Mi az a franchise és mik a szerződés jellemzői?

A magyar jog hosszú időn keresztül nem szabályozta külön, átfogóan a franchise – más néven jogbérleti – szerződést, bár széles körben alkalmazott megoldásról van szó. Franchise rendszerben működnek például a legnagyobb nemzetközi gyorsétterem-láncok és több ingatlan-közvetítő hálózat is.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az új Polgári Törvénykönyv már önálló szerződéstípusként kezeli a franchise szerződést. Az Érthető Jog blogja összefoglalta az alapvető jellemzőit. 

Mi a franchise?

A franchise egy sokrétű gazdasági együttműködési forma, amelynek középpontjában a franchise átadó nevéhez, védjegyéhez, egyéb jellemzőjéhez kapcsolódó jogok (jellemzően iparjogvédelmi vagy szerzői jogok) átadása, és ezek hasznosítására vonatkozó megállapodás áll. E jogokat a franchise átvevő használja fel valamely szolgáltatás nyújtására, ill. meghatározott áru, termék előállítására és forgalmazására.

depositphotos.com

Jellemzően a franchise átvevő nem csak jogosult, de rendszerint köteles is a szerződésben számára biztosított jogokat gyakorolni. Az üzleti modell használatának feltétele rendszerint a franchise jogok tényleges, folyamatos gyakorlása.

A franchise-nak több megjelenési formája van. Leggyakrabban a kereskedelmi és szolgáltatási franchise-zal találkozhatunk. Ezek lényege, hogy a franchise átvevő valamely áru értékesítését vagy szolgáltatás nyújtását végzi a fogyasztók számára a franchise átadó által biztosított márkanévvel, arculattal, ill. know-how alapján.

A franchise szerződés lényege?

A franchise szerződés egy olyan megállapodás, amely tartalmazza a franchise átadó és az átvevő együttműködésének legfontosabb elemeit.

A franchise átadó oldalán a legfontosabb, hogy a szerződésben felhatalmazza az átvevőt a franchise adott területen való hasznosítására. Ennek során az átadó biztosítja a szükséges szerzői és iparjogvédelmi jogok felhasználási és hasznosítási jogait az átvevő számára. E körbe tartozik például a védjegy használatának engedélyezése (pl. a franchise neve), formatervezési minták (dizájn) használatának megengedése.

Különösen fontos a franchise-hoz kapcsolódó know-how átadása, amelybe az átadó által kidogozott szervezési, műszaki, gazdasági ismeretek tartoznak, melyek nélkül az együttműködés nem képzelhető el.

Gyakori kitétel a franchise szerződésekben, hogy a franchise átvevő kizárólag a franchise átadó –

Veszélyes is lehet az Instagramon cukiskodni
A Facebook mellett, vagy talán már azt maga mögött hagyva pörög az Instagram, a világ egyik legnagyobb képmegosztó közösségi média felülete. A celebeknek már szinte kötelező a jelenlét, de nem csak ők akarják megmutatni magukat a világnak. Nincs ezzel baj addig, míg csak olyan kép tárul a világ szeme elé, melyhez az érintett is hozzájárult.

vagy az általa meghatározott harmadik személy - által rendelkezésre bocsátott alapanyagot, terméket használhatja. Ha azonban az átadó e kötelezettségét nem teljesíti, az átvevő jogosult a terméket vagy az alapanyagot máshonnan beszerezni.

A franchise átvevő a szerződés alapján nemcsak jogosult, hanem rendszerint köteles is a számára biztosított jogok és ismeretek felhasználásával a termékek, szolgáltatások előállítására és értékesítésére. Az átvevő köteles mindezekért díjat fizetni.

A díjfizetésnek különböző formái lehetnek:

  • Szinte minden franchise-ra jellemző a belépési díj, amelyet a franchise rendszerhez való csatlakozáskor fizet az átvevő.

  • A másik jellemző díj a forgalmi jutalék – más néven royalty – amelyet a rendszerben való részvételért időszakosan kell fizetni.

Az utasítási jog és a jóhírnév megóvása

A franchise átadó a termék és a szolgáltatás előállításával és értékesítésével kapcsolatban utasíthatja az átvevőt. Szintén utasítási joga van az átadónak a franchise hálózat és az előállított, illetve értékesített termék jóhírnevének megóvásával kapcsolatban. Egyébiránt mindkét fél kötelezettsége, hogy a hálózat, illetve az értékesített termékek és szolgáltatások jóhírnevét megóvja.

Ha az átadó célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a franchise átvevő köteles őt figyelmeztetni. Ha a figyelmeztetés ellenére fenntartja az utasítását, az átvevő köteles az utasítást teljesíteni. Ilyenkor viszont az utasítás teljesítéséből eredő kárért a franchise átadó felel. Az utasítás teljesítését akkor köteles megtagadni az átadó, ha annak végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát.

Dr. Szabó Gergely

ügyvéd

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo