Árgus szemekkel figyelik a webáruházakat

2018. december 12. szerda - 10:09 / piacesprofit.hu
  •    

Minden év novembere és decembere a hagyományos kereskedelem mellett főszezon az e-kereskedelemben is. Mivel az ajándékvásárlások egyre nagyobb hányada kerül át az online térbe, a fogyasztóvédelem megerősítette jelenlétét a webáruházak területén.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT Laboratóriuma az egész éves ellenőrzés mellett novembertől kiemelten vizsgálja a webáruházakat. Az ellenőrzés célja, hogy a vásárlók jogkövető cégek online felületeiről rendelhessenek. A magyar fogyasztóvédelem jelentős eredménye, hogy a webáruházak által elkövetett ismételt jogsértések aránya a korábbi évek átlagos 54 százalékához képest 2018-ban a negyedére, 13 százalékra esett vissza.

online vásárol ember kártyával

Kép:Pexels

Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog. Ha bármilyen okból nincs szükség a megrendelt termékre, akkor az az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldhető a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Az is lényeges, hogy elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon a termék visszaérkezését követő 14 napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte stb., viszont fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.

A legtöbb üzlet kicseréli a nem kívánt ajándékot
Karácsony előtt különösen célszerű tájékozódni arról, hogy az ajándékba vett terméket milyen feltételekkel vihetik vissza a vásárlók az üzletbe. Igen eltérő feltételekkel ugyan, de minden megvizsgált üzletlánc lehetőséget kínál a hibátlan termékek visszavételére.

Az online vásárlások előtti tudatos vásárlói döntést segíti az ITM által üzemeltetett, www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen elérhető adatbázis, amely már több mint 500, jogsértést elkövető webáruház adatait tartalmazza. A honlapon az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tájékoztatás található arról is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat, így az itt található webáruházak háromnegyede fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.

Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel, és azt a vállalkozással nem sikerül rendezni, a vásárló a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történő online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat, amely az [email protected] címen érhető el.

A webáruházakat is érintő fogyasztóvédelmi ellenőrzések és próbavásárlások egész decemberben folytatódnak. Az ITM kiemelt célja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel járuljon hozzá a magyar családok nyugodt karácsonyi felkészüléséhez.

Magyarországon a legelégedettebbek a fogyasztók
EU-szerte a fogyasztók alig több mint a fele bízik abban, hogy a szolgáltatási ágazatokban működő vállalkozások betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat. A tagállamok többségében a távközlési, a pénzügyi és a közüzemi szolgáltatások továbbra is igen problémás területek.