Pénz vagy határidő: melyik a jobb múzsa a marketinghez?

2017. március 08. szerda - 13:40 / piacesprofit.hu
  •    

„A határidő a legjobb múzsa” – Kosztolányitól származik az idézet. Csakhogy ő távolról sem a 21. századi üzleti kommunikáció területére célzott ezzel az időközben közhelyessé vált mondással. Hanem inkább szépíróként ironizált egyet ezzel az állítólag magasztos ihlet állapotára vonatkozó leleplezéssel. Más szóval tehát még a halogatók által sietve magukévá tett szállóigénk is azt mondja: ne várj arra, hogy megszálljon az ihlet! A határidő mellett másik múzsánk: a pénz. Ennek kedvéért pedig, hogy 2017-ben bőven legyen belőle, most érdemes stratégiai tervet kidolgozni cégünk online kommunikációjára.

Az okos kommunikáció tervezés alapja, a SMART

Kezdjük rögtön a célnál! Ezzel a provokatív tanáccsal szoktam néha rövidre zárni a módszereken töprengő ügyfeleim aggodalmait. Amelia Earhart, a repülőzés amerikai származású női úttörője mondott egyszer valami hasonlót: „A legjobb mód arra, hogy megtedd, az, hogy megteszed!”

Hiszen az íjászat sem puszta lövöldözésből áll, hanem az íjász gondolatban már azelőtt a célnál van, hogy íjat fogna a kezébe. A húr megfeszítése és a nyílvessző célba juttatása ezután már csak részletkérdés.

Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a stratégiai tervezés alapja a hatékony célkitűzés legyen, a terv pedig már csak részletkérdés, mert mindössze a céltól elválasztó távolságot bontja le kisebb egységekre, hónapról hónapra, vagy akár napról napra megtehető kisebb távokra.

De hogyan épül fel a bármely cég számára nélkülözhetetlen kommunikációs terv írásának okos (SMART) módszere?

Milyen egy kitűzni érdemes cél?

Számos hegymászó a Mount Everesten szó szerint ráfázott arra, hogy nem ragaszkodott az előzetes, napról napra leosztott célkitűzéshez, mert a „pozitív” (vágyvezérelt) gondolkodása által elvakítva nagyobb távot kockáztatott annál, amit a terv megenged. A hegycsúcs bűvöletében könnyű megfeledkezni róla, hogy a merész, ugyanakkor reális céljainkat érdemes követni. Erre emlékeztet a SMART angol betűszó, amely 5 kritériumot állapít meg a közvetlenül a célból, az eredményes célkitűzésből kiinduló kommunikációs terv megírása számára.

tartsuk észben a beszerzést

Kép: Pixabay

S – specifikus. Más szóval a cégvezetőnek konkrétumokat kell megfogalmaznia, és minél pontosabban körül kell határolnia a területet, amelyen fejlődni és/vagy fejleszteni szeretne. Online kommunikációja nem szólhat egyszerre mindenkihez, de annyira pontosan kell tudnia, hogy kihez, miért és hogyan fog beszélni, mintha az illető személy ott állna előtte.

M – mérhető. Azt szokták mondani, hogy nem javíthatjuk azt, amit nem mérünk. Én ennél tovább megyek. Amit nem mérünk, az biztosan hanyatlik. Mert nem figyelünk rá, és elhanyagoljuk. Az online kommunikáció egyes szakértői ezért kísérleteznek stratégiáik hatásaival odáig menően, hogy egy betűtípus- vagy szórendcsere hatásait is tesztelik.

A sikeres marketingkommunikációs stratégia 6 lépése
A sikeres marketinghez olyan tervet kell kidolgozni, mely egyedi, fenntartható, hosszabb távra meghatározza az ismertség növeléséhez, bizalom építéséhez szükséges teendőket. Ilyenkor a marketing és a design kéz a kézben járnak.

A – akcióvá alakítható. Ha a kommunikációs tervünk célja eléggé világos, azt onnan fogjuk tudni, hogy minden erőfeszítés nélkül vonja magával a taktikai lépéseket. A pontosan meghatározott cél automatikusan képes diktálni az eléréséhez szükséges eszközöket: ez a hatékony célkitűzés tesztje. Hogy mi legyen a következő lépés, az csak akkor kérdéses, ha nem ismerjük az irányt. Az akcióvá alakítható cél esetében azonban a konkrét stratégia mindössze annyi, hogy a cél és a jelenlegi állapotunk közti távolságot lépésről lépésre csökkentjük az online kommunikáció és az offline marketing rendelkezésre álló taktikai eszközeivel (rendszeres blogolás, hírlevél, Facebook-kommunikáció, vagy éppen szórólap, plakát stb.).

R – realisztikus. Én lennék az utolsó, aki a pozitív gondolkodás ellen szót emel. Ellenben az, hogy már holnapra az Öné lesz az első hely a Google találati listán, nem pozitív gondolkodás, hanem illúzió. Reális elképzelés az, hogy 2017-ben hetente kiküldi a hírlevelét, rendszeresen kommunikál az ügyfeleivel, és folyamatosan növeli az internetes kommunikációs csatornái számát.

T – temporális, azaz határidőkhöz kötött. A kommunikációs terv fenti, logikai lebontása mellett a határidők adják a temporális, időbeli ütemezést egészen addig a pillanatig, amikor év végén, szilveszterkor eldurran a pezsgő, és csengő hangon koccan a pohár.

Az okos célkitűzésnek ezzel a módszerével nincs szükség a „múzsákra”. Nem kell a határidő igája alatt nyögni ahhoz, hogy kiizzadjuk magunkból napról napra a továbblépéshez szükséges energiákat, se nem a jövő év végén szemünk előtt lebegő délibábos pénzösszeg lesz az, ami motivál.

Hanem a hosszúnak ígérkező partiba szállunk be, aminek minden egyes fordulójáról évről évre, hónapról hónapra konkrét fogalmunk van.

Langmár Zsuzsa
Langmár Kommunikáció
langmar.hu

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek