Akik még nem tanultak az interneten, azok között 52 százalék vagy csak idegen nyelven, vagy egyáltalán nem talált az érdeklődésének megfelelő tananyagot – többek között ez derült ki az MCC és a Webuni online oktatási platform 600 fő megkérdezésével készített online felméréséből. A válaszadók 10 százalékát az online tartalom ára tartotta vissza, 35 százalékuk pedig még bizalmatlan az elektronikus tanulással kapcsolatban, és csak a hagyományos „papír alapú” oktatásban hisz.
„Az internet gyorsulásával és az okoseszközök terjedésével párhuzamosan egyre több online képzést hirdetnek meg a világban, és jelentősen növekszik az igény az elektronikus oktatás iránt. A tendencia hazánkban is érezteti hatását, ám nálunk egyelőre az online tartalmak nem minden esetben felelnek a tanulók elvárásainak, több magyar nyelvű és magas minőségű tananyagra van szükség” – mondta a kutatás eredményeit értékelve Szalai Zoltán, az MCC igazgatója. Hozzátette: még mindig érezhető némi bizalmatlanság az online oktatással kapcsolatban, ám ez az 1970-es évek vége után született Y- vagy Z-generáció tagjai körében már egyáltalán nem jellemző.
Nyelvet vagy hobbit
A válaszadók több mint kétharmada, 69 százaléka idegen nyelvet tanulna az interneten, 60 százalékuk valamilyen szabadidős tevékenység fortélyait sajátítaná el, például varró-, virágkötő vagy sakktanfolyamra jelentkezne, 58 százalékuk pedig számítógépes ismereteit bővítené. Az online képzések iránt érdeklődők nagyjából fele, 49 százaléka önfejlesztő tréningen, 34 százalékuk a munkájukhoz szükséges továbbképzésen venne részt. A felmérésből az is kiderült, hogy a tanulni vágyók a tananyag megbízhatóságát, a korábbi diákok véleményét veszik figyelembe az online képzés kiválasztásakor, de határozott elvárás az is, hogy a tanfolyam ára legalább 50 százalékkal legyen olcsóbb, mint a fizikai találkozásokon alapuló személyes oktatásé, valamint hogy a tartalom az okostelefonokon, tableteken is elérhető legyen.
Sok a zárt képzés
A kutatás felmérte a hazai e-learning-piacot is, ahol jelentős részben nagyvállalatok, multinacionális cégek nyújtanak képzéseket, amelyek zártak, vagyis csak az alkalmazottak számára elérhetőek, és többnyire kötelezőek is; ilyenek lehetnek például a szakmai továbbképzések vagy a humánerőforrás-tréningek. Fontos szereplők továbbá az egyetemek és a főiskolák, amelyek rendszerint egy online felületet tartanak fent, ahol a diákok rendelkezésére bocsátják a tanulmányaikhoz kapcsolódó tananyagot, az előadások vázlatát vagy a kötelező olvasmányokat, elektronikus formában.
Modern módszerek
A nyitott online oktatás példái az úgynevezett „Youtube-szakértők”, akik a legnagyobb videómegosztó oldalon teszik közzé előadásaikat; komoly hátránya ezeknek, hogy a felhasználónak nagyon nehéz rátalálnia a megfelelő tananyagra, valamint nincs garancia a tartalom frissességére és hitelességére sem. Egyre népszerűbbek manapság a „Skype-sulik” is, amikor a tanárok a videóhívásokra specializált oldalon adják át tudásukat a diákoknak, sok esetben óradíjas rendszerben. Végezetül külön csoportot alkotnak az innovatív nyelvoktató honlapok, amelyek tematikusan teszik elérhetővé a tananyagot, és saját fejlesztésű elektronikus kiadványokat, munkafüzeket és tankönyveket is kínálnak, természetesen pénzért.
„A hazai e-learning oktatás többnyire még csak egyszerű tartalommegosztás, vagyis nem más, mint hogy a tanulók szabadon hozzáférhetnek bizonyos szövegekhez vagy videókhoz az interneten. A valódi oktatás, azaz a tanárok és a diákok interakciójára épülő minőségi képzések még csak kis számban vannak jelen, ám a nemzetközi tendenciákkal egyezően minden bizonnyal a számuk jelentősen emelkedni fog a jövőben” – véli Szalai Zoltán.