Egy dolog biztos: van jövő az online kereskedelemben

2018. november 25. vasárnap - 12:08 / piacesprofit.hu
  •    

Globálisan az online kiskereskedelem forgalma négyszer gyorsabban bővül a hagyományos, offline kereskedelemnél, és évente közel egyötödével bővül majd a jövőben Az elkövetkező pár évben az európai piacokon a napi fogyasztási cikkek (FMCG) e-kereskedelmét a munka–magánélet változó dinamikája, a sűrűbben lakott területek és a praktikum iránti fogyasztói igény hajtja majd, - derül ki a Nielsen piackutató legújabb riportjából.

A következő években az online kiskereskedelem dinamikus fejlődése várható (évente átlagosan 18,4%-os) – derült ki a Nielsen legfrissebb elemzéséből. A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG-kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki. Az európai vásárlók immár több mint negyede (26%) él az online e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26%, további 8% pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A személyes higiéniai termékek vásárlói körében ez 27% és 6%, élelmiszer esetén 10% és 5%.

Az online FMCG-termékek értékesítési dobogóján az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem. A franciák közvetlenül a sarkukban a virtuális térben, 6,1 százalékkal. A franciáknál a 2000-es évek eleje óta komplett, ún.  „click-and-collect” rendszer épült ki országszerte, ahol az online megrendelt árucikkeket a kiválasztott boltban, összekészítve veszik át a fogyasztók, így az alacsonyabb népsűrűség dacára is népszerű az e-kereskedelem intézménye. A top ötös listára még Svájc, Olaszország és Hollandia kéredzkedett fel a nyugat-európai országok közül.

online vásárol ember kártyával

Kép:Pexels

Íme azok a kulcstényezők, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:

  • a növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság,
  • makrogazdasági növekedésösztönzők: a vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás,
  • társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, a megtakarítással kapcsolatos attitűd,
  • ellátási növekedési hajtóerők: az FMCG e-kereskedelemben résztvevő piaci szereplők fejlettségi foka.
Online vásárolunk, de még készpénzben fizetünk
Az okostelefonok és állandó online jelenlét következtében 2017-ben az e-kiskereskedelem közel hatszor nagyobb forgalomnövekedést ért el, mint a hagyományos kiskereskedelem. Habár a vevők részéről még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetőeszköz, egyre inkább nő az online fizetés iránti igény, amire a kkv-szektornak is reagálnia kell.

Lengyelországban például az utóbbi időben tapasztalható gazdasági növekedés, a javuló munkahelyi kilátások és az emelkedő jövedelmek húzzák az egészséges ütemű fogyasztást. A Nielsen becslései szerint a lengyelországi e-kereskedelem 2022-re közel 2 százalékot (637 millió dollárt) hasít majd ki a teljes FMCG-kiskereskedelem értékbeli forgalmából. Összehasonlításul: 2017-ben az online FMCG-piac alig egy százalékot tett ki.

„Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció. A nagy vállalatok éppen ezért hatalmas összegeket invesztálnak az e-kereskedelem fellendítésébe” – mondta Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője. „A magasabb színvonalú online kiskereskedelmi szolgáltatások időt spórolnak a fogyasztóknak, ezért is nagyon fontos, hogy az FMCG-szektorban érdekelt piaci szereplők mind nagyobb hangsúlyt fektessenek az ún. omnicsatornás, vagyis mind az on-, mind az offline csatornáikra vonatkozó fejlesztésekbe Európa-szerte.”

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek