A nagy generáció nyugdíja

Sem a pénzüket nem kapják vissza, sem többletszolgáltatást nem kapnak a jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint azok, akik korábban a magánnyugdíjpénztárat választották, és a kötelező hatszázalékos járulékot önkéntesen kiegészítették tíz százalékra, s azoknak a munkáltatói befizetése is elvész, akik – a most leköszönt kormány lépéseinek hatására – visszaléptek a társadalombiztosításba. Van-e esély a nyugdíjreform újraélesztésére, s milyen érvek szólnak mellette?

A nyugdíjpénztári rendszer hosszú távú, stabil működtetése mindenképpen szükségessé tenne néhány gyors intézkedést, jogszabály-módosítást – állítják a szakemberek. A kérdés nem véletlenül a kormányváltás után kerül ismét napirendre.

Amikor a most leköszönt kabinet négy évvel ezelőtt megakadályozta, hogy a magánnyugdíj-pénztári befizetések az eredetileg megígértekhez képest a bér 6 százalékáról fokozatosan 8 százalékra növekedjenek, jelentősen megnehezítette a magánpénztárak közgazdasági környezetét.

Hogy miért tette ezt? Magyarországon az 1998 óta működő magánnyugdíjpénztárakba jóval többen léptek be, mint amennyivel a rendszer kialakítói számoltak, s ez a társadalombiztosítóban (tébé) növekvő elmaradt bevételt eredményezett, amelyet a költségvetésnek kellett kompenzálnia (lásd a Piac és Profit 2002. januári számát). Emiatt 2001-ben a magán-nyugdíjpénztári rendszer hosszú távú teljeskörűségét biztosító, kötelező pályakezdői belépést is eltörölték, az önkéntesen belépettek számára ismét lehetővé vált a visszalépés a tébérendszerbe; a legutolsó módosítás pedig már a pályakezdőként kötelezően belépettek számára is lehetővé tette a visszalépést 2002. december 31-éig.

Az év vége ugyan még elég messze van, az eddigi folyamatok azonban – az ösztönzés és elbizonytalanítás ellenére – nem utalnak jelentős visszalépési hullámra.

Növekvő ellentmondás

Az első, amit ismételten meg kell vizsgálni, az a befizetések mértéke. Hiszen a leköszönt kormány intézkedései miatt a nyugdíjpénztári bevétel jóval kevesebb, mint amire induláskor számítani lehetett, ám a pénztárakkal szembeni elvárás nem módosult: a tébényugdíj 25 százalékának megfelelő nyugdíjat kellene biztosítaniuk.

Más oldalról nézve az sem tűnik jogosnak, hogy az eredeti számításokhoz képest magasabb járadékmértékből adódó állami befizetéstöbbletet a társadalombiztosító nem honorálja, érte a pénztártagok nem kapnak semmit. Továbbá a 6 százalékos járulékot önkéntesen 10 százalékra kiegészítő magánszemélyek, munkáltatók befizetése a tébébe való visszalépés során szintén elvész. Se a pénzüket nem kapják vissza, se többletszolgáltatást nem kapnak!

A bevételek és a kötelezettségek közötti növekvő ellentmondást érzékelve a korábbi pénzügyi kormányzat a legegyszerűbb megoldást választotta: megszüntette a magánnyugdíj-pénztári nyugdíj mértékére vonatkozó garanciát, csak az egyéni számlák értékére vonatkozó – az állam számára jóval kisebb kockázatot jelentő – állami garancia maradt meg.

Lehetséges megoldások

A probléma rendezésére két lehetőség kínálkozik: vagy a tébé (a költségvetés) visszaadja a nyugdíjpénztári tagoknak az 1999–2002 közötti többletbefizetésüket, és 2003-tól a nyugdíjpénztári tagok teljes nyugdíjjáruléka a nyugdíjpénztárba kerül, vagy a nyugdíjpénztárak és a társadalombiztosító nyugdíjfizetési kötelezettségét módosítják, azaz a tébé nem 75 százalékot, hanem ennél magasabb arányban fizet majd nyugdíjat a pénztártagoknak.

Természetesen elképzelhető a kettő különböző kombinációja, mint például az, hogy 2003-tól a nyugdíjpénztári járulék 8 százalékra emelkedik, de a visszamenő kompenzációra nem kerül sor. Hosszú távú befektetésnél – márpedig a nyugdíjpénztár a jellegéből adódóan ilyen – néhány évnyi kiesés még nem jelent gondot, megfelelő hozam, különösen a felhalmozási időszak második szakaszában kompenzálni tudja a kiesést. A rövidebb felhalmozási idővel rendelkező idősebb generáció esetén viszont erre reálisan már nem lehet számítani. Éppen ezért elfogadható, ha általános érvénnyel nem módosul a társadalombiztosító nyugdíjfizetési kötelezettsége, de a rövid felhalmozási idővel rendelkező idősebb pénztártagok esetében a tébé a nyugdíj magasabb százalékát fizesse ki.

A korrektség azt is megköveteli, hogy a magánnyugdíj-pénztári többletbefizetők – amennyiben visszalépnek a tébébe – a többletbefizetésüket visszakapják. Természetesen nem a teljes összeget, hanem csak az igénybe vett adókedvezménnyel csökkentett részt, vagy az önkéntes pénztári tagsággal rendelkezők a teljes bruttó összeget átvezettethessék önkéntes pénztári számlájukra.

Mi legyen a pályakezdőkkel?

Bár szakemberek szerint célszerű lenne a pályakezdők szeptemberi munkába állása előtt dönteni a kötelező magánnyugdíjpénztár-választás visszaállításának lehetőségéről, nem valószínű, hogy erre sor kerül.

Itt is két változat képzelhető el. A magánnyugdíj-pénztári törvény módosításával újból elő lehet írni a pályakezdők kötelező nyugdíjpénztár-választását, és a 2002. január 1-je óta csak a tébét választó pályakezdők kötelező beléptetését valamelyik nyugdíjpénztárba. Természetesen ekkor – csakúgy, mint fordított esetben a pénztáraknak – a társadalombiztosítónak át kellene utalnia a nyugdíjpénztárt megillető járulékot. A másik megoldás nem állítaná ugyan vissza a kötelező pénztárválasztást, de nemcsak a pályakezdők számára, hanem – esetleg egy korhatárig – mindenki számára újra lehetővé tenné a magánnyugdíjpénztárba való belépést.

Továbbá a változatoktól függetlenül fel kellene számolni azokat a kötöttségeket, amelyek a tébé indokolatlan preferálását eredményezik, például, hogy a pénztárat nem választók automatikusan a tébébe lépnek be. A munkahelyi ügyintézők esetleges ellenérdekeltségének a megszüntetéséhez pedig egységesíteni kell a társadalombiztosítónak és a magánnyugdíjpénztárnak történő jelentési kötelezettséget.

Közelítő szabályozás

Az állami szervek fontos kötelezettsége a pénztártagok vagyonának védelme. Ennek érdekében – a piac fejlődésével összhangban – módosítani kellene a pénztárakra vonatkozó szabályozást, bár nem javítja a pénztárak pozícióját, ha erre a szükségesnél többször kerül sor. Célszerű lenne azonban a különböző nyugdíjpénztári ágak szabályozását közelíteni, hiszen mind a magán-, mind az önkéntes pénztárak vagyonának védelme egyformán fontos, ezért a meglévő különbségek fenntartása – például, hogy a vagyonkezelő, letétkezelő intézményi feltételei az önkéntes pénztárak esetében enyhébbek –indokolatlan.

A pénztári szabályozás gyors változtatásával a magánnyugdíj-pénztári rendszer minden bizonnyal visszaállítható a hat évvel ezelőtt elhatározott pályára, és a pénztárak a jó működéssel, a megfelelő hozamokkal nagy valószínűséggel el tudják érni az eredeti számításokban szereplő nyugdíjmértékeket.

A távlati hiány enyhítése

A második világháború után született „nagy generáció”, majd az őt követő „Ratkó-gyerekek” nyugdíjba vonulásukkor jóval többen lesznek az aktív lakossághoz viszonyítva, és többen igényelnek nyugdíjszolgáltatást, mint a korábbi időszakban. Az átlagéletkor növekedése is többletterhet jelent a nyugdíjbiztosítási rendszernek. A demográfiai folyamatok alapján nálunk is – csakúgy, mint Európa fejlettebb felén – prognosztizálható, hogy a bismarcki típusú – folyó állami bevételekből finanszírozott – társadalombiztosítási nyugdíjalap jelentős hiánnyal fog küzdeni a XXI. század második évtizedétől kezdődően. A hiány mérséklése érdekében egyre több helyen vezették be a magánnyugdíj-pénztári rendszert, amely a hosszú távon jelentkező hiányt azzal tudja mérsékelni, hogy a majdani nyugdíj egy részét nem az aktív keresők jövedelméből kell finanszírozni, hanem a nyugdíjpénztárak által felhalmozott vagyonból.

Persze a távlati hiány enyhítésének ára van: már most a nyugdíjjárulék egy része a magánnyugdíjpénztárakba kerül. A pénztárakba átutalt tagdíjak csökkentik a társadalombiztosító forrásait, s így növelik a költségvetés terheit, de jelentős finanszírozási gondot nem okoznak, mert a pénztárak vagyonuk döntő részéből állampapírt vesznek, azaz a pénz a költségvetésbe kerül, bár nem ingyen, mert utána kamatot, hozamot kell fizetni. A kérdés állami finanszírozási oldalról tehát az, hogy az erre fizetett kamat miként viszonyul a társadalombiztosító belső megtérülési rátájához, vagyis, a befizetett járulék és a későbbi nyugdíjkifizetések arányához.

Lehoczky László

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo