Bűn kihagyni

2018. május 22. kedd - 07:30 / Nagy Mariann
  •    

Óriási lehetőséget mulaszt el az a vállalkozó, aki úgy akar külföldi piacokat szerezni, hogy eszébe sem jut részt venni egy-egy nagyobb nemzetközi bemutatkozáson. Erre hívja fel a figyelmet a Deutsche Messe magyarországi képviseletének vezetője, Wolf Erik. A Messe Düsseldorf és a Messe Frankfurt képviseletvezetője, Máté Szilvia úgy látja, egyre több magyar kkv felismeri a nemzetközi megjelenés jelentőségét, de való igaz, még mindig kevesen vannak.

 

Wolf Erik szerint a magyar cégek bátortalanabbak, mint külföldi társaik, pedig egy nagyobb kiállításon leendő üzletfelek és döntéshozók ezreivel találkozhatnak és alakíthatnak ki kapcsolatot.

Az óriási – már-már showműsornak is beillő – vásárok, mint például a napokban megnyílt hannoveri, nem csak nagyvállalatoknak szólnak, az elmúlt évek során számos kis- és középvállalkozás profitált már abból, hogy több százezres látogatottságú kiállítás résztvevője volt.

Hannover Messe 2018

Hannover Messe 2018

Egy ilyen nemzetközi bemutatón a résztvevők nem csak egymást ismerhetik meg, hanem azt is, hol tart épp a világ, mik a legfontosabb üzenetek az ipar, a technológia, az innováció területén.

Azt látjuk, hogy a magyar cégek bátortalanabbak, mint külföldi társaik, és hosszasan mérlegelnek, mielőtt elkötelezik magukat amellett, hogy nemzetközi kiállításokon is bemutatkozzanak. Annak ellenére, hogy a legtöbb cég szívesen nyitna a külföldi piacok felé, és szüksége lenne új, nemzetközi ügyfelekre is – magyarázza a magyarok kisebb érdeklődését Wolf Erik.

Hannover Messe 2018

Hannover Messe 2018

Ennek okát abban látjuk, hogy a vállalatok bizonytalanok az eredményt illetően. Egy ügyfelünk ezt úgy fogalmazta meg, hogy számított arra, mit fog tapasztalni kiállítóként, de csak a helyszínen szembesült azzal, milyen, addig felfoghatatlan üzleti potenciál rejtőzik abban, hogy egy vállalat egy ilyen hatalmas kiállítás egyik alkotóeleme, láncszeme lehet – teszi hozzá a képviselet vezetője.

Hannover Messe 2018

Hannover Messe 2018

A Hannover Messe a világ vezető ipari és technológiai kiállítása, ahol a látogatók nem kifejezetten csak Németországból érkeznek, hanem akár 30-40 különböző országból is. Tehát nem csak a német piacot lehet elérni, hanem gyakorlatilag a világ számos országát is. Emiatt is remek lehetőség a kiállítóknak egy ilyen esemény.

Ha a Hannover Messe-t vesszük alapul, elmondható, hogy egy kiállító cég – méretétől függetlenül – 5000 másik céggel, és 200.000, többségében döntéshozó látogatóval ismerkedhet meg. Nagyon rövid idő alatt tehát rengeteg üzleti kapcsolatra tehet szert az a cég, amelyik felkészülten érkezik, és tudja, mit szeretne a kiállítással elérni. Hazai szemmel felfoghatatlan mértékű üzleti lehetőséget nyújt egy ilyen megjelenés.

Hannover Messe 2018

Hannover Messe 2018

A magyar cégek rengeteg szállal kapcsolódnak az Európai Unióhoz, különösen Németországhoz. Az elmúlt évek során sokan felismerték közülük, hogy a külföldi kapcsolatok hozhatnak újabb sikereket. A tavalyi Hannover Messe-n 18 magyar vállalat volt ott kiállítóként, többségük a magyarországi közös pavilon résztvevője volt. Ezt nagyon jó megoldásnak tartjuk, hiszen a cégek ilyenkor egymást erősítik, és az összefogásuk eredményeként még több potenciális üzleti partnerrel ismerkedhetnek meg.

Idén 8 kiállító volt akik önállóan, állami segítség nélkül, saját elhatározásukból, saját költségvetésükből jöttek.

Azt gondoljuk, hogy a mai gazdasági helyzetben csak azok a vállalatok maradnak életben, amelyek előre gondolkodnak, és mernek új lehetőségeket kipróbálni – érvel a részvétel mellett Wolf Erik.

Máté Szilvia, a BD-Expo Kft. képviseletvezetője szerint egyre többen megértik, hogy ha a cég növekedni akar, ahhoz ki kell lépni az exportpiacra, hiszen egy bizonyos eredmény után a magyar piac kicsi.

Ehhez pedig nagyon fontos a nemzetközi vásárokon, kiállításokon való megjelenés, hiszen ott találkozik a kereslet-kínálat, és aki valamilyen ágazatban jelen van, az ott van annak bemutatóján. Egy ilyen kiállítás a szó szoros értelmében vásár, hiszen ott választják ki a kereskedők, a disztribútorok a leendő beszállítóikat.

Die ProWein in Düsseldorf ist die international führende Fachmesse für Weine und Spirituosen. Vom 18. bis 20. März 2018 präsentieren sich über 6.800 Aussteller aus 61 Nationen in zehn Messehallen. | ProWein in Düsseldorf is the world’s leading trade fair for wine and spirits, and is the largest industry platform for professionals from viticulture, production, trade and gastronomy. From 18 – 20 March more than 6,800 exhibitors from 61 Nations showcase their products in ten halls.

ProWein kiállítás 2018

Máté Szilvia az óriási szakmai világtalálkozókat egy elit klubhoz hasonlítja. Aminek ára van, de számos előnnyel is jár, olyannal, amihez más módon nem biztos hogy hozzá lehet jutni. Van olyan szakmai katalógus, amit évekig az iparág bibliájaként forgatnak az üzletemberek, mint egy szakmai telefonkönyvet. Aki abban benne van, az létezik a világpiacon, aki nincs benne, az nincs.

Óriási színpad
Sylvia Kanitz, a Német Vásárok Szövetsége (N.N. Ausstellungs-und Messe-Ausschuss der Deutschen Wirtschaft e.V., AUMA) képviseletében a Piac & Profit és a Német-Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara által szervezett Német-Magyar Üzleti Fórumon szintén rendkívül fontosnak tartotta a szakvásárok jelentőségét, mert kiváló alkalmat kínálnak a hatékony kommunikációra, az üzletkötések előkészítésére. “Óriási színpad, ahol a résztvevők megmutathatják magukat és termékeiket” – vélekedett, kiemelve, hogy a német vásárokon az előző években több mint tízmillió látogató fordult meg, és összesen több mint 160 ezer kiállító mutatta be termékét, vagy szolgáltatását. “A nagy látogatottság miatt Németországot „vásári nagyhatalom”-ként tartják számon a világban. Ráadásul a döntéshozók háromnegyede ott van az ilyen rendezvényeken, ezért is érdemes megjelenni” – mondta, de a vásári megjelenés nem csak a nagy cégek számára kínál kitörési lehetőséget. “Melegen ajánlom ezt a marketingeszközt a magyar kis- és középvállalatoknak is, hiszen” – mint mondta – “a német kiállítók csaknem fele 40 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztat.”

A világ legnagyobb borkiállítása, a ProWein évi közel 7000 kiállítóval és mintegy 60.000 szakmai látogatóval nem hasonlítható ahhoz, mintha valaki a budapesti borfesztiválon vesz részt a Várban – hasonlítja össze a nagyságrendet a képviseletvezető. A kiállítási szakember az igazi problémát abban látja, hogy itt előre kell fizetni, az eredményre pedig akár évekig is várni kell. Sőt, a pénzt nem elég egyszer beletenni, a kiállításokon többször részt kell venni és talán a második, harmadik alkalom után jönnek azok a megrendelések, ami után kifizetődik, megtérül a befektetés.

ProWein kiállítás 2018

ProWein kiállítás 2018

 

Máté Szilvia természetesnek tartja, hogy a piac az új szereplőkkel először bizalmatlan.

Kicsit olyan ez, mint amikor a korábbi epres néni mellett megjelenik egy új termelő, tőle sem veszünk azonnal több kosár gyümölcsöt – magyarázza kézzel fogható példával a helyzetet. A bizalom megteremtése pénzbe, sőt évekbe kerül.

A másik nagy probléma – vélekedik Máté Szilvia – hogy az állami vásártámogatási szektor nem elég kiszámítható. Hiába támogatja ágazatokra lebontva a magyar állam a vásári megjelenést, ezeket a programokat csak nagyon röviddel a kiállítások előtt teszik közzé, amikor a legnagyobb vásárokra már nem lehet bekerülni.

Pedig nagyon sokat segítene, különösen az exportra törekvő kis családi vállalkozásoknak, ha tudnák, hogy később visszakaphatják a megelőlegezett összeg egy részét. Szerencsére egyre több magyar kkv felismeri a nemzetközi megjelenés jelentőségét, de a szakember szerint még mindig kevesen vannak. A magyar kkv-iparban sokkal nagyobb lehetőség van, mint ahányan képviseltetik magukat a nagy nemzetközi rendezvényeken.

 


Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor