Alagúton közelíthetjük meg a sarkvidéket

Vasútvonal épül az északi Jeges-tengerig, a Szuezi csatorna helyett arra járhatnak majd a teherhajók. Párhuzamosan az észt fővárost alagúttal kötik össze Helsinkivel, így kiépül az összeköttetés az EU és a sarkvidék között.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A finn és a norvég kormány tervei szerint vasútvonal épül az észak-finnországi Rovaniemi, Lappföldnek a Sarkkör közelében fekvő főváros és a Norvégia északkeleti csücskén, az orosz határ közelében fekvő kikötőváros, Kirkenes között.

Kép: Pixabay

Az 500 km hosszú vonal az első vasúti összeköttetés lenne az EU és a sarkköri övezet között. (Norvégia nem tagja az Uniónak). A vonal költségeit 3.6 Mrd. euróra becsülik és 10 éves munkával 2030-ra készülhet el. Párhuzamosan tervezik a Tallint, az észt fővárost Helsinkivel összekötő alagutat, így a Baltikum is rácsatlakozhatna az új vasúti összeköttetésre.

Jégtörő se kell már az Északnyugati-átjáróhoz
Először kelt át teherhajó az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül. Az Északi-sark olvadó jégmezői számos új tengeri útvonalat nyitottak meg a kereskedelmi hajózás előtt a térségben az elmúlt években.
A projektet az is indokolja, hogy a klímaváltozás következtében a Jeges-tenger mind hajózhatóbbá válik. Egy óriás orosz gázszállító tavaly 19 nap alatt tette meg az Oroszország északnyugati szeglete és Dél-Korea közötti 11.000 km-es utat úgy, hogy nem volt szüksége jégtörő hajóra.

A szokásos útvonal, a Szuezi csatornán át, éppen kétszer olyan hosszú, 22.000 km. A csatornán évente 18.000 hajó halad át, az északi útvonalon még sokkal kevesebb. A fő ok a hiányzó infrastruktúra, az orosz partokon nincs megfelelő kereső és mentőszolgálat. Az új vasútvonal lökést adhat az északi hajózási út további kiépítéséhez.

(Forrás: Deutsche Wirtschaftsnachrichten)

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo