Az Északi-sark tengeri jege ősszel és télen növekszik, tavasszal és nyáron csökken. A jégfelület nagyságát hosszú ideje tekintik a tudósok a Föld éghajlati változásait érzékenyen jelző rendszernek. A tengeri jég kiterjedését a Colorado állambeli Boulderben lévő amerikai országos hó- és jégadatközpont (NSIDC) követi nyomon műholdas mérésekkel. A központ felhívta a figyelmet arra, hogy adataik egyelőre előzetesek, a szelek még tovább apaszthatják a jégtakarót. „A számok azt sugallják, hogy a következő években az egyre jellemzőbbé váló melegebb hőmérséklet miatt további drámai olvadással kell számolnunk” - magyarázta Ted Scambos, a központ vezető kutatója. A tengeri jég idei legkisebb kiterjedése meglepte a tudósokat, akik úgy vélték, az alacsony légköri nyomás, valamint a júniusban és júliusban gyakran felhős ég lelassíthatta az olvadást.
„Figyelemre méltó, hogy idén a jégtakaró a második legkisebbre zsugorodott, különösen azok után, ahogy júniusban és júliusban zajlott az olvadás. Ez a két kulcshónap, mivel ekkor 24 órán keresztül süt a nap az Északi-sarkon, és idén ebben az időszakban alábbhagyott az olvadás” - mutatott rá Walt Meier, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) jégkutatója.
Ugyanazon a nyáron kelt át egy jacht az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati és északkeleti átjárókon jégtörő hajó segítsége nélkül. A Northabout nevű jacht júniusban indult útnak a nagy-britanniai Bristolból és az óramutató járásával ellentétes irányban járta körül az Északi-sarkot. A hajó hétfőn hagyta el a kanadai Lancaster-szorost, sikerrel teljesítve a küldetését. Az angol kalandor, David Hempleman-Adams által kezdeményezett és vezetett Polar Ocean Challenge elnevezésű projekt célja az volt, hogy ráirányítsa a figyelmet az északi-sarkvidéki tengeri jég fogyatkozására.
Az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig Oroszország szibériai partvidéke mentén vezető északkeleti átjáró, valamint az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán vizeit Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren át összekötő északnyugati átjáró az olvadó jégmezők miatt egyre nyitottabbá vált az elmúlt években a kereskedelmi hajózás előtt.