Üzleti szimuláció: játék és látókörbővítés egyben

Egyre több vállalat kezdi felismerni az üzleti szimulációban rejlő lehetőségeket. Azzal, hogy a különféle üzleti döntéseket negatív következmények nélkül lehet tesztelni, a játék kockázatmentes tapasztalatszerzést tesz lehetővé. Emellett segíti a munkatársak rendszerorientált gondolkodását, és hozzájárul a komplex vállalati folyamatok megértéséhez is.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzleti szimuláció gyors és hatékony tanulást tesz lehetővé a munkatársak számára. Gyarmathy Miklós, a ConAction egyik tanácsadója szerint az üzleti szimuláció különlegessége abban rejlik, hogy a tevékenységnek nemcsak a végeredményét látja a résztvevő, hanem lehetősége nyílik a teljes folyamat egészben történő áttekintésére és elemzésére, leegyszerűsítve ezáltal a kritikus, javítandó pontoknak a beazonosítását, és az adott helyzetnek megfelelő magatartás kidolgozását. Így az üzleti szimulációval lehetőség nyílik annak megvizsgálására, hogy az egyes vállalati döntések milyen hatást gyakorolhatnak az egész rendszerre nézve.

A szimuláció kockázatok nélküli lehetőség új üzleti modellek tesztelésére - Kép: SXC

Vagyis a szimuláció során a munkavállaló amellett, hogy jobban megérti az üzleti tevékenységek mögött megbúvó összefüggéseket, és komplex, átfogó képet kap a vállalati működésről, a tapasztalatokat felhasználva, és a következetéseket levonva, egyúttal hatékony, az üzleti környezetben hosszú távon is életképes magatartási minták felismerésére, tudatosítására és "bevésésére" is sort keríthet, hiszen a játékkal felismerhetővé válhatnak a korábban berögzült, még mindig alkalmazott, ám már hatástalanná vált probléma-megoldási technikák.

A globális gondolkodást várják el a munkatársaktól

Gyarmathy Miklós tapasztalatai szerint a vállalatok a rendszerorientált gondolkodást várják el alkalmazottaiktól. Azok a jó munkatársak, akik felismerik a működés során ismétlődő mintákat, és az így kialakult magatartást integrálni tudják a vállalat egészébe, aminek eredményeként megvalósul az egységes működés. A tanácsadó hozzátette: emiatt fontos lenne, hogy a munkatársakra ne a "csőlátás" legyen jellemző. Az esetek többségében azonban a kollégák nem látják az egész képet, és ennek következtében nem értik az összefüggéseket.

Gyarmathy Miklós arra is felhívta a figyelmet, hogy természetesen figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a szervezeten belül a különböző területeken eltérőek a döntési preferenciák. Ezért fordulhat elő például, hogy az értékesítés, a pénzügy és marketing osztályok egymás ellen is dolgozhatnak. A tanácsadó úgy véli, manapság a munkatársak inkább csak az összefüggésekből származó egyes elemeket látják, de az eredmény létrehozásának folyamata nem mindenki számára világos. A szétaprózódott vállalati műveleteknek köszönhetően sokan nem ismerik fel, hogy a mindennapi tevékenységük hogyan illeszkedik bele a szervezeti munkafolyamatokba, és miképpen járulnak hozzá a vállalat eredményességéhez.

Szimuláció: a valóság leképezése kicsiben

Mit tanulhat egy vállalat a hangyabolyoktól?
Hogyan lehet, hogy annyira különböző rendszerek, mint egy sejt és az internet, ugyanolyan architektúrán alapszanak, és ugyanazoknak a törvényeknek engedelmeskednek? A természettudományokat már régóta foglalkoztatja az a felismerés, hogy a spontán szerveződő rendszerek olajozott működése – a társadalmaké éppúgy, mint a rovarkolóniáké – nem fölülről diktált utasításoktól függ, hanem sokkal inkább egy vakon működő rendezőelv teszi őket hosszú távon életképessé. A modern kommunikációs hálózatok ugyanilyen rendszerek. S ma már egyes tanácsadó cégek és szoftverfejlesztők is a hangyabolyok életének mintájához vagy az evolúció véletlenszerű logikájához fordulnak megoldásokért a számítógépes hálózatokra épülő gazdaság mechanizmusainak megértéséhez.
A szimulációs játékok és a valós helyzetek között igen nagy a párhuzam. Üzleti szimulációkat rendszeresen vezető Gyarmathy Miklós abban látja ezen játékok legnagyobb hasznát, hogy segítségükkel nem éles szituációban, szinte kockázat nélkül lehet gyakorolni különféle, a valós működés során is előforduló üzleti helyzeteket, valamint közösen lehet levonni a játék során keletkezett tanulságokat. Így elkerülhetővé válnak a szervezetre nézve káros és visszafordíthatatlan hatások.

Mivel az üzleti játékok többféle területre, problémakörre fókuszálnak, bővül a résztvevők látásmódja, hiszen több oldalról, több "szemüvegen keresztül" is lehetőségük van megvizsgálni egy adott helyzetet. A játékok során a valóság kicsiben való leképezése miatt pedig az "aha-élményekre" gyorsított tempóban kerül sor. Mindezek mellett a közösen megélt élmények javítják a kollégák közötti személyes és munkakapcsolatokat, hiszen a szimuláció komoly megmérettetés és szórakozás is egyben.

Szarka Dóra

HR Portal

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo