Mi változik az új Közös Agrárpolitika (KAP) rendszerrel az életünkben?

A jövő év elnevezését tekintve még „csak” úgynevezett átmeneti év lesz, de 2023 január elsejétől már teljes egészében megérkeznek a ránk is vonatkozó új Közös Agrárpolitikai (KAP) szabályozási alapelvek.

Az átmeneti időszak alapelve, hogy a jelenlegi (2014-2020-as) szabályok és programok tovább élnek, de a kifizetések már az új uniós költségvetés terhére történnek. Mi vár ránk az átmeneti időszakban? Minek és hogyan kell megfelelnünk az átalakuló elvárások rendszerében? Az Agrisol Kft. szakértői csapata összegyűjtötte a magyar gazdákat érintő legfontosabb információkat.

Alig egy bő hete lett vége az európai unió mezőgazdasággal és halászattal foglalkozó minisztereinek október végi ülésének, ahol megegyezés született a Közös Agrárpolitika (KAP) 2023-2027 közötti szabályrendszerének módosításairól, valamint az előttünk álló időszak legfontosabb állomásairól (ezzel párhuzamosan, ha minden a tervek szerint halad, akkor a tagállami KAP stratégiai tervek véglegesítésének szakmai megvitatása és elfogadtatása is lezajlik legkésőbb 2021 végéig). A luxemburgi tárgyalássorozatot követő időszakban először a KAP tartalmi elemeiről és keretszabályairól, majd annak a hétéves keret költségvetésről (MFF) szóló döntésekről hoznak határozatot, amelyek meghatározzák majd annak finanszírozását.

Hogyan alakulnak a számok?

Bár a KAP részaránya a 2021-2027 közötti időszakban valamennyire visszaesik a korábbi időszakokhoz képest, az Európai Bizottság korábbi javaslatával ellentétben, így sem fog 30% alá csökkenni. A KAP-ot is magába foglaló fejezet főösszege 356,374 milliárd euró lehet majd a 2018-as árakon, ami pedig mintegy 20 milliárddal magasabb az eredeti, 2018-as bizottsági javaslatnál. Magyarország folyó áron 12 milliárd euró támogatásból részesülhet, amiből a Next Generation EU program vidékfejlesztésre fordítható 7,5 milliárd eurójából 262,9 millió euró jutna hazánknak.

Mi változik?

Fontos változást jelent majd, hogy a KAP reform céljai elmozdultak a fenntarthatóság felé – azaz az új KAP már nem a megfelelést, hanem a teljesítést méri majd. A zöld előírások most csak a kifizetések 30%-ához kötöttek, de ez a jövőben az összes közvetlen kifizetés előfeltételévé válik majd. A változások kapcsán a magyar kormány célja, hogy olyan támogatáspolitikai rendszert alakítson ki, amelyben az ágazati szereplők többsége megtalálja majd azokat a támogatási formákat és szinteket, amelynek mértéke elfogadható. Mindeközben a hozzá tartozó előírásokat is vállalni és teljesíteni tudja. De, ami talán a legfontosabb: valamennyi, jelenlegi intézkedés támogatható marad, és megmaradhat a vissza nem térítendő beruházási támogatások túlsúlya is. Milyen célokat határoz meg az új KAP?

  • tisztességes bevételek biztosítását a mezőgazdaságban,
  • az ágazat versenyképességének növelését,
  • kiegyensúlyozottabb erőviszonyok az élelmiszer-ellátási lánc mentén,
  • környezetvédelmet és éghajlat változással kapcsolatos intézkedéseket,
  • a tájak és a biológiai sokféleség megőrzését,
  • a generációs megújulás támogatását,
  • a vidéki térségek gazdasági élénkítését,
  • az élelmiszer-minőség és az egészség védelmét
  • valamint átfogó célkitűzésként az egész agrárágazat korszerűsítését, az ismeretek gyarapítását és megosztását, az innováció és a digitalizáció mezőgazdaságban és vidéki térségekben történő előmozdítását.
Egyszerűsödik a pályázati rendszer

A vidékfejlesztési támogatások kapcsán a jelenlegi több mint 70 pályázati felhívás helyett sokkal kevesebb, egyszerűbb, de komplex felhívásokat terveznek kiírni az eljáró szervek. Ilyenek lesznek:

  • Beruházási támogatások. A tagállamok csak olyan tárgyi és nem tárgyi beruházásokra nyújthatnak támogatást, amelyek hozzájárulnak a KAP specifikus céljainak megvalósításához.
  • Fiatal gazdálkodók és vidéki induló vállalkozások támogatása. Fiatal gazdálkodóknak vagy vidéki területeken folytatott nem mezőgazdasági jellegű tevékenységre fordítható, de a mezőgazdasági jövedelmek diverzifikációjához hozzájáruló, maximum 100.000 euró értékű átalány alapú támogatás. A támogatás más pénzügyi eszközökkel is kombinálható.
  • Környezeti, éghajlati és más irányítási kötelezettségvállalásért nyújtott támogatások. A kötelező agrár-környezetgazdálkodási és éghajlati előírásokon túlmenően bizonyos minimum feltételekhez kötve, önkéntes alapon nyújtható támogatás azon gazdálkodók számára, akik elősegítik a KAP specifikus céljainak elérését.
  • Természeti vagy egyéb terület-specifikus hátrányok kompenzációja. Természeti vagy egyéb jellegű hátrányok kapcsán, hektár alapon, évente adható támogatás. A meghatározott bio-fizikai paraméterek alapján lehatárolt területek jogosultak a támogatásra.
  • Bizonyos kötelező előírásokból származó, területspecifikus hátrányok kompenzációja. Területspecifikus hátrányok kapcsán a gazdálkodóknak, erdőtulajdonosoknak és földterületek más használóinak nyújtható támogatás. A hátránnyal rendelkező területek meghatározásakor bevonhatók a Natura 2000, az európai uniós irányelvek alapján kijelölt erdőterületek, az egyéb behatárolt természetvédelmi területek, valamint a vízgyűjtő-gazdálkodási tervekben foglalt mezőgazdasági területek. A kifizetés a lehatárolásból adódó kompenzációra szolgál.
  • Kockázatkezelési eszközök. Kötelezően programozni kell legalább egy kockázatkezelési eszközt, azonban nincs minimum forráskövetelmény. Az eszköz biztosítási díjakhoz vagy kölcsönös kockázatkezelési alapokhoz való pénzügyi hozzájárulást jelent.
  • Együttműködések támogatása. Legalább két szervezet bevonásával létrejövő, a különböző együttműködési formák ösztönzését támogató intervenció. Szélesebb körre kiterjedő támogatásokat kell ebbe a beavatkozásba érteni. A LEADER, az Európai Innovációs Partnerség, a Rövid Ellátási Láncok (REL) támogatása, a Termelői Csoportok (TCS) támogatása, Minőségrendszerek támogatása, Mobilitás támogatása és Okos Falvak támogatása is ide tartozik.
  • Mezőgazdasági tudás- és információcsere támogatása. A beavatkozás a széleskörű tájékoztatás, tudásátadás támogatására irányul, és az információs tevékenységekhez kapcsolódó költségek maximum 75%-áig lenne nyújtható, megfelelő indokolás mellett.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo