Minden, ami repül – kérdés, kinek telik rá

Jó száz éve ígéri a repülő autókat a sci-fi irodalom, de kísérleteknél tovább nem jutottak. Napjainkra a technológiai alap már készen áll, sőt: az Uber 2023-ra ígéri repülő taxijait Amerikában, amelyeket a Bell helikopter-gyártóval fejleszt.

Az elmúlt évtizedek kísérleteinél hagyományos autókarosszériákra erősítettek légcsavart. Napjainkban függőleges irányban felszálló, tehát helikopterjellegű „légi személyjárművekkel” kísérleteznek. Az Airbus Vahana néven készít elő ilyet, a Toyota egy leánycége, a Cartivato, Sky Drive néven kívánja forgalmazni, míg a Google Kitty Hawk-ja vízről tud majd felszállni. Aeromobil 4.0 néven készül repülő autó Szlovákiában, de dolgoznak ilyen járművön Szlovéniában is.

Az Uber helitaxija
Kép: wired

A legtávolabb eddig az Uber látszik eljutni, amely még 2017-ben szerződött a Bell helikopter-gyártóval légi taxik kifejlesztésére – mégpedig önvezérlőkre, pilóta nélkül. Indokolás: a légi balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, így az önjárók biztosak lesznek – ugyanakkor csak személyzet nélkül lehetnek gazdaságosak. A Bell egyébként a tavalyi elektronikai világkiállításon, a CES-e, már bemutatta Nexus nevű légi taxiját, amelyet 6 forgószárny emel a magasba. Öt személy fér el benne, a vezetővel együtt, de alkalmassá tehető automata repülésre is.

A fejlesztés egyik fő gondja az akkumulátor. A kerozin adott súlyból 14-szer annyi energiát ad, mint

Rövidesen indul az Uber helitaxija
A repülő autó régi álom, de az amerikai Bell helikoptergyár és az Uber azt ígéri: a 2020-as expón, Dubajban, már kipróbálhatjuk a repülő taxikat.
amennyi az akkukból származik. Az utóbbiak méreteit, súlyát évente átlag 5 százalékkal sikerül csökkenteni, így konzervatív becslések szerint is a század közepére rendelkezésre állhatnak a „repülő autókat” meghajtó telepek.

Nyílt kérdés még persze, hogyan fogadják majd azokat az emberek. Tekintettel arra, hogy a nemrég megjelent önjáró autókat is sok bizalmatlanság kíséri, és vannak, akik lelövik a drónokat...

Változhat mindenesetre a helyzet, ha megjelennek az új járművek, amelyek lehetővé teszik, hogy az ember akár egy viszonylag távoli településről rövid idő alatt eljusson munkahelyére, majd haza – ami egész vidékek élet- és településformáját változtathatja meg. Az álom viszont, hogy a ház előtt áll a repülő autó, a leggazdagabb emberek álma marad, olyan költségekkel jár. A nagy többségnek be kell majd érnie a „közösségi közlekedéssel” a levegőben.

(Forrás: Medium)

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo