Tonnánként 27 ezer forintból kivonják a levegőből az üvegházgázokat

A karbon megkötés technológiai megoldásai eddig túl költségesnek bizonyultak ahhoz, hogy globális méretekben bevethessük a klímavédelem érdekében. Egy új megoldás azonban gazdaságossá teszi az üvegházgázok kiszívását a levegőből, tonnánként 92-232 dollárért. Az eljárást kidolgozó kanadai cégbe Bill Gates is befektetett.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkennie kellene civilizációnk szén-dioxidkibocsátásának, de igazából még arra a pályára sem álltunk be, ami a dekarbonizáció felé vezet, hogy teljesíteni tudjuk a párizsi klímaegyezmény vállalásait, vagyis 1,5 Celsius-foknál állítsuk meg a globális felmelegedést az ipari forradalom előtti klímához képest.

Egyes szakértők úgy vélik, hogy annyi üvegházgázt okád magából civilizációnk, hogy ezt a felmelegedést rövid időn belül elérjük, majd túllépjük. Ezért lenne elengedhetetlen, hogy a szén-dioxidot közvetlen a levegőből szívjuk ki - ha már a kibocsátást nem tudjuk kellőképp mérsékelni.

A karbon megkötés a technológiai eszközeivel magától értetődő felvetés: miért nem vonjuk a levegőből szén-dioxidot és tároljuk valahol? A legtöbb nyilvánosságot az a megoldás kapta, amellyel a gyárak kéményei által eregetett szennyező anyagokat préselték volna a föld alá - azokba az üregekbe, melyekben korábban földgáz volt. (Persze felmerültek ezzel kapcsolatban szeizmikus kockázatok, hogy földrengéseket indukálhat, erről napvilágot láttak pro és kontra vélemények is.)

Jóval olcsóbb, mint gondolták?

A technológia azért nem terjedt el, mert túl drága volt és túl energiaigényes. Korábban úgy becsülték, hogy 1000 dollár (282 587 forint) körül alakulhat a költség tonnánként, ám az Amerikai Fizikusok Társasága egy 2011-ben kiadott tanulmányban pedig a 600 dolláros (169 568 forint) költségvonzatot is elérhetőnek tartotta. Tulajdonképpen ez volt a halálos döfés a karbonmegkötés, mint innovációs irányvonal számára. Utána elapadtak a befektetések.

Így néz ki a kanadai Carbon Engineering Ltd karbonelszívó berendezése
(Fotó: YouTube/Carbon Engineering)

Most azonban egy új technológia 94-232 dollár (26 565-65 567 forint) közé hozza le a költségszintet, melyet a kanadai Carbon Engineering Ltd. fejlesztett ki, melynek alapítója David Keith, a Harvard University kutatója.

A Calgaryban működő startup 2015 óta már teszteli a módszert, egy pilot üzeme a British Columbiában lévő Squamishben működik, eszközeikkel a karbonkivonás volumene napi egy tonna CO2. A vállalkozásba befektetett Bill Gates is. Az amerikai Energiaügyi Minisztérium (US DoE) is rakott pénzt az üzembe.

Lehet, hogy CO2-elszívó autók furikáznak majd az utakon?
(Fotó: YouTube/Carbon Engineering)

Igaz, a cég innovációjáról szóló -és 94-232 dolláros költséget beharangozó- tanulmányt társszerzőként jegyző Howard Herzog, az MIT professzora is szkeptikus az anyagiakat illetően. Szerinte előfordulhat, hogy a vállalkozás pluszköltségekbe ütközhet majd, ahogy nagyobb üzemet épít, s a végső kalkuláció a becsült összeg többöszörösét hozhatja ki.

Herzog úgy véli, alapelv, hogy amíg egy üzem nincs felépítve nagy méretben, vagyis az eljárás megvalósítása nem lépte túl a pilot fázist, a valós költségvonzat nem állapítható meg teljes biztonsággal.

Melléktermék: mesterséges üzemanyag

Az eddig 30 millió dollárnyi befektetést összeszedő Carbon Engineering innovációja a karbonmegkötésben az, hogy a levegőből kivont szén-dioxidból szintetikus üzemanyagot hoz létre hidrogén hozzáadásával. Ennek az üzemanyagnak az előállítása azonban drágább, mint a hagyományos fosszilis üzemanyagoké, ezért csak olyan piacokon maradhat talpon, ahol valamiféle állami támogatásban részesül - ott viszont nyereségessé teheti magát a karbonkivonási technológiát.

Így nézne ki a módszer ipari méretű alkalmazása.
(Fotó: YouTube/Carbon Engineering)

Ha ténylegesen hatékony globális megoldássá kívánjuk tenni a karbon kivonást, akkor Herzog szerint a szén-dioxidot állandó jelleggel tárolni kell valahol.

Némi magyarázat az illusztrációkhoz: a hosszúkás szerkezet, amit a cég munkatársa bemutat a YouTube videón, 14-15 autó kibocsátását képes kezelni, naponta 100 kilogramm szén-dioxidot von ki a levegőből.

(Futurims, MIT Technology Review, Journal)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo