Az elnök a másodfokú ítéletig továbbra is szabadlábon maradhat - az engedélyt a bíróság a dél-koreai nemzetgazdaság érdekével indokolta -, és teljes ellenőrzést gyakorol a vállalat fölött. A cégcsoport elnökét korrupcióval, közelebbről azzal vádolták, hogy több mint 100 milliárd vont (85 millió euró) terelt a vállalati vagyonból egy megvesztegetési alapba, amelyből kijárókat pénzelt és saját számlára is költött.
A 68 éves Csungot tavaly áprilisban vették őrizetbe, júniusban egymillió dollárt érő óvadék ellenében szabadon bocsátották. Az ügyészség hat év szabadságvesztést kért, a védelem figyelmeztetést szeretett volna elérni, a vádlott érdemeire és rossz egészségi állapotára hivatkozva. A cégelnök maga elismerte vétkességét, bocsánatot kért és enyhe ítéletben reménykedett, mert - mint mondta - szeretné elérni munkája célját: a világ ötödik számú autógyárává emelni a Hyundait.
A Hyundai - a hozzá tartozó Kiával együtt - a nagyságra hatodik autógyárcsoport a világon, és 2010-re az első öt közé akarnak kerülni. A bíróság részben elfogadta az érvelést: az ügyészség és a védelem kérései között középen kiszámolt ítéletet azzal indokolta, hogy noha kétségtelenül bűncselekmény történt, tekintetbe kell venni Csung kiemelkedő hozzájárulását Dél-Korea gazdaságának fejlődéséhez.
Csung Mong Ku a legidősebb még életben lévő fia Csung Ju Jungnak, aki 1947-ben a Hyundai csoportot, majd 1967-ben a Hyundai Motor autógyárat alapította. Csung Mong Ko 1999 óta vezeti a Hyundait, addig a nagybátyja, Csung Sze Jung volt az elnök.
Mindazonáltal az ítélet a Dél-Koreában ilyen esetekben szokásosnál kissé erősebb: 2004-ben a bíróság háromévi felfüggesztett börtönre ítélte például a legnagyobb dél-koreai olajfinomító, az SK Corp. vezérigazgatóját, azért, hogy továbbra is be tudja tölteni fontos állását.
A Hyundai Motor Co. adózott eredménye tavaly 35 százalékkal 1,526 billió vonra csökkent. Az üzemi eredménye 10,8 százalékkal 1,234 billió vonra apadt, a bevétele 0,2 százalékkal 27,335 billió vonra fogyatkozott. Az eladott járművek száma 5,3 százalékkal 1,611 millióra esett. A visszaesést a nyersanyagköltség növekedésével, a sztrájkmozgalommal és az új modellek fejlesztési költségeivel indokolták. Az idei tervük 1,715 millió jármű eladása, 6,5 százalékkal több a tavalyinál. A bevételben 13,9 százalékos növekedést terveznek, 31,134 billió vonra.