Hosszabb várakozás és több papírmunka vár a cégekre a Brexit miatt

Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatója és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője elemezte.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a legutolsó megállapodás év végét irányozta elő a döntésre, még mindig sok a bizonytalanság a Brexit kapcsán. Amennyiben bármilyen okból megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az Európai Unióból, azzal gyakorlatilag “harmadik országgá” válna, és nem férne többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz.

Ebben az esetben új vámáru-nyilatkozatokra lesz szükség a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az EU oldalán. A vámok jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását, illetve kevesebb üzletet is jelenthet.

Kép: MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra. Mivel azonban az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusza még nem tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatásainak pontos előrejelzése és az arra való felkészülés. Különösen igaz mindez a szállítmányozási és logisztikai szektorra, ahol jelentős változásokra kell készülni a szakemberek szerint.

Mire számíthat Magyarország?

Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új EU rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását egy megállapodás nélküli Brexit után is. Rendezetlen kilépés esetén a határ átlépéséhez a cégeknek mindkét oldalon vámáru-nyilatkozatokra lesz szükségük, import és export esetén is.

Ez a forgatókönyv az adminisztratív terhek és ezzel együtt a szállítmányozás és kereskedelem költségeinek növekedéséhez vezet. Összességében a cégeknek fel kell készülniük további vámokra, az árutovábbítás, export, import további költségeire. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon egy ilyen új és fontos változás pedig biztosan okoz majd fennakadásokat főleg a kezdeti időkben.

A folyamat szereplőinek érdemes már most tervezni a határmenti fennakadásokból, feltorlódó forgalomból adódó késéssel attól függően, hogy honnan hová tart a kamion és az adott napon hol fog átkelni. A vámkezelés és a vámáru nyilatkozat miatt több időre lesz szükség még akkor is, ha nincs probléma az átkeléssel. Számolni kell azzal, hogy a megfelelően felkészült teherautókat is feltartóztathatják majd azok miatt, akik egyáltalán nem készültek fel a határátkelésre. Tehát az ezzel járó esetleges költségekkel is kalkulálni kell. Ezek a tényezők együttesen lelassíthatják az Egyesült Királysággal üzletelő cégek számára a logisztikai folyamatokat a határ mindkét oldalán, amely magyarországi vállatokra is vonatkozik majd” – foglalta össze Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője.

Hogyan készülhetnek fel a cégek?

Minden cégnek elemeznie kell saját folyamatait és meg kell értenie azt, hogy ha az Egyesült Királysággal folytatnak kereskedelmet, egyeztetniük kell a szervezést, a kommunikációt ügyfeleikkel, beszállítóikkal annak érdekében, hogy megfelelően felkészüljenek a határátlépésre. Például, ha egy magyar cég árut exportál az Egyesült Királyságba, akkor tudnia kell, hogy a helyszínen melyik import folyamatot használja, így a járművezető még távozása előtt a megfelelő dokumentációt kaphatja meg.

A zökkenőmentes átalláshoz mindenekelőtt jól képzett szakemberek szükségesek. Mivel nagyon kevés a folyamatokkal és lehetséges hatásokkal, változásokkal tisztában lévő, azokat értő szakember, ezért a felkészült logisztikai cégek, már most nagy energiákat fordítanak a munkatársak felkészítésére.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo