Mercedes-Benz A 200: a kiscsillag

2019. február 24. vasárnap - 07:30 / Demcsák Gergely
  •    

A Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz A osztály a piac egyik legfejlettebb kompakt modellje, a csillagos márkánál az új, high-tech vonalat képviseli. Az autó a fiatalokat szólítja meg, formáját és menettulajdonságait tekintve is dinamikus, már az alapmotorral is rendkívül jól megy.

Az A osztály 1997-ben az első Mercedes modell volt a márka számára addig szűz területnek számító kompakt kategóriában. A magas építésű A osztály mindössze 3,6 méter hosszú volt, ám ahhoz képest igen tágasnak bizonyult. 2004-ig 1,1 millió darabot adtak el belőle, míg a második nemzedékből valamivel kevesebbet, egymilliót. 2012-ben a már hagyományos felépítésű harmadik generációs modell hozott formailag gyökeres változást, és a tavaly bemutatkozott negyedik generáció is ezt, a fiatalos, dinamikus irányvonalat viszi tovább.

Kép: PP, Fotó: Archív

Kép: PP, Fotó: Archív

Érzelmes és sportos formanyelv

A CLS modellel bevezetett kategória autóinak hossza meghaladja a 4,4 métert, de a megnövelt tengelytáv és az átdolgozott karaktervonal miatt optikailag még hosszabbnak hat. Az általunk tesztelt modell a kategória legáramvonalasabb autója: az alaktényezője csupán 0,25. A motorháztető az elődmodelléhez képest előrefelé jobban lejt, a keskeny LED-es fényszórókkal együtt szúrós tekintetet létrehozva. Az A osztályhoz akár 19 colos kerekek is kérhetők. A tesztautó 16-os téli szettje mulatságosan kicsinek tűnt a kocsihoz képest, viszont pozitívan hatott a menetkomfortra.

Beülve az autóba meglehetősen rendhagyó kép fogad bennünket. A dizájn és a kezelési koncepció egyedi, a kompakt mezőnyben még csak ehhez hasonlóval sem lehet találkozni. A széles képernyős, digitális cockpit alapfelszerelés. Három konfigurációban választható, a tesztautóban két 26 centiméter átmérőjű képernyőt illesztettek össze. A kétlépcsős műszerfalon a turbinaoptikájú szellőzőrostélyok a sportos összhatást erősítik. A két képernyő tartalma testre szabható, a fő műszeregység a kormánykerék bal, míg a jobb oldali kijelző a jobb füléről vezérelhető.

IMG_4685

Mesterséges intelligenciával felszerelve

A vezérlőkkel rengeteg mindent lehet szabályozni, sajnos leginkább érintésérzékeny felületekről, ami nem a legkényelmesebb, és sokszor pontatlanul működik, elvonva a vezető figyelmét az útról. Emellett a kategória egyik innovációjaként a beépített mesterséges intelligencia is használható. A „Hey Mercedes!” felszólítással a hangutasításos rendszerben találjuk magunkat. A rendszer egyelőre nem tud magyarul, és jelenleg azokat a funkciókat képes ellátni, amelyek nem igényelnek online kapcsolatot, amúgy remekül működik. Az új A osztály egyértelműen az okoseszközöket készségszinten kezelő Y generáció autója, digitális kezelési koncepciójával, temérdek funkciójával és beállításával valóságos Kánaán, de érdemes, amit lehet, indulás előtt testre szabni.

Meglátásom szerint még mindig a tekerő/nyomógombos megoldás a legjobb egy autóban.

Kívül-belül tágasabb

Mercedes E-osztály: a meseautó
Szemrevaló kocsi az új Mercedes E-osztály, a kupé változat pedig egyenesen szívdöglesztő. Lebilincselő külsejéhez csodálatos belső tér és selymesen duruzsoló hathengeres motor párosul, ami azt eredményezi, hogy a luxuskupék mezőnyében ma nem találni vonzóbbat az E-kupénál.

Az A osztály helykínálat terén is nagyot lépett előre, elöl kevésbé passzentos, és immár hátul sem büntetés tartózkodni. Van elegendő láb- és fejtér hátul is, emellett a be- és kiszállás is könnyebb. A csomagtér is bővült, mégpedig 29 literrel, így már 370 literes. A két részre osztott hátsó lámpatesteknek köszönhetően a nyílás 20 centiméterrel szélesebb, miközben a csomagtérpadló 11,5 centiméterrel hosszabb. Az anyagminőség és az összeszerelés is elsőrangú, ami egy Mercedestől elvárható. Emellett prímák az ülések, s a vezetői pozíció is komfortosan testre szabható.

A Mercedes-Benz A 200-ban – nevével ellentétben – nem 2 literes benzinmotor teljesít szolgálatot, hanem csupán egy 1,33 liter lökettérfogatú, a Renault-val közösen fejlesztett egység, amit például a Nissan Qashqaiba is beépítenek. Az apró benzines remek darab, a kompakt Mercedesben is megállja a helyét, sőt, nem várt dinamizmussal mozgatja azt. 163 lóerőt és 250 newtonmétert tud, és mindössze nyolc másodperc alatt gyorsít százra. Ereje és rugalmassága minden helyzetben meggyőző, s a fogyasztása is visszafogott. Ám méltatlanul hangos, 3500-as fordulatszám fölött nagyon lármázik, ráadásul a hozzá kapcsolt új, hétfokozatú dupla kuplungos váltómű sem a legkifinomultabb. Nehéz például rántás nélkül elindulni, a gázpedál lenyomása csak kis idő elteltével vált ki reakciót, akkor viszont vehemenset. Hidegben a fokozatváltások is darabosak lehetnek.

Az új Mercedes-Benz A osztály a piac egyik legszebb és legfejlettebb modellje, tömve csúcstechnológiás berendezésekkel és biztonsági rendszerekkel. Kecskeméten gyártják, de kifejezetten drága autó, az extrákkal növelt ára pedig a jól felszerelt középkategóriás modellek mezőnyébe emeli.

Mercedes-Benz A 200
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 4419/1796/1440/2729 mm
  • Hengerűrtartalom: 1332 cm3
  • Teljesítmény: 120 kW/163 LE 5500 ford./percnél
  • Nyomaték: 250 Nm 1620 ford./percnél
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 8 mp
  • Csúcssebesség: 225 km/óra
  • Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 6,7/4,4/5,6 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
  • Üzemanyag: 43 liter
  • Saját tömeg: 1375 kg
  • Csomagtér: 370/1210 liter
  • Alapár (A 200 7G-DCT): 10 325 000 forint
  • Tesztautó ára: 13 112 750 forint