Minden nagy üzlet egy beszélgetéssel kezdődik

2018. július 16. hétfő - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

A small talk kifejezésnek az angolban többrétegű jelentése van: rövid beszélgetés, könnyű csevegés; könnyed társalgás. Azonban, ha csak az egyik módon fordítanánk le, hiányérzetünk maradna, mert valójában, ahogy Debra Fine társalgási szakértő fogalmaz: a small talk minden beszélgetés első fogása.

Lehet, hogy nem kerül sor a következő fogásra, ugyanakkor e ráhangoló beszélgetés hiányában rendkívül csekély a valószínűsége, hogy komolyabb beszélgetés alakul ki, vagy hogy egyáltalán bármilyen beszélgetés vagy kapcsolat kialakul.

Könnyű megadni magunkat annak a tévhitnek, hogy „small talkolni” csak társasági eseményeken szoktunk. Valójában valamennyi találkozásunk során, rövidebb-hosszabb ideig mindannyian hódolunk ennek a szokásnak. Még a tényleges mély érdeklődést nehezen tükröző „Hogy vagy?” „Mi újság veled?” kérdések szerepe is az egymásra hangolódás. Csak nem túl ötletes módon.

A small talk az üzleti megbeszélések természetes része. Az üzlet témájától kicsit eltávolodó beszélgetések célja éppen az, hogy jobban megismerjük a partnerünket, ő is bennünket és a tárgyalási stratégiánkat így egymás igényeinek megfelelően tudjuk alakítani.

Üzleti fogadás Kép: youtube

Üzleti fogadás
Kép: youtube

Abban, hogy mennyi idő, milyen koreográfia szükséges az egymásra-, illetve a tárgyalásra-hangolódásra, illetve mely témákat érintsük annak érdekében, hogy a megbeszélések harmonikusan kezdődjenek, már kultúránként nagyon mást gondolhatunk. Richard Lewis When Cultures Collide című könyvében erre (is) felhívja a figyelmünket:

Németország

Az érdemi tárgyalás előtti small talk Németországban a formális bemutatkozást követően csak 2-3 percig tart, majd leülnek és már kezdik is a tárgyalást.

Small-talk, a kapcsolatépítés nehézségei
Az úgynevezett “small-talk”, az udvarias, lényegében üres csevegés, amelyet üzleti találkozón, fogadáson ismerkedő emberek folytatnak, könnyűnek tűnik – de nem igazán az. Ki ne ismerné a problémát: sosem látott emberrel kerülünk szembe és hamarosan kiderül: érdekes kapcsolat lehet, de másokat is meg kívánunk még ismerni, avagy – számunkra érdektelen az illető, csak az időt vesztegetjük. Hogyan szabaduljunk? Egyáltalán: miként kezeljük a “small-talk” szituációkat?

Finnország

A finnek a small talk-ra szintén csak 2-3 percet szánnak, formális bemutatkozást egy csésze kávé egészíti ki, majd helyet foglalnak és már kezdik is az érdemi megbeszélést.

Egyesült Államok

Noha az amerikaiak a small talk-ra nem szentelnek nagyobb időt, mint a német vagy finn üzletemberek, a bemutatkozás informálisabb, amelyhez szintén társul egy csésze kávé és néhány szellemes megjegyzés, ám ezt követően már az érdemi témák következnek.

Nagy-Britannia

Az Egyesült Királyságban már hosszabb időt, mintegy 10 percet szentelnek a könnyed társalgásra, amelyet a tea és a teasütemény mellett a formális bemutatkozás jellemez. Időjárás, sport és más biztonságos témákat érintve siklanak át a könnyed témákról az érdemi témákra.

Franciaország

A franciák jellemzően a formális bemutatkozást követően még 15 percet könnyebb (ám kissé „pikánsabb”, például pl.: politika, botrányok) témákról beszélgetnek, majd ezt követően kezdik az érdemi megbeszélést.

Japán

Japánban a formális bemutatkozást követően és a protokolláris ülésrendnek megfelelően helyet foglalva, zöld tea mellett 15-20 percig tart a small talk (ahol semmilyen kényes vagy intim téma nem merülhet fel). Majd a rangidős japán tárgyaló jelére „hirtelen” elkezdődik az érdemi tárgyalás.

Társalgási leckék dúsgazdagoktól
A könnyed társalgás, a small talk, a legtöbb üzleti tárgyalás, kapcsolatépítés, partneri viszony keretében döntő fontosságú lehet, ugyanakkor sokan zavarba jönnek, ha csevegésre kerül sor. Szakértőnk a leggazdagabb befektetők, milliárdosok társalgási szokásaiból válogatott össze egy csokorral, amely átlendítheti a beszélgetést a kínos holtpontokon.

Spanyolország/Olaszország

Az üzleti megbeszélések előtti small talk 20-30 percig is tarthat, addig amíg mindenki meg nem érkezik. A beszélgetés során olyan témák kerülhetnek elő, mint például a család vagy a foci.

Láthattuk, a könnyed társalgás valamennyi kultúrában jelen van, azonban az igények és elvárások nagyon különbözőek. Érdemes ezért alaposan felkészülni az adott ország társalgási szokásaiból. Különösen azért, mert gyakran nemcsak a tárgyalóasztal mellett, hanem azt követően, például üzleti vacsora során kell megmutatnunk a tehetségünket ebben a művészetben. (Japánban például gyakori, hogy üzleti utunk során minden este vacsorára vagyunk hivatalosak.)

Egy ügyes társalgó számára ugyanakkor nincs szűk mezsgye, hanem az ország kultúrája, illetve beszélgetőtársa személyiségtípusához igazítja témaválasztását és a témában való elmélyülést. (Japán munkatársunk zavarba jön, ha a skype-os megbeszélést azzal kezdjük, hogy beavatjuk a hétvégi családi piknik eseményeibe. Muszlim partner esetén (ha korábban említette a témát), a fia előmenetele iránt érdeklődhetünk, azonban női rokon (feleség, leánygyermek) iránt érdeklődni nem illendő. Olasz üzleti partnerünk ugyanakkor örömmel veszi, ha emlékszük a családi történeteire és emlékszünk női családtagjai sikereire is.)

Beszélgetéseink során három dologra kell ügyelnünk: Mindig oly módon kell partnerünk érdeklődését fenntartanunk, hogy témaválasztásaink egy pillanatig se hozzák zavarba őt, kellemes (szórakoztató) beszélgetőtársnak bizonyuljunk és úgy érezze teljes figyelmünk az övé.

Debra Fine társalgási szakérő úgy látja: Az emberek azokról, akik kitűnnek a könnyed társalgásban, azt feltételezik, hogy mély érzésűek, értékesek és kellemes emberek. Ugyanakkor ez a képesség szélesre tárja a kaput az üzleti kapcsolatok, romantikus kapcsolatok és új barátságok előtt.

Érdemes hát elsajátítanunk ezt a képességet – minél jobban!

Szerző:

dr. Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

www.erdosetikett.hu

A cikk az alábbi források felhasználásával készült:

  • Debra Fine: The fine art of small talk. New York, Hyperion, 2005.
  • Dean Foster: The Global Etiquette Guide to Europa. New York, John Willey & Sons,Inc, 2000.
  • Dean Foster: The Global Etiquette Guide to Asia, New York, John Willey & Sons,Inc. 2000.
  • Richard D. Lewis: When Cultures Collide: Leading across Cultures”, Boston, Nicholas Brealey International, 2006.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor