A magyar kis és középvállalkozások (kkv) munkatársainak több mint a fele szerint javítana cégük ügyfeleinek kiszolgálásán illetve növelné az ügyfelek elégedettségét, amennyiben a társaság befektetne a legújabb IT technológiákba. Egynegyedük úgy véli, a munkatársak produktivitásán látszódnának azonnal a beruházás eredményei – derül ki a Microsoft megbízásából, negyedik alkalommal elkészített európai kkv felmérésből. Az ezredforduló utáni legnagyobb kkv-kutatás során a kontinens 16 országában tárták fel miként alkalmazzák a korszerű technológiát a munkahelyükön, az otthonukban és minden más helyen a kkv-k munkatársai.
A felmérés során a munkavállalóknak mindössze 17 százaléka mondta azt, hogy vállalata, „szinte” papírmentesen működik, sok online és automatizált folyamatot működtetve. A válaszadók 41 százaléka szerint éppen zajlik a munkafolyamatok továbbfejlesztése az internetes technológia alkalmazásával. Ezzel szemben a dolgozók közel harmada (31 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy még mindig sok papírt használnak, és elsősorban offline folyamatokat működtetnek. A lemaradás mértékét mutatja, hogy a magyar munkavállalók 79 százaléka szerint azért érdemes az irodában dolgozni, mert a távoli munkavégzésnek nincsenek meg a feltételei, míg Európában csak a munkavállalók 59 százaléka vélekedik így.
A magyar munkavállalók 29 százaléka használja a saját mobil telefonját munkára, és csupán 16 százalék kapott vállalati okostelefont. A nagy többség helyhez van kötve Magyarországon: 54 százalékuk a munkaadó tulajdonában lévő asztali számítógépet, 26 százalékuk pedig – szintén a munkaadó által biztosított – laptopot használ a napi munkához. A tablet munkahelyi alkalmazása egyáltalán nem jellemző Magyarországon (9 százalék említette csupán), miközben az Európai átlag ennél jóval magasabb (22 százalékos). Az eszközök használatában az olasz kisvállalkozások alkalmazottjai mutatták a legnagyobb rugalmasságot: közel egyötödük (19 százalék) használ négyféle eszközt (asztali számítógépet, laptopot, okostelefont és tabletet is) a munkája során, ám a görög (17 százalék), a spanyol (15 százalék) és a svájci (15 százalék) munkavállalók körében is jóval elterjedtebb ez, mint általában. A csehek (5 százalék) és a magyarok (4 százalék) körében a legkisebb a valószínűsége mind a négy eszköz együttes munkahelyi használatának.
„Most már a kis és közepes cégek életében is megjelentek azok az igények, amelyek a felhőtechnológia alkalmazását teszik szükségessé” – emelte ki Vass Gábor. A Microsoft vállalati és partnerkapcsolati üzletág igazgatója úgy véli, a költséghatékonyság mellett a mobilitás iránti igény is egyre magasabb, hiszen a munkatársaknak szükségük van arra, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről könnyedén elérjék a munkájukhoz szükséges dokumentumokat és alkalmazásokat.
A felmérés szerint ma a többség e-mailben hazaküldi a munkát, majd beküldi a céghez az eredményt, míg tízből csak ketten használnak az azonnali megosztást is lehetővé tevő felhőszolgáltatásokat. Pedig ezek előnyei kézzelfoghatóak. Az építési generálkivitelezéssel foglalkozó Merkbau Kft. például a SharePoint Online alkalmazás segítségével nem csak jól tervezhetővé, átláthatóvá és ellenőrizhetővé tette munkafolyamatait, de a „felhőbe költöző” projektdokumentáció bárhol és bármikor elérhetővé vált a munkatársai számára. Ezért ma már nincs szükség levelezgetésre, telefonálgatásra ahhoz, hogy a legaktuálisabb dokumentumokat a dolgozók elérjék. Így sikerült jobban bevonni a közös munkába a távol, például Németországban dolgozó kollégákat is.