A Malév 2004 február 1-től "repülőjegy kiállítási díj" címen minden repülőjegy megvásárlása után plusz költséget számított fel az utasoknak. A jegykiállítási díj a jegyirodákban egységesen minden repülőjegy után - a turista és a business osztályra szóló jegyek után is - 5500 forint, online jegyrendelésnél pedig 1000 forint volt.
Külön díj a semmiért
Mivel a szolgáltatás tárgya a légi személyszállítás, tehát az, hogy a fogyasztót egy meghatározott összegért elviszik egy meghatározott helyre, így a jegy kiállítása nem külön szolgáltatás, hanem a szolgáltatás része, egyben a jogszabályok szerint a légitársaság kötelessége, azért külön díj nem számítható fel. A Malév tehát, ahogyan azt a Fővárosi Bíróság 2005 október 24-én kelt ítélete is kimondja, tisztességtelen szerződési feltételt szabott meg, amely a fenti ítéletnek megfelelően minden szerződő félre nézve érvénytelen.
A jogerős ítélet ellenére az ügy továbbra sem rendeződött a fogyasztók érdekeinek megfelelően: a Malév a 2004 június 8. és 2006 február 8. közötti időszakban a kifizetett jegykiállítási díj újabb vásárlásnál történő beszámítását, illeti törzsutas pontra való beváltását ugyan lehetővé tette, ám a jegykiállítási díj ellenértékét az utasok nem kaphatták vissza. 2006 február 8-tól pedig már "jegykezelési költség" címen fizetteti ki az utazókkal a Malév a korábbi jegykiállítási díjnak megfelelő összeget minden kiállított repülőjegy után.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége álláspontja szerint függetlenül attól, hogy jegykiállítási- vagy jegykezelési költségnek nevezi el, a Malév jogellenesen jár el, amikor plusz szolgáltatás nyújtása nélkül számít fel költséget az utazóknak olyan tételért, amely az általa nyújtott szolgáltatásnak magától értendően részét képezi.
Fizesse vissza
A FEOSZ ezért arra kéri a bíróságot, hogy mondja ki: a jegykezelési költség kifizettetése tisztességtelen szerződési feltétel, továbbá, hogy a jegykiállítási, majd jegykezelési költségként beszedett összegeket a Malév köteles az utasoknak készpénzben visszafizetni, amennyiben rendelkeznek az eredeti számlával, illetve nyugtával, valamint a repülőjeggyel, és nem fogadják el a légitársaság más módon történő teljesítését. Az ügy kapcsán a FEOSZ a közérdekű kereset mellett a Gazdasági Versenyhivatalnál is bejelentéssel él a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt.