Hogyan jöjjünk ki jól kollégáikkal? Ez a módszer segíthet

Nem könnyű feladat megtalálni a számunkra leginkább megfelelő munkahelyet és munkakört, igazán szerencsés, aki ez hosszabb-rövidebb idő alatt, de megvalósítja. Ahhoz, hogy minél kevesebb sikertelen próbálkozást kelljen átélnünk, több időt és figyelmet kell fordítanunk saját magunk és az igényeink megismerésére. Ha olyan feladatkört kell ellátnunk, ami személyiségünkkel, habitusunkkal nincs harmóniában, a munkába járás terhekkel teli, a munkavégzés pedig stresszes lehet.

(Fotó: Pixabay)

Bizonyára sokan érezték már, hogy beszélnek valakivel, és egyszerűen nem értik meg egymást, vagy a másik fél túl agresszíven mondja csak a magáét, vagy épp túl lassú, és mindenben akadékoskodik. Az efféle problémák hátterében legtöbbször a kommunikációs viselkedési stílus (DISC) különbözősége áll.

„A viselkedési stílusunk határozza meg, hogyan kezeljük a kihívásokat, a problémákat, és szintén ettől függ, hogy tudunk-e, és ha igen, hogyan tudunk másokra hatást gyakorolni. Megmutatja a tempót, ahogy reagálunk a körülöttünk lévő dolgokra, valamint a szabályokkal kapcsolatos hozzáállásunkat” – avatott be Marjai Viktor, az irodista.hu blog és a Főnökkezelési kézikönyv szerzője, kommunikációs viselkedés stílus szakértő, DISC tanácsadó.
A megismerés megértéshez vezet

A DISC mozaikszó négy szóból tevődik össze, amelyek egy-egy viselkedéstípust jellemeznek. A domináns (dominance) piros, erős akaratú, határozott és független. Szereti a hatalmat és a tekintélyt, akkor érzi jól magát, ha ő irányít. Ebbe a csoportba tartoznak a menedzserek, az értékesítők, az ügyvédek és a vállalkozók, nagyjából a lakosság 10 százaléka.

Az ismerkedő (influence) sárga, a tipikus optimista. Beszédes, nyitott és barátságos. Ők többnyire újságírók, marketingesek, designerek vagy trénerek. Az emberek 27 százaléka tartozik ebbe a csoportba.

A szilárd (steadiness) zöld, tipikusan jó hallgatóság, türelmes és készséges, figyelmes másokkal. Pontosan ellátja a feladatát, szereti a biztonságot és az állandóságot. Ideális munkakör zöldeknek a pszichológus, a tanácsadó, a call center munkatárs, a SEO-elemző. Az emberek 44 százaléka tartozik ide.

A kompetens (conscientious) kék színű, szabálykövető, precíz, rendszerető. Gondos, alapos munkát végez, szereti a szabályozott körülményeket. Ők főként mérnökök, könyvelők, kontrollerek, fejlesztők. A csoportba a lakosság 19 százaléka tartozik.

„Egyik kommunikációs stílus sem jobb vagy rosszabb a másiknál, csupán az indulatrendszere, a motivációi, az érdeklődése, a reakciói különbözőek. Akié nem hasonlít a miénkhez, azt nem értjük vagy félreértjük. Az emberek 80 százalékánál 2 szín keveredik, 15 százalékban keveredik 3 szín, és csupán 5 százalék egyszínű” – ismertette Marjai Viktor.
A vírushelyzetet is különbözőképpen éljük meg

A kapcsolatorientált személyiségű emberek (zöldek és sárgák) nehezen viselik, hogy el vannak szigetelve másoktól. Minden bizonnyal a sárgák voltak azok, akik amint lehetett, visszamentek dolgozni az irodába. A hatalmi helyzetbe vágyó, extrovertált egyéniségek (pirosak) számára az jelent nehézséget, hogy elveszítették a kontrollt azáltal, hogy nem látják munkavégzés közben kollégáikat, beosztottaikat. Ők folyamatos meetingekkel, állandó levelezéssel igyekeznek ezt a hiányérzetet kompenzálni. A home office-t az introvertált, csendre és békére vágyó emberek (kékek) viselik a legjobban, őket az sem zavarja, ha a nyugalmukért cserébe többször annyit kell dolgozniuk, mint korábban.

„A jövőben valószínűleg a hibrid működés, azaz az irodai és az otthoni munkavégzés megosztása lesz jellemző a multikánál, ahol a bent eltöltött idő ad teret a kapcsolatépítésnek, az információk személyes átadásának, begyűjtésének, és a tényleges, hatékony munka otthon zajlik majd” – vetítette előre a szakember.
Út a sikerhez

Marjai Viktor 14 év alatt 8 különböző munkahelyen fordult meg, volt köztük kisebb és egészen nagy vállalat is, magyar és külföldi tulajdonú egyaránt. Átlagosan 1,5 évente kellett egy új céget megismernie, egy új munkakört kiismernie.

„Ez alatt az idő alatt sokat tanultam, sokat fejlődtem, még annál is többet hibáztam, és vannak olyan dolgok, amiket, ha ma kezdeném el, biztosan másképp csinálnék. Többek között erről szól az irodista.hu blog, hogy szerintem mik azok a dolgok, amiket érdemes megtanulni, és milyen hibákat lenne célszerű elkerülni” – írja a szerző, aki azt is elárulta, hogy a blog 2018-as indulása után fél évvel találkozott a DISC módszerrel, amely elhozta számára azt a felismerést, hogy miért nem érezte jól magát a multiknál, miért nem tudott megmaradni hosszabb ideig egy helyen. Ekkor határozta el, hogy magas szintre képezi magát a témában, hogy a blogírás mellett tanácsadóként is átadhassa tapasztalatait a hasonló problémákkal küzdőknek.

„Az egyik legkritikusabb és egyben legfontosabb munkahelyi kapcsolat a főnök-beosztott viszony. Ha megértjük egymás alapvető működését, hatékonyabban tudunk egymással kommunikálni, együttműködni, ami a sikerünk mellett a jó közérzetünkhöz is nagyban hozzájárul.”
 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo