A kicsik kivitele

A hazai kisvállalkozásoknak több mint a felét, a közepes cégeknek közel a felét érinti a "nagyok" számára fontos ipari háttér megteremtése, a széleskörűen értelmezett beszállítói szerepkör. A kicsik és közepesek termelési eredményei azonban általában nem jelentkeznek a kiviteli statisztikákban. Így végül is részesedésük az exportból csekély. Idei konjunktúravárakozásaik azonban szolidan derűlátóak, különösen ami a külpiacokat illeti.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A vállalkozások célja általában az, hogy minél nagyobbak legyenek, piaci eredményeik pedig minél jelentősebbek. Gyakori azonban, hogy e célra törekvés közben megfeledkeznek a "szövetségeseikről', és erre csak akkor döbbennek rá, amikor már se partnerük, se eredmény. Ezen a könnyen csődhöz vezető úton legalább három tipikus hibát elkövetnek egy az uniós kisvállalkozásokról készült felmérés szerint: a piaci magatartásuk inkább imitáló, mint innovatív, cselekvéseikben nagyon reaktívak, és a piaci változások észlelésekor elbizonytalanodnak.

Innováció nélkül nem megy

Egy hazai felmérés szerint - amit a Magyar Innovációs Szövetség korábban készített, de a megállapításai még igazak - a magyar kis- és közepes vállalatok (kkv) körében ugyan ritka ez a fajta túlzott versenylendület, de az rájuk is jellemző, hogy nem szentelnek kellő figyelmet a "szövetségeseiknek", sokszor még a kiemelt vevőiknek sem. És bizony ez az egyik válasz arra a kérdésre, hogy vajon a hazai kkv-knak miért olyan csekély a részesedésük az ország exportjából. Hiszen a kicsiké csak mintegy 10-11 százalék, a közepeseké körülbelül 14, miközben előbbiek a GDP 42, utóbbiak a 15 százalékát adják. Az Európai Unióban ez utóbbi arányok 29, illetve 19 százalék.

A másik válasz az, hogy a kkv-k körében rendkívül alacsony az innováció, márpedig innováció nélkül nincs versenyképesség, és versenyképesség nélkül értelemszerűen export sincs. Vannak persze kivételesen innovatív cégek. Ezeket ismerheti meg a közvélemény évente egyszer az Innovációs Nagydíj nagyszabású átadóünnepségén vagy a szakmai, nemzetközi vásárokon. Ám egyes becslések szerint csak minden huszadik hazai kisvállalkozás rendelkezik saját fejlesztésű termékkel vagy technológiával, más adatok pedig ennél is kisebbre teszik az innovatív kkv-k arányát.

A kicsiknek természetesen nem a rendkívül tőkeigényes kutatási-fejlesztési területen van keresnivalójuk, ahogyan a piacon sem abban lehetnek sikeresek, amiben a nagyvállalatok. Számukra az egyik választási lehetőség a széleskörűen értelmezett beszállítói szerepkör, tehát az, amikor a "nagyok" számára fontos ipari hátteret teremtik meg.

Az egyedi gyakran a véletlen műve

Jelenleg a hazai kisvállalkozásoknak több mint a fele, a közepes cégeknek közel a fele beszállító. Igaz, az ő termelési eredményeik közvetlenül nem jelentkeznek a kiviteli statisztikákban, de közvetetten jellemzően exportra dolgoznak. A beszállítói státust azonban nem csak megszerezni nehéz, a fenntartásához is nagyon komoly minőségi és szakmai követelményeknek kell megfelelni. Tudva azt, hogy míg a kicsik számára a fő partnerük megrendelése maga az életben maradás, addig őket bármikor lecserélhetik.

A versenyképesség másik útja a kisvállalatok számára, ha valamilyen egyedi, jó minőségű, versenyképes áron kínált terméket vagy szolgáltatást sikerül nyújtaniuk. Természetesen sokkal könnyebb ezt megállapítani, vagy akár tanácsként ajánlani, mint kitalálni, rátalálni arra, ami akár külföldön is eladható.

De akadnak rá példák, és minden tíz vállalkozási sikertörténetből egy ilyen. Amelyek főhősei szerint azonban nem biztos, hogy a sikerrel forgalmazott szoftvert vagy a hungarikumnak számító terméket valóban úgy találták meg, ahogyan azt a szakirodalomban olvashatjuk. Vagyis, hogy a nagyok által szabadon hagyott piaci réseket keresték, és igyekeztek azokat betölteni.

Az egyedi termék vagy szolgáltatás születése a valóságban gyakran a véletlen műve, és sokkal ritkábban célzott kutatás-fejlesztés eredménye. Ez utóbbi esetben azonban nemcsak maga a fejlesztés hatalmas siker, hanem annak a sokszor évekig tartó előfinanszíroztatása is, például kockázati tőkéssel. A kkv-k verseny-, illetve exportképessége szempontjából megkerülhetetlen, hogy van-e a fejlesztési elképzeléseikhez tőkéjük, vagy nincs. Illetve, hogy ha már összejött az üzlet, tudják-e valamivel mérsékelni a későbbi kockázatokat, például amikor sérül az áru, vagy nem fizet a vevő.

Pénzt, de honnan?

Elvben - és persze a gyakorlatban is - egyre több támogatást, segítséget vehetnek igénybe a 250 fő alatti cégek. A közelmúltban hirdették meg a kkv-knak az új európai uniós pályázatokat. Maga az eljárás továbbra is bonyolult, a nyertes pályázó továbbra is utólag, az elvégzett beruházásokról bemutatott költségszámlái alapján juthat hozzá a támogatáshoz, de az idén mindez mégis valamivel egyszerűbb, mint tavaly volt. Igaz, kifejezetten exportot nem lehet uniós forrásból támogatni, de az exportképes ötletek megvalósítását annál inkább.

Kockázati tőke? Január végi hír volt, hogy az állami támogatással létrehozott Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi (KvfP) Rt.-nek tavaly év végén 22 cégben összesen 1 milliárd 354 millió forint tőkebefektetése volt, és az idén további 1 milliárd forint helyezhető ki. Majd ahogy a KvfP egyre több üzletrészét vásároltatja vissza sikeresen - tavaly hármat sikerült -, úgy nő az ismét kihelyezhető keret.

Huszonkét cég persze igen csekély arányt képvisel az összes kockázati tőkét kapott, mintegy ezer kkv-ból. Sőt, még az ezer is igen kis szám a rendszeresen exportáló kisvállalkozások tízezres nagyságrendjéhez képest. Példájuk mégis bizonyíték arra, hogy sikerülhet.

Az exporthiteleket és exportbiztosításokat azonban nem elsősorban a kkv-k veszik igénybe, derül ki az Eximbank és a Mehib információiból, arányuk viszont magasabb az ügyfelek körében, mint az exportban. Ebből pedig arra következtethetünk, hogy a kkv-knak még a nagyoknál is inkább szükségük van a kockázatot csökkentő pénzügyi segítségre, szolgáltatásokra.

Javuló külkereskedelmi mérleg

A külkereskedelmi statisztika az elmúlt egy-két évben a gazdaság működésének jelentős változását regisztrálta. Magyarország európai uniós csatlakozása után az export dinamikusabban nőtt, mint az import. Javítva ezzel a külkereskedelmi mérleget, aminek a hiánya 2003-ban még 4,2 milliárd euró volt, ami 2004-ben 3,9 milliárdra csökkent, és a legfrissebb 2005. évi első tíz havi adatok alapján 2,4 milliárdra esett vissza. Ugyanezen idő alatt a kivitel volumene 10 százalékkal, míg a behozatalé 4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Az árufőcsoportok közül az export dinamikáját a gépek és szállítóeszközök volumennövekedése határozta meg, valamint a feldolgozott termékek. Ezekben a termékcsoportokban azonban a kis- és középvállalkozások szerepe nem jellemző. Mint beszállítók azonban ott vannak az eredmények hátterében, mégpedig kapacitásaik átlagosan mintegy 74-75 százalékos kihasználtságával és azzal a tudattal, hogy a helyzetük az idén inkább javulhat, mintsem romlana. Ezen belül azonban a rövid távú, hazai értékesítési lehetőségeiket illetően kicsit borúlátóbbak, mint a külpiacival kapcsolatban.

Mi a helyzet a világgazdaságban?
Ha kifejezetten nem is kedvezőek a világgazdasági folyamatok a magyar gazdaság számára, de nem is kedvezőtlenek. Hiszen a világgazdaság is dinamikusan növekszik, az Európai Unióban - ahová a magyar kivitel kétharmada kerül - a 2005. évi növekedés 1,8 százalék körüli volt, az idén pedig 2,2 százalék várható. Ezen belül első számú gazdasági partnerünknél, Németországban a kutatók mintegy 1,4-1,7 százalékos GDP-bővüléssel számolnak 2005-re és további, kis emelkedéssel 2006-ra. A világ két húzótérsége 2006-ban is az USA és Kína marad. Velük együtt a világgazdaság átlagos növekedését 2005-ben 4,2, majd 2006-ban 4,1 százalékosra várják az elemzők. Az USA gazdaságának 2001 végén kezdődött fellendülési ciklusa, majd gyors növekedése a monetáris politika szigorodása közepette is folytatódik. Az amerikai GDP tavaly mintegy 3,6 százalékkal nőtt, és valószínűleg eléri ezt az idén is. Az USA belső fogyasztása robusztus, a prognózis azonban nem mentes a bizonytalanságtól, részben az ország háborús elkötelezettségeihez kapcsolódó kilátástalanság, részben a folyó fizetési mérleg emelkedő hiánya miatt. Kína nemzeti terméke 2005-ben is magas ütemben, 9-9,3 százalékkal emelkedett. És ha az idén némileg lassul is, az igen dinamikus növekedés marad jellemző. Jelenleg a kínai GDP az úgynevezett vásárlóerő-paritáson számolva az USA nemzeti jövedelme után a második legnagyobb a világon. A kínai külkereskedelmi forgalom alapján pedig, ami tavaly mintegy 1,4 billió dollárt tett ki, a harmadik legnagyobb exportőr az USA és Németország mögött. Így jelenleg a világon a legnagyobb figyelem Kína kereskedelmi pozíciójának az alakulását kíséri. A japán gazdaság számára is kedvezőek a feltételek. Korábbi gondjai után a múlt évben 2 százalékos volt a GDP növekedése, és 2006-ra is ennyi várható. A FÁK-országokban az átlagos növekedés 6 százalékos volt 2005-ben, ami azonban az előző évihez képest 2 százalékpontos lassulás. Az egyes országok között ezen belül is nagyok a különbségek, míg például az orosz gazdaság nő, az ukrán lejtmenetben van. A délkelet-európai országok gazdasági kilátásaira jótékonyan hat, hogy Törökországgal és Horvátországgal is megkezdődtek az EU-csatlakozásról a tárgyalások, illetve Szerbiával a stabilitási és társulási szerződésről. Tavaly év végére ugyan mindegyik országban megugrott az infláció, de ezt az elemzők átmenetinek tartják, betudva azt az energiaárak növekedésének. S bár Törökországban és különösen a nyári természeti csapásokat erősen megsínylő Romániában érzékelhető lassulás, átlagban e térségben is mintegy 5 százalékos gazdasági növekedésre lehet számítani. Magyarország számára kedvező, hogy a külgazdasági kapcsolataiban az újonnan csatlakozott uniós tagállamok és az ázsiai feltörekvő országoknak a részesedése nő.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo