olyanról, aminek a problémáit semmilyen szinten nem lehet egyik napról a másikra megoldani. Az energiafüggőség csökkentése, a pazarlás visszaszorítása, az energiahatékonyság javítása nem hangzatos célok, hanem az unióban és Magyarországon egyaránt az alapfeltétele annak, hogy biztonságos és kiszámítható legyen a jövő. Ezért van Európának és hazánknak is új energiapolitikára szüksége.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Európai Bizottság még januárban hozta nyilvánosságra a közös uniós energiapolitikáról szóló, hároméves tervet (lásd Piac és Profit 2007/2.). Előzményeként tavaly tavasszal az úgynevezett Zöld Könyv megjelentetésével nyitották meg a társadalmi vitát az új európai energiapolitikáról.

Környezet és biztonság az ellátásban

 Az időzítés nem volt véletlen: éppen egy éve, hogy drámaian megnőtt a világpiaci gáz- és olajár, aminek kapcsán olyan elemzések jelentek meg, amelyek szerint az EU energiafüggősége a jelenlegi 50 százalékról 2030-ig mintegy 65 százalékra -ezen belül a gázimporttól való függősége 57-ről 84 százalékra, az olajiparral összefüggő pedig 82-ről 93 százalékra -nő. Vagyis az úgynevezett fosszilis energiahordozók kiváltása nemcsak a környezetvédelem, hanem az ellátás biztonsága szempontjából is elengedhetetlen. A környezetvédelmet természetesen változatlanul nagyon komolyan kell venni: az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátása ugyanis annak ellenére folyamatosan nő, hogy csökkentése érdekében egyre több erőfeszítést tesz az emberiség. Az éghajlat-változási kormányközi panel (IPCC) szerint az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása már 0,6 Celsius-fokkal melegebbé tette a Föld éghajlatát, és századunk végére 1,4-5,8 fokos emelkedés várható attól függően, milyen sikeresen teszünk ellene. Mind az elfogadott európai, mind a most formálódó magyar energiapolitika három központi célkitűzése: a fenntartható fejlődés, a versenyképesség és az ellátás biztonsága. Az uniós bizottság hat konkrét területre fogalmazott meg elsőbbséget.

Elsőbbségi területek

Atom mint alternatíva
Az Európai Unió lakosságának 20 százaléka ma már támogatja azt, hogy országában nukleáris energiaforrásokat használjanak fel - derül ki egy felmérésből, amit a napokban Brüsszelben hoztak nyilvánosságra. Magyarországon pedig még magasabb, 34 százalékos az atomenergia elfogadottsága. Ám a felmérésből az is kiderül, hogy a lakosság számára az energiaügy nem tartozik a legfontosabb társadalmi kérdések közé. A fosszilis energiahordozók és a globális felmelegedés ok-okozati összefüggése nyilvánvaló. A nap-, a szél- és a bioenergia arányának tervezett növelése a szén- és olajalapú energiaforrások kiváltása érdekében mindenképpen támogatandó és fontos cél. Ám az energiaigényeknek csak kisebb hányadát lehet velük kielégíteni. A megújuló források mellett ezért újra a nukleáris energia felé fordulnak mind a kutatók, mind a gazdaság szereplői, mégpedig az atomerőművek helyébe lépő fúziós energiatermelés felé. A magfúzión - kisebb atommagok egyesítéséről van szó - alapuló atomenergia ugyanis hosszú távú megoldást kínál. Nem növeli a Föld szénmonoxid-koncentrációját, és az atomerőművekkel szemben - ahol az atommagok széthasítása történik - nem termel veszélyes radioaktív hulladékot sem. Az egyetlen "hibája", hogy legkorábban ötven év múlva terjedhet el. Az úgynevezett ITER nemzetközi kutatási program keretében azonban magyar tudósok is dolgoznak a megoldáson.

 Az első terület a belső piac megvalósítása. Ennek érdekében többek között az európai energiahálózat szabályozásáról kell gondoskodni, egy európai energiaügyi szabályozó hatóság felállítását javasolják, és a hálózatok és a versenyben részt vevő tevékenységek szétválasztását.

A második elsőbbségi terület a belső energiapiacon az ellátás biztonsága, illetve a tagállamok közötti szolidaritás. Ennek lenne eszköze egy Európai Energiaellátási Megfigyelőközpont alapítása, továbbá az olaj- és gázkészletekre vonatkozó közösségi jogszabályok módosítása, az esetleges ellátáskiesések kezelése érdekében.

A harmadik terület az úgynevezett energiamix közösségi szintű meghatározása, de úgy -hangsúlyozzák -, hogy a tagállamok saját döntési kompetenciája ne sérüljön. Ma ugyanis minden ország maga dönt arról, hogy az energiaellátásban milyen arányban kap szerepet a szén, az olaj, a gáz, az atom és az úgynevezett megújuló energiahordozók. (Bár ez utóbbi kívánatos arányát már jelenleg is szabályozza az EU, és éppen most éledt fel a kormányok közötti vita arról, hogy legyenek-e kötelező mértékek.) A javaslat újdonsága az, hogy egy úgynevezett stratégiai áttekintő segítségével folyamatosan elemzik majd a különféle energiaforrások előnyét és hátrányát, és az unió az ellátásbiztonság érdekében közösségi szintű energiamix-célkitűzéseket fogalmaz meg.

A negyedik terület a globális felmelegedés problémájának a kezelése egy energiahatékonysági cselekvési terv elfogadásával. Ennek megvalósítása által 2020-ig 20 százalékkal kell csökkennie a közösségi energiafelhasználásnak csakúgy, mint az üvegházhatású gázok uniós kibocsátásának az 1990-es szinthez képest; valamint a megújuló energiahordozók részarányának is 20 százalékra kell emelkednie a korábbi 5,3 százalékról, illetve a 2010-re elérni kívánt 12 százalékról.

Az ötödik terület az európai vállalatok versenyképességének a növelése új generációs energiatechnológiák és eljárások bevezetésével.

A hatodik terület az energiaügyben az EU-tagállamok közös külpolitikája, vagyis a cél a nemzetközi porondon egy egységes európai vélemény képviselete. Ezen belül - importfüggőségünket szem előtt tartva - az uniós bizottság szeretné közösen meghatározni például azt is, hogy Európa miként viszonyuljon legfontosabb energiaszállítójához, Oroszországhoz.

Ezermilliárd euró kell

Ezeknek a kitűzött céloknak a megvalósítása rengeteg egyeztetést igényel még az EU tagországai között a következő hónapokban, sőt években. Ami azonban biztosan nem lesz vita tárgya, hogy az előrelátható energiaigény kielégítésére, valamint a fenntarthatóság, versenyképesség és ellátási biztonság hármas követelményének megfelelni nem tudó, korszerűtlen infrastruktúra lecserélésére mintegy 1000 milliárd euró befektetésre van szükség a következő mintegy húsz év során. Amit az unió olyan pályázatokkal kíván támogatni, mint például az Intellingens Energia - Európa (IEE) II. program, ami a Versenyképességi és Innovációs Keretprogram részét képezi.

A 2007. évi pályázat fordulóját áprilisban - lapunk megjelenésével egy időben - hirdetik meg, a beadási határidő 2007. szeptember 28. Hasonló rendszerben működik majd, mint az első IEE. Feladata az energiahatékonyság, a megújuló energiaforrások és az energiadiverzifikáció támogatása, de nem technológiai jellegű, hanem népszerűsítő projekteket és úgynevezett integrált kezdeményezéseket támogat. A keretösszeg mintegy 55 millió euró. A társfinanszírozás mértéke a jogos költségek maximum 75 százaléka, ami növekedést jelent a korábbi 50 százalékhoz képest.

Az idei munkaprogram három fő témája: Save (energiahatékonyság), Altener (megújuló energiaforrások), Steer (közlekedés). Valamint ötfajta energiapolitikai célkitűzés: felkészítő politikák, piac kialakítása, magatartás változtatása, tőkéhez való hozzáférés, képzés.

Nabucco és/vagy Kék Áramlat
A legutolsó napi hírek szerint 2012 a legkorábbi lehetséges időpontja, hogy a Nabucco projektből legyen valami. A hazai belpolitikai kérdéssé is vált új gázvezetékről van szó, ami Törökországtól Bulgárián, Románián és Magyarországon át vezetne Ausztriába. Egyelőre nem lehet tudni, honnan kerülne bele a gáz - valószínűleg Türkmenisztánból vagy Iránból -, csak annyi látszik, hogy a célja: az oroszok megkerülésével juttatni közép-ázsiai gázt Európába. A program - egyelőre? - nem államközi, hanem a térség olaj- és gázvállalatai kezdeményezték, de nemzetközi mércével mérve azok közül sem a tőkeerősek. Bár a projektet az EU elvben támogatja, a megvalósítása és abban Magyarország szerepe egyelőre igen bizonytalan.
Épp ezért érthetetlen, hogy a magyar parlament nagyobbik ellenzéki pártja miért támadja olyan hevesen a kormányfőt az alternatívát jelentő, orosz kezdeményezésű Kék Áramlat gázvezetékkel kapcsolatos tárgyalásai miatt. Magyarország - és Európa - függősége az orosz gáztól ugyan tény, de egyrészt az sem biztos, hogy ha lesz valami a Nabuccóból, akkor azon keresztül nem orosz gáz érkezik majd Európába, másrészt miért zárná ki az egyik gázvezetékben való érdekeltségünk megszerzése a másikban lévő érdekeltségünk fenntartását?
Az ügyben megszólalt független szakértők szintén azt hangsúlyozzák, hogy Magyarországnak érdemes mindkét terv megvalósulásával számolnia - még a vállaltan nem kormánybarát Heti Válasz szakírója szerint is a "Nabucco vagy Kék Áramlat szembeállítását bátran álproblémának minősíthetjük" -, ráadásul a Kék Áramlat esetében az európai elosztó központ szerepét is mi kaphatnánk meg.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo