Télből a nyárba

2019. január 26. szombat - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre több magyar ruccan ki a téli szürkeségből egzotikus nyaralásokra. A borongós szürkeségből a napfényes tengerpartra indulni rendkívül jótékony hatással lehet a szervezetünkre, felpezsdítheti motivációnkat is. De ha nem figyelünk néhány kockázatra, pontosan az ellenkező hatást érjük el a vakációval, mint amit vártunk tőle.

Irány a nyár

Nem véletlen, hogy az északi féltekén januárra esik az Év Legrosszabb Napja, az a nap, amikor a felmérések szerint a munkavállalók egyöntetűen a legkellemetlenebb hangulatban vannak. Ez január utolsó hétfője – 2019-ben pontosan január 28. –, amikor már messze a karácsony ünnepi hangulata, a legtöbben erre az időre belebuktak az újévi fogadalmaikba is, az időjárás pedig általában pocsék. A pokolba kívánjuk az ingázást, a beduguló bevezető utakat, elegünk van a munkából, a jogszabályváltozásokhoz való alkalmazkodásból. Az év végi pörgés, majd az ünnepi szezon felfokozott hangulata után sokaknál ekkorra fogynak el az energiatartalékok. Ilyenkor csak a pihenés lehet a megoldás: már néhány nap kikapcsolódás mérhetően csökkenti a szervezetben a stresszhormonok szintjét.

Ragaszkodunk a bevált nyaralóhelyekhez
A külföldi nyaralást tervező magyarok több mint kétharmada visszatér oda, ahol jól érezte magát, sőt még a korábbi szálláshoz is ragaszkodik.

A tél a napfény hiánya miatt is megterheli testünket-lelkünket. A napsütés kiváló pszichikai és fizikai állapotot teremt, javítja a hangulatot azáltal, hogy megemeli a szervezetben a szerotonin szintjét. Napozás közben elernyednek az izmok, és a napsugarak jótékonyan hatnak van az ízületekre is. A nap növeli a férfiak tesztoszteron-, illetve a nők progeszteronszintjét.

Érthető, hogy Magyarországon is egyre többen menekülnek el ebben az időszakban a melegbe. 2017-ben több felmérés szerint a lakosság körülbelül 10 százaléka tervezett valamilyen téli nyaralást, még ha csak pár naposat is. Egyre emelkedik egyébként azoknak az aránya, akik már nem a last minute akciókra várnak, hanem előre megtervezik és lefoglalják az utat. Az utazási irodák szerint az utazók közel fele 1–3 hónappal előre elvégzi ezeket a teendőket, de az utóbbi években egyre népszerűbb hajós körutazások sokszor már ennél is korábban betelnek. A magyarok Európán kívül leggyakrabban Thaiföld, Bali, Egyiptom, Közép-Amerika, Kuba, Panama városait keresik fel, és igen kedveltek az egzotikus országokban tett nagyobb körutazások is.

Halmozott kockázatok

A télből a nyárba utazás azonban számos extra kockázatot jelent. Mivel ezek az utazási célpontok általában hosszabb repülőúttal érhetők el, az utazás igénybe veszi a szervezetet. Ajánlatos a vérkeringés frissen tartása érdekében félóránként felállni, mozogni a repülőgépen, illetve nem vagy csak mérsékelten fogyasztani alkoholt.

Hogyan menjünk szabira vállalkozóként?
A vállalkozói lét – főleg az első években – gyakran jár együtt éjszakázással, hétvégi munkával. Állandó a rohanás, sokszor még arra sincs idő, hogy a barátokkal beülj meginni egy italt, vagy elmenj a családi ebédre. Egy többnapos kikapcsolódás elérhetetlen luxusnak tűnik, egy hosszabb szabadság pedig az álom kategória. Ez azonban nincs rendjén.

Az időeltolódás miatti átállás mellett a hirtelen időjárás-változással is meg kell küzdenie a szervezetünknek. Fontos tudni, hogy az otthonról magunkkal vitt gyógyszerek például Egyiptomban, Indiában, Délkelet-Ázsiában gyakran nem használnak, mivel az ottani, helyi baktériumtörzsekre sokszor csak az ott kapott medicina hat. Az egzotikus utakon részt vevők leggyakrabban gyomorpanaszok miatt szorulnak egészségügyi ellátásra, pedig ezek jó része elkerülhető lenne. Bármilyen hívogató is, például ne vásároljunk utcai árustól ételt vagy italt Ázsiában és Afrikában, ne igyunk jégkockával készített italokat, és gyümölcsöt még megmosva sem, csak hámozva fogyasszunk.

A hazai biztosítók tapasztalatai szerint az egzotikus helyeken előforduló másik legnagyobb kockázat a közlekedési balesetekből ered. Nem javasolják, hogy motort, kismotort, mopedet használjunk, az európaitól különböző közlekedési körülmények miatt inkább az autóbérlést ajánlják. Sokaknak teszi tönkre a pihenését a napszúrás. Ezt palackos víz folyamatos fogyasztásával, sapka, kendő használatával, illetve a közvetlen napsütés kerülésével lehet megúszni.

Fontos lenne kikapcsolni

Fontos tudni, hogy a pihenés nem egyenlő a távmunkával. A Szállás.hu nemrégiben napvilágot látott felmérésében a válaszadók több mint fele elismerte, hogy ránéz munkahelyi levelezésére nyaralás alatt. A kutatásban részt vevők visszajelzései szerint a pihenésre indulók 58 százalékánál volt már arra példa, hogy főnöke, ügyfele vagy üzleti partnere kereste őt telefonon vagy e-mailben a szabadsága alatt. Talán nem véletlen, hogy a nyaralási szezon végén mindig megugrik az új munkát keresők száma: a vakációja alatt sok dolgozó ismeri fel, hogy már nem motivált, és nem akar hosszú távon tervezni a munkahelyén. A szabadság stresszmentes napjai után pedig hatalmas kontraszt lehet a munkatársak helyettesítésével és az év eleji pörgéssel járó extra nehézség.

Rendszeres hétvégi munka? Felejtsük el!
Hétvégén is dolgoznia kell? Mindenkivel előfordul, és ha nem rendszeres a dolog, ezzel nincs is komoly gond. Ha azonban nem csak egyszer-egyszer kell feláldozni a pihenőidőt, ideje elgondolkodni.

Hat európai nemzet is szerepel az InterNationsTOP 10-es listáján, ahol azt vizsgálták, melyik országban találják a legjobbnak a külföldről érkezett munkavállalók a munka és magánélet egyensúlyát. A felsorolásban több helyen is hosszabb az átlagos munkahét a mienknél, a dolgozók mégis kipihentebbnek és motiváltabbnak érzik magukat. A céges e-mailek folyamatos követésével a munkaidő és a szabadidő közötti határt is felszámoljuk, így nem tudunk ténylegesen kikapcsolódni. Minden korábbi felmérés azt bizonyítja, hogy az átlagos magyar munkavállalók sokkal kevésbé tudatosak abban, hogy időben hazamenjenek a munkahelyükről, ne nézzék az e-mailjeiket munkaidőn kívül vagy akár a szabadságukon. Ez jelentősen rontja a munka és magánélet közötti egyensúly érzetét, és gyengíti a motivációt.

Veszélyes, ha ellustulunk a nyaralás alatt

Veszélyes az egészségre, ha a szabadság alatt felhagyunk a jól megszokott mindennapi testmozgással, különösen, ha nem vagyunk már fiatalok. Míg az egyetemista korú fiataloknál pár hetes kihagyás után elég néhány napnyi megszokott sportolás, hogy a korábbi, normális vércukor- és koleszterinértékekhez visszatérjenek, de az idősebb korcsoportoknál ez nehezebben megy. A vizsgálatban részt vevőknél kéthetes teljes semmittevés után igen előnytelen anyagcsere-változások jelentkeztek: emelkedett a vércukorszint, csökkent az inzulinérzékenység, romlottak a koleszterinmutatók, csökkent a lábizmok tömege, nőtt a has. Ráadásul a tesztszemélyek közül néhányan már nem tudtak visszatérni a korábbi mozgásszintjükre, és a kedvezőtlen tünetek még 14 nap intenzív mozgás után sem tűntek el.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek