Tavaly a rádiók nem szolgáltattak reklámbevételi adatokat a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) a rádiós piacon történt átalakulások miatt. Így a 2009-es összegzés csak a televíziókra terjed ki.
A 2009. évi televíziós "reklámtorta" az elektronikus médiumok reklámokból befolyt tényleges, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgynevezett "net-net" árbevételét tükrözi. A "reklámtorta" adatszolgáltatói között a Magyarországon reklámot értékesítő magyar nyelvű televíziós csatornák csaknem mindegyike megtalálható, összesen 44 adó, amely az össznézettség 89,5 százalékát fedi le.
60 milliárd alatt
Az összesítés szerint 2009-ben a televíziók reklámszpotokból származó összbevétele 59,95 milliárd forint volt, ami 16 százalékos csökkenés 2008-hoz képest. Az országos földi sugárzású televíziók reklámbevételei 2009-ben 48,1 milliárd forintot tettek ki, az egyéb tematikus televíziók reklámbevétele pedig mintegy 11,85 milliárd forint volt.
A csökkenés az országos földi sugárzású tévék esetében 20,85 százalékos 2008-hoz képest, míg az egyéb tematikus televíziók esetén 10,4 százalékos növekedést tapasztaltak.
Málnay B. Levente, a MEME elnöke ennek kapcsán megjegyezte: a 2008-as adatszolgáltatáshoz képest idén jóval több tematikus csatorna járult hozzá az adatok közléséhez, ami a piaci szegmens megerősödését jelzi. Hozzátette: a 10,4 százalékos bővülés nem feltétlenül a bevételek növekedését jelzi, inkább az adatszolgáltatók nagyobb számát. Tavaly a nem szpotjellegű (szponzorációs) bevételek 28,8 százalékkal estek vissza, 2,5 milliárd forintra.
Nézettség 50 százalék alaatt
A MEME elnöke megjegyezte, hogy a reklámbevételi adatok visszaesése nagyjából a várakozások szerint alakult, a gazdasági válság hatásaival az egyesület kalkulált. Málnay szerint a három országos televíziós csatorna nézettsége 50 százalék alá csökkent, ennek ellenére még mindig a reklámbevételek nagy többségét ezek "szívják fel". Az egyesület szerint föllendülés csak a krízis elmúlása esetén várható.
A MEME, amely az elektronikus média legnagyobb képviselőit tömörítő egyetlen szervezet, ötödik alkalommal publikálta az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott adatok alapján. A műsorszolgáltatók eredményeit az Ernst and Young gyűjtötte és összesítette.