A jövő évi költségvetési törvény kapcsán nyilvánosságra hozott kormányzati elképzelések nem pusztán a tartalmuk miatt sokkolók. Legalább annyira azok a körülmények is, ahogyan a köz elé tárták őket.
A már megszületett törvényekkel alátámasztott, eddig hangoztatott irányvonaltól gondolatiságában is gyökeresen eltérő, az életkörülményeket alapvetően érintő és azokat mindenképpen rontó tervezett lépések bejelentése előtt egyedülálló produkciónak lehettünk tanúi: a miniszterelnök–jegybankelnök–pénzügyminiszter triumvirátus emelkedett hangulatban közölte a néppel azt az örömhírt, hogy 2008-ban már euróval fizethet forint helyett.
Azt azonban, hogy nemigen lesz forintja, amivel ezt az öt évet kihúzhatja, már a pénzügyminiszter sajtótájékoztatóján tudhatta meg a publikum. Merthogy a 2004. évre a parlament által már elfogadott személyi jövedelemadó-mértékek nemhogy nem csökkennek – a kulcsok változatlanok maradnak –, hanem az adókedvezményeket is jócskán megnyirbálják. Így az adóterhelés mértéke a tervezett mintegy másfél százalékpontos csökkenés helyett két-három százalékponttal nő.
És hát ugye az uniós csatlakozás megkövetelte áfakulcs-változások… Igen, tudtuk, hogy megszűnik majd a nullakulcs. Azt azonban nem – merthogy ezt már nem követeli meg az európai közösséghez tartozás –, hogy az eddig 12 százalékos mérték 15 százalékra nő; s ezt nem ellensúlyozza az európai mércével mérve igen magas 25 százalékos kulcs 2 százalékpontos csökkentése sem. Mert nem mindegy, hogy az egyes termékek, szolgáltatások melyik kulcs alá sorolódnak. És azt nem az unió követeli meg, hogy például a háztartásokban felhasznált villamos energia vagy az amúgy is a csőd szélén álló tömegközlekedés díját a legmagasabb forgalmi adó terhelje.
Hiány van? Növeljük a bevételeket! A legegyszerűbb módon, a legkiszolgáltatottabbaktól. Igaz, a mérlegnek két serpenyője van. Ám az állami kiadások csökkentéséről csak szűkszavúan szólnak a hírek. A nagy, korszerűtlen pénzelnyelő rendszerek évtizede hangoztatott reformjáról viszont kevés szó esik, ám a bruttó bérekből további egy százalékot szed be jövőre az állam a munkavállalóktól, ápolásbiztosítási járulék címén.
Kit érdekel stratégia, jövőkép, a lényeg a mérleg! A pénzügyi szemlélet felülkerekedett – ezt mutatja siralmas módon az a huzakodás is, hogy decemberben vagy januárban fizessük-e a 13. havi bért meg az 53. havi nyugdíjat –, bár nem nagyon volt min: gazdaságstratégiai elképzeléseknek ugyanis még a nyomai sem fedezhetők fel a kormány eddigi működése során. (A pénzügy illetékeseinek eddigi ténykedéseiről – a sáveltolástól a kapkodó kamatintézkedésekig – viszont jobb nem is beszélni.)
A módszer pedig egyenesen elkeserítő: már elfogadott törvényt „visszacsinálni”, a 13. havi fizetésekről szóló rendeletet pedig a tárca kénye-kedve szerint módosítgatni, hogy szebb legyen a mérleg. S hiába, hogy a lakásépítéshez, -vásárláshoz kapcsolódó egyes támogatások az adórendszerbe voltak rejtve, amikor az érintettek arról döntöttek, vállalják-e a terheket, számoltak ezekkel a kedvezményekkel.
Jogbiztonság? Nem az elvek, a számok a fontosak!
S hogyan nevezik ezt az intézkedéscsomagot? Ez itt bizony a versenyképesség javításának programja.
Nem az. Ez a költségvetés bevételei növelésének programja, még a versenyképesség romlása árán is. Mert hiába, hogy most nem közvetlenül a versenyszféra terhei nőnek. Maga a pénzügyminiszter mondta azt, hogy a mintegy 9-10 százalékos jövedelemelvonás mellett a reálkeresetek szinten maradnak, mivel a pénzügyi tárca körülbelül azonos mértékű nominálbér-növekedéssel számol. Hát, számolni lehet vele, de kifizetni ki fogja ezt? Igaz, azt is mondták, hogy a költségvetési szférában ezt az emelést irányozták elő. A költségvetésből persze, vagyis a befizetett adókból. De romló gazdasági környezetben, lassuló növekedés, csekély tőkemegtérülés és 4 százalékos infláció mellett hogyan nem növekednek a vállalkozások terhei, ha 10 százalékkal megemelik a béreket? S már arról is szólnak a hírek, hogy a korábbi ígéretekkel ellenére az egészségügyi hozzájárulás összege sem csökken.
S hogy mindez miért történik? Mert megbomlott a költségvetés egyensúlya az állam túlköltekezése miatt. Teljesen mindegy, hogy ki kezdte, meg ki folytatta, és hogy kit terhel a kisebb vagy a nagyobb felelősség. A jelen felelőse a jelen kormánya. Neki kell megtalálnia a megoldást. Az viszont elfogadhatatlan, hogy az óriási hírveréssel propagált száznapos programjai – meg az azt követő egyéb jóléti (?) lépések – követelte kiadásokat most kamatostul fizetteti vissza. Aki kapott, az most visszaadja. Hát még az, aki nem kapott…
A versenyképesség programja
Nem tudom eldönteni július 16. óta – pedig azóta eltelt már pár hét –, hogy a kormány csupán szűk látókörű-e vagy koncepciótlan, csak ügyetlen-e a kommunikációban, vagy egyszerűen cinikus a szemléletmódja. Azt pedig már végképp nem tudom, hogy e variációk közül melyik a rosszabb.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.